22 אפריל 2019 | נימרוד קרמר
7 דברים שלמדתי כמנהל מוצר בחברת סטארטאפ

לאחרונה אני נתקל בשאלות רבות על מהו תפקידו של מנהל מוצר בחברת סטארטאפ? מנהל מוצר הוא לא מעצב, לא מתכנת ולא איש פיתוח עסקי. במהלך השנתיים האחרונות אני מנהל מוצר בחברת סטארטאפ אותה הקמתי יחד עם חברים מהצבא ומהתיכון ואני רוצה לשתף אתכם במסקנות שלי מהתקופה האחרונה.

לאחרונה אני נתקל בשאלות רבות על מהו תפקידו של מנהל מוצר בחברת סטארטאפ? מנהל מוצר הוא לא מעצב, לא מתכנת ולא איש פיתוח עסקי. במהלך השנתיים האחרונות אני מנהל מוצר בחברת סטארטאפ אותה הקמתי יחד עם חברים מהצבא ומהתיכון ואני רוצה לשתף אתכם במסקנות שלי מהתקופה האחרונה.

 
אתחיל מהסוף: תפקידו של מנהל המוצר הוא להיות הצומת האסטרטגית שמאחדת את כל שלושת העולמות – עיצוב, תוכנה ועסקים. כל תחום בנפרד מהווה נדבך קריטי בתהליך בנייה של כל מוצר טוב, אך בהיעדר הרמוניה, זה פשוט לא יכול לעבוד. בתור מנהל מוצר, התפקיד שלך הוא להטמיע את עולם העסקים אצל המתכנתים והמעצבים, להעביר את השיקולים הטכנולוגיים לגורמים העסקיים והעיצוביים ולבסס את המהות של עיצוב טוב מול אנשי התוכנה והעסקים.

 

ניהול מוצר הוא תהליך של למידה משותפת עם הצוות שלך, וחשוב להקפיד שהתהליך יהיה המשכי רציף לאורך זמן כדי להגיע לתוצאות.  אלו הם שבעה עקרונות שאני מאמין שיכולים לסייע לכל מנהל מוצר:

 

1.      הסיפור

 

כל מוצר צריך סיפור טוב מאחוריו ומנהל המוצר הוא מספר הסיפורים הראשי. סיפור טוב מהווה כלי חזק בבנייה של אסטרטגיה יציבה למוצר וברתימה של הסובבים אותך לחזון. הסיפור נותן רקע. מדוע המוצר קיים? מה הוא עושה? איך הוא נוצר? ואיך הוא פונה אל השוק? הסיפור הוא מה שמחבר את השומע ברמה הרגשית למוצר ועל כן יש לו ערך רב בעיני.

 

2.      המשתמש

 

אחד המפתחות להצלחה של מוצר הוא הבנת המשתמש. בעיני הדרך הטובה ביותר להבין את המשתמש שלך הוא להיות אחד כזה בעצמך. במידה וזה לא אפשרי, נסה ככל האפשר להיות קרוב למשתמשים שלך, דבר איתם, תתייעץ איתם והכי חשוב תסביר להם כמה הם משמעותיים עבורך. אחד היתרונות של חברת סטארטאפ הוא שלרוב אין לה הרבה משתמשים (לפחות בתחילת הדרך) ולכן כמנהל מוצר ניתנת לך ההזדמנות "לגעת" באופן אישי בכל אחד ואחד מהם וללמוד מהדעות השונות שצפות לאורך הדרך ולהשתמש בהן ככלי עזר בבניית המוצר.

 

3.      הצוות

 

כמנהל מוצר תפקידך הוא לאפשר לצוות שלך לעבוד בצורה האפקטיבית ביותר ולאפשר לכל אחד מהם להתרכז אך ורק בעיקר. ההבנה וההערכה הכנה של העבודה הקשה שכל אחד מחברי הצוות שלך משקיע היא, לדעתי, הבסיס ליצירת צוות חזק. צוות שמאמין במוצר ובך יידע לקחת כל פרויקט למקומות מצוינים. אם הייתי צריך לבחור במרכיב החשוב ביותר הייתי ללא ספק בוחר בצוות. זו הנקודה הקרובה ביותר לליבי שמנחה אותי בכל החלטה ובכל עשייה.

 

4.      האינטגרציה

 

מנהל מוצר צריך לבחון את מכלול השיקולים שצצים באופן שוטף אל מול החזון של המוצר. פידבקים ממשתמשים, רעיונות לשיפור חוויית המשתמש, פתרונות טכנולוגיים חדשים, התפתחויות בשוק – כל אלה שיקולים חשובים שנכנסים לתהליך העבודה כל הזמן ודורשים מענה (ותמיד הכל דחוף!). תפקיד מנהל המוצר הוא לתעדף בין השיקולים, ההזדמנויות והסיכונים תוך שהוא לוקח בחשבון את שיקולי הזמן והמשאבים שעומדים לרשות הצוות.

 

5.      הביצוע

 

מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה. גרום לדברים לקרות. אם נתקלת במשימה מורכבת, פרק אותה למשימות קטנות פשוטות. תשקף לצוות שלך את המטרות, היעדים וההיגיון שלך. חבר אותם לאורך כל הדבר להקשר של המשימות שהם מבצעים. החיבור להקשר ולתמונה הרחבה יעזור לך לרתום את האנשים שסביבך לביצוע משימות קשות ומורכבות (נפוץ מאוד בקרב חברות סטארטאפ צעירות).

 

6.      המדידה

 

תהליך קריטי בפיתוח של כל מוצר. מדידה כמותית של נתונים היא המצפן של מנהל המוצר. נתונים מספריים לא משקרים (בניגוד לרגשות ותחושות) ולכן חשוב להסתמך עליהם כדיי לוודא שאכן המוצר עושה את מה שאתם מקווים שהוא יעשה. לא אחת גילינו שהפיצ'ר שחשבנו שיהיה הכי מעניין ,לא משך שום פעילות מהמשתמשים במבחן המציאות, ואילו פיצ'רים אחרים שבעינינו היו משניים קיבלו המון תשומת לב מצד המשתמשים (לעיתים הרבה מעבר למצופה). ללא תהליך מדידה אובייקטיבי קשה לקבל החלטות, ולכן חשוב לוודא שהן מתקבלות על סמך נתונים ולא על סמך רגשות.

 

7.      התשוקה

 

בסופו של יום, זה המנוע של כל יזם ולא משנה מה הכישורים שהוא מביא עמו לפרויקט. זה מה שמניע אותנו ונותן לנו את הכוחות לעשות דברים מדהימים. התשוקה היא זו שתגרום לך לחיות את המוצר שלך, לקדם אותו, לשפר אותו ולסחוף אחריך אנשים נוספים.

 

זה ניהול מוצר בשבילי, זאת ההתגלמות של המקצוע שאני אוהב וחי כל יום מחדש. אני לא עוצר כאן, אני ממשיך ללמוד ולהשתפר ואלו הם העקרונות שעומדים לנגד עיני בכל יום, בכל שעה וכל דקה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.