24 יוני 2015 | אלי יעקבזון
5 טיפים לתכנון מוצרי Wearable - Tech

בשנתיים האחרונות חדרו לחיינו מושגי המחשוב הלביש ו- ה IoT - Internet of Things. מושגים אלו לרוב מתייחסים למוצרים הכוללים חיישנים ומסוגלים למדוד שינויים ופרמטרים שונים הקשורים לגופנו ולסביבתנו, לדוגמא: צמידי כושר, חולצות המשלבות סנסורים, שעונים "חכמים", ומכשירים רבים בסביבת הבית שסיפחו אליהם את התואר "חכם" - טלויזיה חכמה, מקרר חכם, נעליים חכמות, קומקום חכם וכד'.

בשנתיים האחרונות חדרו לחיינו מושגי המחשוב הלביש ו- ה IoT - Internet of Things.

 

מושגים אלו לרוב מתייחסים למוצרים הכוללים חיישנים ומסוגלים למדוד שינויים ופרמטרים שונים הקשורים לגופנו ולסביבתנו, לדוגמא: צמידי כושר, חולצות המשלבות סנסורים, שעונים "חכמים", ומכשירים רבים בסביבת הבית שסיפחו אליהם את התואר "חכם" - טלויזיה חכמה, מקרר חכם, נעליים חכמות, קומקום חכם וכד'.

 

במסגרת עבודתי כמעצב ויועץ בתחומים אלו, אני נתקל פעמים רבות בתופעה מוזרה. עולם העיצוב הוא עשיר ומפותח בטכנולוגיות חדשות, חומרים מגוונים, מחקרי טרנדים ומותגים, מתודות מחקר ופיתוח.

 

לעומת זאת, משום מה, עולם המחשוב הלביש -הIoT, נותר הרחק מאחור ומציג מוצרים בעלי עיצוב מיושן, חסר אופי וערך נמוך למשתמש. עקב כך ה "Engagement"- שימושיות / מעורבות המשתמש בהם נמוכה. מחקרים מראים כי רוב הצרכנים נוטשים מוצרים אלו לאחר תקופה של כ- 3 חודשים ולאחר מכן ימצאו עצמם מוצרים אלו באותה מגירה חשוכה ומלאת כבלים, מטענים, טלפונים ישנים שיש לרובנו בבית או במשרד.

 

כיצד ניתן בכל זאת להתגבר על מכשולים אלו ואילו דגשים צריכים לעמוד בפנינו בתור יזמים או חברות המתכננות להצטרף ולפתח מוצרי מחשוב לביש/IoT?

 

שאלות רבות מול לקוחות ובהרצאות שאני מעביר בתחום מתייחסות ל"כללים" בתכנון מוצרים ובהקמת מיזמים הקשורים לתחום. ישנם נושאים רבים להתייחסות, בתור התחלה החלטתי להתמקד ב 5 עצות חשובות:

 

1. WHO?

 

 

עבור מי המוצר או השירות? מי אנו רוצים שישתמש בו?

 

קהל יעד - ביכולתנו לרדת לרזולוציות מדויקות בהגדרות אלו.גיל, מגדר, מיקום גיאוגרפי, תחביבים, הרגלי שגרה ועבודה ובקיצור כפי שאני נוהג לומר ל''פסבק'' את קהל היעד, כמו כן, באיזו מידה "מתחבר" המשתמש הפוטנציאלי לטכנולוגיות חדשות?

 

ישנן שאלות רבות נוספות כשהמטרה היא, להגיע להכרה מרבית של המשתמש הפוטנציאלי. הגדרות המוצר, הצבע, הגודל, מחיר, החומרים, התוכנה ושירותים נוספים, יתקבלו בעקבות הגדרות אלו.

 

2. WHY?

 

 

למה שאשתמש או ארצה את המוצר?...

 

מה הוא נותן לי? איזה ערך מוסף הוא מעניק? האם וכיצד הוא משפר את חיי? לרובנו יש שגרת חיים מסויימת, לקום בבוקר, ללכת ללימודים או לעבודה, פעילויות ספורטיביות, פעילויות פנאי, אכילה, שינה וכו'.

 

המוצר שאנו מתכננים, אמור להשתלב בדרך מסוימת בחיינו ובשאיפה לשפר לנו משהו תוך כדי כך. שיפור זה לא חייב בהכרח להציל את העולם ולגרום לשלום עולמי. גם שיפורים קטנים יכולים לגרום לאושר. להיראות טוב, להרגיש טוב עם עצמנו, לעשות ספורט, לתקשר עם חברים, לשפר הרגלי אכילה ובריאות וכו'.

 

הרבה מוצרים טכנולוגיים, מחשוב לביש ומוצרי IoT, אינם עונים על שאלות אלו וזו, לדעתי, אחת הסיבות העיקריות לשימוש נמוך ונטישה מוקדמת של המוצר.  אם אנשים לאחר חודש מתחילים לצלם התעללויות במוצר שלך: לגרוס אותו, למחוץ אותו בין שני מגנטים, לזרוק אותו מקומה 10 וכיוצא באלה, כנראה שפספסת את שאלת ה- WHY.

