11 ספטמבר 2013 | יובל מעוז
היזמים שנלחמים בשיתוף התמונות החדש של פייסבוק

האם אפליקציה קטנה יכולה לנצח את השירות של פייסבוק? שתי חברות ישראליות מנסות

 

לפני כחודש שחררה פייסבוק יישום קטן שמאפשר לשתף אלבומי תמונות עם משתמשי פייסבוק נוספים. המשמעות של המהלך, שלא תפס יותר מדי תשומת-לב, היא שכעת ניתן ליצור אלבום, להעלות אליו תמונות מארוחת החג המשפחתית ולהזמין את כל המשפחה להעלות תמונות נוספות במשותף. המשמעות הנוספת של המהלך היא שהחיים של כמה וכמה סטארט-אפים הולכים להיות קשים הרבה יותר.


שיתוף תמונות בין אנשים הוא כנראה צורך בוער. לא מעט סטארט-אפים מפתחים יישומים שמנסים לענות בדיוק על הצורך הזה: לשתף תמונות בין אנשים, לפי מיקום, קרבה-משפחתית או אירוע.


הצורך מובן: הורים לילדים קטנים אוהבים לשתף תמונות עם הסבים והסבתות, צעירים משתפים תמונות ממסיבות, וקבלת כמה זוויות מאותה הופעת-רוק יכולה להיות מזכרת נעימה מערב מוצלח. ובכל זאת, לפייסבוק לקח די הרבה זמן לשחרר את היישום הזה, בזמן שלא מעט סטארט-אפים מתחרים על תשומת-לבם של המשתמשים.


האם לסטארט-אפים קטנים שמפתחים אפליקציות שיתוף תמונות יש יכולת להתחרות בפייסבוק? האם המשתמשים, שממילא משתפים את תמונותיהם בפייסבוק, יעדיפו ממשק אחר? שני יזמים מקומיים מציגים תפישת-עולם שונה ומנסים להוכיח שלפעמים יתרון לגודל מגיע דווקא כשעדיין קטנים וממוקדים.

 

שירות התקנה לסבא וסבתא


איתן לויט הוא יזם המפתח אפליקציה לשיתוף תמונות בשם Yoovi. לויט, העובד בצורה שיטתית וסדורה, פונה לקהל ממוקד של הורים המעוניינים לשתף תמונות, בעיקר בין חברי המשפחה. האם היישום של פייסבוק עלול למשוך את המשתמשים מהאפליקציה שלו? 

 

"yoovi מיועד להורים שממילא לא רוצים להעלות את התמונות שלהם לפייסבוק. הם רוצים משהו כמו 'WhatsApp' סגור ומאובטח לתמונות" אומר לויט. 

 

לויט מסביר כיצד חווית המשתמש שהוא מנסה לייצר באפליקציה שלו שונה מחוויית השימוש בפייסבוק: "בעולם המובייל, ברירת המחדל של יישומים היא לרוב צורת השימוש הרווחת של המשתמשים. הם לא נוהגים לשנות את ההגדרות. ובשיתוף בתמונות אתה מעדיף לבחור את האנשים שאתה רוצה לשתף איתם, ולא הפוך".


האם היישום של פייסבוק מסיט את המיקוד של החברה למקום אחר?


"יש הרבה דוגמאות לחברות גדולות שהרגו סטארט-אפים, ויש הרבה דוגמאות לסטארט-אפים שהצליחו למרות שחברה גדולה ניסתה לחקות את המוצר שלהן. מיקרוסופט ניסתה לבנות מנוע חיפוש מתחרה לגוגל ועדיין לא הצליחה להרוג אותו. פייסבוק ניסתה להילחם ב-Snapchat (אפליקציה לשיתוף תמונות עם חברים הנמחקות לאחר כמה שניות) עם poke ולא הצליחה.


"אם סטארט-אפ הצליח להשיג מספיק תהודה והכרה זה יכול לעזור לו לנצח בתחרות. מצד שני, לחברות גדולות יש יתרון כשהן מציעות שירותים בחינם, וזה יכול להרוס לסטארט-אפים קטנים את כושר התחרות".

 

                                                    (צילום מסך מתוך האפליקציה yoovi)

 

 

כיצד סטארט-אפ יכול להילחם במתחרה גדולה?


"הדרך של סטארט-אפים להתמודד עם מתחרה גדול בשוק היא בשירות. לחברה גדולה יש עובדים שכירים שכבולים לביורוקרטיה, וכל שינוי צריך לעבור את ההנהלה, ואת מחלקת השיווק, והכל יותר איטי ופחות אמיץ. סטארט-אפ יכול להציע שירות הרבה יותר טוב. אנחנו למשל מציעים למשתמשים שלנו שירות התקנה לסבא ולסבתא – שירות שפייסבוק לא יכולים להתחרות כנגדו. ככה אנחנו יוצרים משהו שמתחבר לערכים של החברה".


"בנוסף, אני יכול להיות ממוקד בקהל היעד. פייסבוק לא יכולים להגיד שהם מוציאים יישום שמיועד להורים. הם כבר משהו רחב יותר. יש בזה חסרונות כי המוצר שלהם פחות מדויק לקהלי-יעד ספציפיים. אני מתמקד בהורים ויודע לעשות עם זה משהו מפולח. אם פייסבוק יצהירו שהם פונים להורים הם יאבדו את החבר'ה הצעירים, למשל".


