29 מרץ 2015 | ג'פרי א. ברקוביץ
האם כדאי לי לרשום זכות יוצרים או פטנט?

ובכן, סיימת זה לפתח את "האפליקציה המדהימה" הבאה, ועליך להחליט אם להגן עליה בזכות יוצרים או בפטנט.

ובכן, סיימת זה לפתח את "האפליקציה המדהימה" הבאה, ועליך להחליט אם להגן עליה בזכות יוצרים או בפטנט.

 

פטנט הוא זכות קניינית מוגבלת בזמן לגבי המצאה כלשהי, המוענקת על ידי משרד הפטנטים בתמורה לגילוי פומבי של ההמצאה. במשרד הפטנטים עובדים בוחני פטנטים מיומנים, שבוחנים בקשות לרישום פטנט על פי הכללים, התקנות והנהלים של המשרד. פטנטים עוברים בדרך כלל הליך בדיקה קפדני, שבעבר נמשך לעתים מספר שנים. לאחרונה, משרד הפטנטים של ארצות הברית אימץ נהלים חדשים שעשויים לזרז את תהליך הבחינה ולהביא לכך שפטנט יירשם בתוך חודשים מעטים ממועד הגשת הבקשה.

 

בקשות לרישום פטנטים חייבות לכלול גילוי בדבר אופן ההכנה והשימוש בהמצאה ברמת פירוט ניכרת, והן חייבות לכלול "תביעות". תביעות אלה מגדירות את היקף הפטנט ומגדירות את היקף ההגנה שבעלי הפטנט יכול לאכוף כנגד מפירים. לדוגמה, תביעה במסגרת פטנט על תוכנה אינה מוגבלת בדרך כלל לתוכנה הספציפית של הממציא, אלא יכולה להתייחס לווריאציות רבות של התוכנה.

 

ממציאים רבים סבורים שהם חייבים לרשום פטנט על מנת שיוכלו לייצר את המצאותיהם ו/או להשתמש בהן. לא כך הדבר. ממציאים אינם זקוקים לפטנט כדי להשתמש בהמצאות שלהם, אם כי עליהם להיזהר שלא להפר את הפטנטים שרשמו אחרים.

 

זכות יוצרים מספקת הגנה לעבודות מקוריות, כגון יצירות ספרותיות, מוזיקה ועבודות אמנות שיש להן ביטוי מוחשי. תוכנה, למשל, מוגנת בזכות יוצרים. בניגוד לפטנטים, המפתחים אינם צריכים לרשום את עבודתם על מנת לזכות בהגנת זכות יוצרים, אם כי רישום כזה מקנה יתרונות אחדים והוא אכן נדרש כדי להגיש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים בארה"ב. על בקשות לרישום זכויות יוצרים בארה"ב חל מערך שונה של דרישות גילוי מזה החל על בקשות לרישום פטנט. דרישות הגילוי החלות על בקשות לרישום זכויות יוצרים הן הרבה פחות משמעותיות מדרישות הגילוי החלות על בקשות לרישום פטנטים. בה בעת, הדעה המקובלת גורסת שההגנה שמקנה זכות יוצרים נופלת במידה רבה מההגנה שמקנים פטנטים.

 

כאשר אנו מדברים על תוכנה, למשל, הגנת זכות יוצרים מאפשרת לבעלים של זכות היוצרים לאכוף את זכות היוצרים כלפי מי ש-(א) מעתיק את התוכנה עצמה, (ב) מעתיק חלקים ניכרים של התוכנה, או (ג) יוצר תוכנה דומה באופן מהותי. ההגנה של פטנט נקבעת על פי היקף תביעות הפטנט. מכאן שתביעת פטנט לגבי תוכנה אינה כבוּלה לתוכנה עצמה, כמו במקרה של זכות יוצרים, ותביעת הפטנט מספקת לבעלי הפטנט הגנה רחבה יותר במידה ניכרת.

 

בחירת הצורה הנכונה של הגנת קניין רוחני (IP) עבור החברה שלך היא כשלעצמה עניין מורכב, ומחייבת התייעצות עם מומחה. זאת ועוד, מרגע שנבחרה צורת ההגנה, תהליך הגשת הבקשה או הרישום צריך להיעשות על ידי אנשי מקצוע מנוסים, על מנת להקטין את הסיכון לשגיאה יקרה שלא ניתן יהיה לתקנה כשיגיע הזמן לאכוף את הפטנט או את זכות היוצרים כלפי מתחרה ו/או להשיג תועלת כספית עבור החברה שלך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.