 

3. WHERE?

 

 

כאשר מדברים על מחשוב לביש, שם המשחק הוא נדל"ן.

 

חברות ענק כגון אפל, סמסונג, מוטורולה, LG ועוד רבים וטובים, כולן כבר מייצרות שעון "חכם" אחד או יותר. חוץ מחברות אלו ישנן בעולם עוד מאות חברות שמייצרות מוצרים דומים. מספיק ביקור בתערוכה מקצועית בכדי להבין שכולם רוצים להיות במשחק ונכון להיום גם כולם פחות או יותר משחקים את אותו המשחק. המיקום על גופנו הוא יקר ערך ואין המון מקומות שאנו מוכנים להקריב עבור מחשוב ומוצרים משונים.

 

נחשו מה? רובנו, אם בכלל, נענוד שעון אחד, זוג משקפיים אחד או שניים, כנראה נרצה להחליף ולכבס את בגדי הספורט שלנו, ללכת עם סנדלים בקיץ וכד'. והשאלה: האם המשתמש שלנו ישנה את הרגליו עבור המוצר שלנו? האם הוא יענוד שעון נוסף? הוא הוא יחבוש משקפיים (מכוערים) על העיניים בכדי לקרוא הודעה או מייל? האם אנחנו באמת רוצים לתקוע אוזניות חכמות באוזן ולהסתובב איתן כל היום?

 

הבחירה וההחלטה של מיקום המוצרים על הגוף, בבית ובסביבתנו היא קשה. לא לשכוח שאנו מוקפים בתחרות על הנדל"ן והמשתמשים הופכים ליותר בררנים וחשדניים לנושא.

 

4. LIFE CYCLE

 

 

מחזור חיים - זמן השימוש ותוחלת חיי המוצר.

 

גם אנחנו וגם המוצרים שסובבים אותנו, בעלי תוחלת חיים מסוימת ואנו מורגלים לכך שלמוצרים מסוימים יש אורך חיים מסוים. למוצרים טכנולוגים יש אורך חיים קצר, עובדה שלצערנו כבר הורגלנו לקבל. גם לשעון, חולצה, רכב והמקרר החכמים יהיה אורך חיים מסוים. מה יקרה כשיגיע עדכון גרסה? סדרה חדשה? מוצרים שנרצה שיתחברו לישנים? שאלות לא פתורות. כל חברה רוצה להציג לנו מוצר כביכול נצחי, אך ברור לנו שהמציאות שונה והשעון שכיום נראה נוצץ ומתוחכם בעוד חצי שנה כבר יהיה לא רלוונטי וכפי הנראה ימצא עצמו בסרטון התעללות כלשהו ביו טיוב.

 

מחזור חיים גם מתייחס למתי אנו משתמשים במוצר? אם זה צמיד כושר, האם אנחנו צריכים ללכת איתו כל היום? אם לא, היכן הוא אמור להיות בזמן הנותר? אותו דבר לגבי אוזניות, משקפיים וכו'. לגבי מוצרים בבית, האם הם צריכים להיות "חכמים" כל הזמן? מה קורה שהם מתיישנים? האם יש שירות מסויים של החברה שנותן מענה לשאלות אלו? אם מדובר בחברה קטנה/ סטארט אפ, סביר להניח שלא.

 

5. UX

 

 

User Experience - חוויית משתמש

 

איזו חוויה המשתמש שלנו עובר עם המוצר/ שירות שלנו?

 

עולם ה UX -בדרך כלל מתייחס לעיצוב של ממשקים טכנולוגיים ועיצוב מסכי אפליקציות.

 

חוויית המשתמש שאני מעוניין להדגיש היא במובן האישי. חוויית המשתמש מתחילה הרבה לפני רכישת המוצר. היכן שמענו על המוצר, מה ראינו? האם קיבלנו המלצה? פרסומת? איך הייתה חוויית הרכישה? מה קורה כאשר אנו פוגשים את המוצר לראשונה? האם החוויה היא נעימה, מפתיעה, מאכזבת? מה אופן השימוש והתפעול הראשוני? אינטואיטיבי, נוח, מסובך, האם המוצר אמין, חזק, מתלכלך בקלות, קל לניקוי ולתחזוק? האם אני מקבל שירות טוב מהחברה במקרה הצורך?

 

שאלות ותהיות אלו עולות אצל המשתמשים באופן מודע או לא מודע, והן גם תקבענה את המשך השימוש במוצר. חוויית המשתמש גם תקבע את אופי המותג של החברה, מה שישפיע באופן ישיר על יחסי המשתמש עם החברה והאם ימשיך לרכוש את מוצריה בעתיד.

 

 

ביום חמישי ה-9 ליולי 2015, נקיים יחד עם חברת גיוס ההמונים Indiegogoיום סדנת עיצוב מחשוב לביש ו-IoT, שתסתיים ב- PITCHNIGHT מול משקיעים פוטנציאליים. ניפגש בגוגל קמפוס ליום של הרצאות ממומחים בתחום שילוו וידריכו חברות שמפתחות מוצרים לתחום.

 

לפרטים נוספים ולמעוניינים להצטרף מוזמנים להרשם בקישור.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.