האם השאלה כיצד תתמודד עם תחרות מול פייסבוק עלתה בשיחות עם משקיעים?


"כן, זה משהו שעלה. אבל יש אסטרטגיה שמסבירה למה החברה טובה יותר כנגד רוב המתחרים".

 

 

"נדיר שחברות סטארט-אפ מתות בגלל מתחרה. הן מתות בגלל אדישות של המשתמשים שלהן"

 

לויט, שחי ונושם את עולם הסטארט-אפים והמתודולוגיות להצלחה בו, מצטט את פול גראהם, משקיע אמריקאי נודע, ואחד מהמייסדים של האקסלרטור Y Combinator. גראהם כתב באחד הפוסטים בבלוג שלו שעדיף ליצור מוצר שיגרום למעט אנשים להיות ממש מאושרים ממנו, מאשר מוצר שיגרום להרבה אנשים לחוש סיפוק בינוני בלבד. לויט מסכים עם התובנה ומוסיף ש"נדיר שחברות סטארט-אפ מתות בגלל מתחרה. הן מתות בגלל אדישות של המשתמשים שלהן"


לויט מפרט גם על הצורך להתמקד מול התחרות הגדולה ועל הלחץ הנפשי הנלווה לתהליך: "זה לא פשוט רגשית. חברים שולחים קישורים למתחרים, 'אתה מכיר את זה?', 'אתה מכיר את ההוא?' כל כמה ימים שולחים קישור למתחרה חדש".

 

"אבל החוכמה היא לדעת להתעלם מזה. בסופו של דבר צריך להתמקד במעט דברים. אם כל מתחרה יזיז אותך ויגרום לך לשנות את המוצר לא יהיה לך כלום בסוף. הדרך שבה אני פועל, אותה למדתי מפול גראהם, היא להתמקד במשתמשים, לדבר איתם ולהבין מה לבנות להם. זה 'עמוד האש' שאחריו הולכים. אני מאמין בגישה הזאת. אם אמשיך להתמקד במשתמשים שלי – אייצר כל הזמן מוצר טוב מזה של המתחרים". 

 

 

(צילום מסך מהאתר של PixMix)

 

עינב איתמר, הוא מנכ"ל PixMix, חברה המפתחת אפליקציית לשיתוף תמונות בפרטיות. "פייסבוק רק עזרו לנו, כי הם עוררו את הצורך באלבומים משותפים", אומר איתמר. "הייחוד שלנו הוא בפשטות השימוש. מהרגע הראשון שמתקינים ועד השיתוף, מספר הקליקים מצומצם מאוד. אנחנו מזהים באופן אוטומטי את האירועים שאתה משתתף בהם ומסדרים את האלבומים אוטומטית לפי זמן ומיקום. גם אנשים לא-טכנולוגיים יכולים להשתמש בפשטות באפליקציה".


PixMix פועלת מזה כמה חודשים וכבר צברה מעל 100 אלף הורדות בחנות האפליקציות של גוגל ו-60 אלף משתמשים פעילים חודשיים. בזמן פעילותה הקצר הספיקה החברה לזכות בפרסים בתחרות שערכה חברת קוואלקום, ותוך כדי העבודה למקד את פעילותה:


"לפני שלושה חודשים האפליקציה הכילה הרבה יותר תכונות. היה אפשר לשתף תמונות באופן פומבי וגם באופן פרטי. אבל קיבלנו פידבקים מהמשתמשים שתהו מה בדיוק כל אפשרויות אומרת. בעקבות התגובות צמצמנו את היישומים באפליקציה וזה נתן לה דחיפה רצינית והיא הפכה לוויראלית", מספר איתמר.


כיצד אתם מבדלים את הפעילות מזו של פייסבוק?


"בפייסבוק קשה להבין את מודל הפרטיות. אצלנו השליטה על הפרטיות היא אצל המשתמש. אנחנו מקפידים על הפרטיות של המשתמשים".


"כשהמשתמש הממוצע מעלה תמונה לפייסבוק, קשה לו להבין מי יראה אותה. פייסבוק נתפשת כפלטפורמה עם הגדרת פרטיות מסובכת והמשתמשים לא מבינים מי צופה בתכנים שהם מעלים אליה. אנחנו פונים לאנשים שמחפשים פשטות ופרטיות".


 

תגובות

1. רחלי | 2 ינואר 2016

סוד אריכות ימים בעידן ההיטקיסטים והסטארטפים.

המוצר הרעיון שלי שורד כבר15שנה עם כל הטכנו' עדין פוחדים להשיט את הספינה ומחפשים תמיד את הקפטנית....מחצית.מהאוכלוסיה עדין מאחור ברמת הסביבה שלכם זה נראה כלל ארצי אבל טעות הקידמה גורמת.לכם.לדהור מבלי.לראות זרעים קטנים חסרי ניסיון שצצים באדמה ואתם פשוט חולפים מעליהם.מבלי לשים ליבכם ועינכם!!!"


2. גל | 12 ספטמבר 2013

תודה על הכתבה

למי שמעוניין במידע נוסף על ההבדלים בין פיקס מיקס ל פייסבוק, מוזמן לקרוא את הכתבה הבאה:
http://blog.pixmixapp.com/2013/08/pixmix-vs-facebook-shared-albums.html


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.