29 יוני 2015 | שי רוזנצווייג
21 דרכים להיות מדהימים אונליין

כשזה נוגע לניהול עסק משלכם, עליכם לעשות את הכול בהתחלה. ככל שתצליחו ותתרחבו, תשכרו עוד אנשים בעלי מערכת כישרונות ספציפית שיוכלו להשתלט על הדברים כך שאתם תוכלו להתפנות לאסטרטגיה וליהנות מהצלחתו של העסק הנפלא שלכם. הבעיה היא אותו צעד ראשון, כאשר אתם לגמרי לבד או רק עם שותף או שניים ועליכם לבצע את הכול. זה מאתגר, בלשון המעטה, אך הסוף שווה את המאמץ. הנה 21 טיפים שיעזרו לכם.

בשנה שעברה כתבתי מאמר המונה 20 דרכים להיות מדהימים אונליין. ישנן עוד המון כאלה, לכן החלטתי לשתף איתכם עוד 21 טיפים שיעזרו לכם עם הסטארט- אפ, העסק הקטן או קריירת הפרילאנס שלכם.

 

כשזה נוגע לניהול עסק משלכם, עליכם לעשות את הכול בהתחלה. ככל שתצליחו ותתרחבו, תשכרו עוד אנשים בעלי מערכת כישרונות ספציפית שיוכלו להשתלט על הדברים כך שאתם תוכלו להתפנות לאסטרטגיה וליהנות מהצלחתו של העסק הנפלא שלכם.

 

הבעיה היא אותו צעד ראשון, כאשר אתם לגמרי לבד או רק עם שותף או שניים ועליכם לבצע את הכול. זה מאתגר, בלשון המעטה, אך הסוף שווה את המאמץ. כולי תקווה שהטיפים הללו יעזרו לכם לעבור את המסע יותר בקלות ובנעימות!

 

1. דעו את עצמכם.

 

לפני שבכלל תתחילו במשהו, לפני שבכלל תתחילו במה העסק שלכם יעסוק, אתם חייבים להכיר את עצמכם טוב יותר. ברגע שתתחילו לעבוד אתם תבלו הרבה מאוד זמן לבד, תעמדו מול מכשולים שהמוח שלכם בעצמו יעמיד בפניכם ותילחמו בדחף לפרוש שיופיע מדי פעם. הכרה של הצדדים החזקים והחלשים שלכם, במה אתם טובים וממה עדיף לכם להימנע, מהן השעות שבהן אתכם הכי פרודוקטיביים. כל אלו יעזרו לכם בהמשך.

 

2. אינסטינקט=טוב, דחף=רע.

 

ייצא לכם לפגוש הרבה "בוסים גדולים" בעולם התאגידים שידברו על האינסטינקטים שלהם, וודאי כבר נתקלתם בכמה בוסים שפעלו לפי דחפים והרסו את הכול לכולם. חשוב מאוד לדעת את ההבדל. לעולם אל תפעלו לפי דחף, חישבו מאוד בזהירות לפני שאתם עושים כל דבר. לעומת זאת, אינסטינקט תמיד צריך להילקח בחשבון. אל תסמכו עליו לחלוטין ובעיוורון, אך הניחו לו להדריך אתכם בתהליך קבלת ההחלטות הכללי.

 

3. רשמו את היעדים שלכם.

 

אנא אל תאמרו "להרוויח כסף". קחו חתיכת נייר וכתבו מה אתם רוצים, אתם כאנשים, לא כעסק. הדבר הזה עוזר במספר דרכים. אחת מהן היא שכתיבה של הדברים נותנת להם מקום נכון וקבוע במוח שלכם. שנית, זה יעזור לכם להגדיר את המטרות שלכם, עד לפרטים הקטנים ביותר שלהן.

 

התחילו בדברים הכללים כמו "אני רוצה שיהיה לי יותר זמן ל...", "אני רוצה להיות עצמאי" וכו' ומשם היו יותר ויותר ספציפיים. שמרו את זה במקום כלשהו שתוכלו לקרוא את זה מפעם לפעם. טיפ: רשמו זאת, אל תקלידו!

 

4. עשו את המחקר שלכם.

 

לא משנה מה תעשו, תמיד בצעו את המחקר קודם להחלטה. כשזה נוגע לעסקים, אי אפשר פשוט לסמוך על האינסטינקטים שלכם או על "דעה אישית". כמה שתרצו להאמין בכך שאתם צודקים, לא תמיד זה יהיה כך ותצטרכו לגבות כל החלטה בראיות.

