8 אפריל 2015 | אלון מידן
כמו תינוק בעריסה

אינקובטור טוב הוא החלום של כל סטארטאפ מתחיל, אך האם הם מתאימים לכולם? על כיוונים חדשים באינקובציה, והדרך לבדוק האם היא מתאימה לסטארטאפ שלכם - בכתבה

אינקובטור טוב הוא החלום של כל סטארטאפ מתחיל, אך האם הם מתאימים לכולם? על כיוונים חדשים באינקובציה, והדרך לבדוק האם היא מתאימה לסטארטאפ שלכם.

 

דמיינו לכם אינקובטור בשיא פעולתו. רוב הסיכויים שאתם מדמיינים חבורה של מתכנתים עובדים בשיא המרץ על המחשבים שלהם, תוך שיחות טלפון בלתי פוסקות למנהלי המוצר והבטחה ש"עוד שעתיים הקוד מוכן". אמנם, באומת הסטארטאפ הקטנה שלנו כנראה שהתרגיל הקצר הזה בדמיון מודרך יהיה מדויק למדי, אבל הטרנדים האחרונים בעולם האינקובציה מושכים לכיוונים מפתיעים.

 

נתחיל מקצת מספרים. למרות תדמית ההיי-טק המשויכת לאינקובטורים, רק 37 אחוז מאלה הנמצאים בצפון אמריקה עוסקים בטכנולוגיה. השאר נפרשים על פני תחומים רבים, שחלקם כמעט ולא משויכים למילים כמו חדשנות או סטארטאפ. במקומות בעלי היסטוריה ארוכה של אופנה, אינקובטורים מתרכזים במעצבים צעירים ומלמדים אותם כיצד לקלוע לטעם וגם לנהל עסק משלהם. 10 אחוזים מהאינקובטורים המדוברים עוסקים במזון ומטבח - משיטות חדשות בחקלאות ועד לכלי מטבח שיעשו בשבילנו את העבודה.

 

אז ראינו שלא משנה מה הרעיון שלכם – יש אינקובטור שיכול לעזור. עכשיו הכדור ברגליים שלכם, ואתם צריכים להחליט האם האינקובטור מתאים לכם דרך כמה שאלות מפתח. ראשית יש לבדוק האם ניתנת לכם האופציה לשנות את ייעוד העסק (פיבוט), או להצליח לגדול במסגרת האינקובטור. תכנית טובה תאפשר לכם ללכת בכיוון שלכם, בלי לשים לכם יותר מדי מכשולים.

 

לאחר מכן, בצעו מחקר מקיף על היכולת של התכנית לסייע לכם לגדול ולהתפתח מקצועית. כל אינקובטור מתהדר במנטורים למכביר, אולם רק חלק קטן מהם יוכלו לעזור לכם באופן שיקדם גדילה מקצועית ואישית. בדקו שהאינקובטור מציע מנטורים לא רק בתחום העיסוק שלכם, אלא גם בתחומי הפיננסים, ניהול, שיווק ועוד.

 

עניין נוסף שיש לבדוק הינו מיקום האינקובטור. בישראל האלמנט הזה פחות משמעותי, היות וניתן להגיע מקצה המדינה לקצה בכמה שעות, אבל אם התמזל מזלכם והתקבלתם לתכנית בחו"ל, זכרו לבדוק מה קיים בסביבת האינקובטור. אם אתם רוצים להיות הדבר הבא בתחום אופנת הספורט, אבל התכנית נמצאת בעיר בעלת אחוזי ההשמנה הגבוהים בארה"ב, כדאי לשקול טוב האם השוק המקומי יציע לכם אפשרויות גדילה.

 

יציבות האינקובטור היא הדבר הבא להתמקד בו. ככל שמספר התכניות עולה, הן יציעו למשתתפים יותר ויותר הטבות ואלמנטים בתכנית. אולם, אם האינקובטור שאתם בודקים עוד לא השלים מחזור או שניים, ואין בנמצא תגובות טובות על התכנית, יהיה טוב לוודא כי מה שאתם מקבלים הוא מה שהובטח לכם. לבסוף, בדקו "הנאים השכנים בעיניכם", כלומר האם שאר המיזמים בתכנית הם כאלה שיאתגרו אתכם, יוסיפו לכם ידע וייצרו סביבת עבודה נעימה ומפרה.

 

אינקובטור טוב יכול להביא את הסטארטאפ שלכם כל הדרך להצלחה. הדבר החשוב הוא לא לוותר או להתפשר על תכנית שלא מתאימה לצרכים שלכם. ראינו כי היום ישנם אינקובטורים בכל נושא ותחום, ובטוח שעם מחקר מקיף והתמקדות בצרכים החשובים שלכם, תמצאו את המקום להתיישב בו ולהגיד "אני בבית".

 

רוצים לשמוע עוד על החידושים והטרנדים האחרונים בתחום האינקובציה ובכלל? יום החדשנות של אוניברסיטת תל אביב ב-10.5.15 ירכז את מיטב המוחות והמומחים מהעולם, יחד עם תערוכת סטארטאפים חדשניים! לפרטים

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.