 

לפני שתבחרו ערוץ לשיווק (למשל באיזו רשת חברתית להשתמש), בצעו מחקר כדי לראות היכן הקהל שלכם ממוקם והיכן הכי סביר שהם יתקשרו עם המותג שלכם. לפני שאתם מחליטים על מוצר או שירות חדש, חקרו על מנת לבדוק האם בכלל יש דרישה למה שאתם רוצים להציע. מהרגע שבו אתם מחליטים להקים עסק, כל פעולה שאתם עושים כדי לקדם אותו צריכה להיות מלווה בהסבר בהיר לסיבה שבגללה ביצעתם את אותה פעולה.

 

5. למדו מה לא לעשות.

 

לכל תעשייה יש רשימת "לא תעשה". הרשימה הזאת אינה נמצאת שם לכל דורש, אך היא באוויר והקהל של התעשייה יודע בבירור כל פרט שנמצא בה. הרשימה הזאת כוללת דברים כמו מה לא להגיד, נושאי טאבו, שפה שאסור להשתמש בה, נושאים שעשויים להיות רגישים ועוד.

 

למשל, אם הקהל שלכם טבעוני או צמחוני, אסור לכם לפרסם שום דבר על מוצרים שנוסו על בעלי חיים,  או אם הקהל שלכם מקליפורניה, לקרוא לה "קאלי" יסגיר אתכם אוטומטית כאאוטסיידרים. שכחה של ה"אל תעשה" הללו יכולה לא רק להרגיז את הקהל שלכם, אלא גם להראות לו שאינכם מכירים אותו כל כך טוב.

 

6. נסו דברים חדשים.

 

בטיפ #2 אמרנו לא לפעול על פי דחפים, אך אין זה אומר שאינכם צריכים להיות פתוחים לנסות דברים חדשים. הזדמנויות לשיווק אונליין באותו והלכות מדי יום ביומו עם רשתות חברתיות חדשות וטכנולוגיות המציעות את עצמן.

 

אני משתמש באתרים כמו ProductHunt.com על מנת למצוא טרנדים חדשים. חקרו אם אתם יכולים, אך אם הדבר חדש לחלוטין בשוק, בצעו נסיעת מבחן על מנת לבדוק אם זה פועל כמו שצריך עבורכם. רק אל תיכנסו בכל הכוח למשהו שאינכם יודעים עליו דבר.

 

7. מקוריות (אך לא בכל מחיר!).

 

כולם רוצים להיות מקוריים וזה נהדר. אך הדבר כבר הגיע לנקודה בה שמעתי על מנכ"לים שעשו דברים מגוחכים רק בגלל שאף אחד עוד לא עשה זאת מקודם, והם משוכנעים שהם ייזכרו בזכות זה כמקוריים. זה לא טוב! היו מקוריים בגלל שחשבתם על משהו ייחודי שהקהל שלכם רוצה, שעשוי לעניין אותו, שאתם נרגשים לגביו. אל תעשו דברים משוגעים ואקראיים סתם כדי שתוכלו לקרוא לעסק שלכם ייחודי.

 

8. בנו אסטרטגיה ותכננו קדימה.

 

בנו תכנית שתומכת ביעדים שלכם. בנו אסטרטגיה ותכנית לטוות הקצר וגם לטווח הארוך בכל אספקט של העסק שלכם. רשמו לפניכם איפה תרצו להיות בעוד עשר שנים, חמש שנים, שנה וחודש מעכשיו. מה אתם רוצים להשיג ואיך תעשו זאת? כל דבר שתעשו צריך לתמוך באסטרטגיה הזאת.

 

9. היו דינמיים.

 

אז כתבתם אסטרטגיה מוצקה ותכנית עסקית, אך אל תצפו שתדבקו בכל פרט בהן למשך עשר השנים הבאות. דברים משתנים בשוק, טכנולוגיות חדשות מפותחות, הקהל משתנה וכו'. דבקו באסטרטגיה שלכם ככל שתוכלו, אך היו דינמיים ופתוחים לשנות אותה בעת הצורך על מנת לתמוך במטרות הסופיות שלכם.

 

10. עקבו אחרי הכול.

 

כל דבר שאתם עושים צריך להיות במעקב, בין אם מדובר בפעילות ברשתות חברתיות, מיילים, הורדות של אפליקציות וכו'. בצעו מעקב אחרי כל דבר על מנת לראות אם העבודה שלכם משתלמת, מה צריך להשתנות על מנת לשפר את התוצאות ואילו ערוצים צריך לנטוש.

 

11. תעדו הכול.

 

זה לא אותו דבר כמו מעקב. תעדו כל דבר שאתם עושים ומתי עשיתם אותו. מתי פתחתם עמוד פייסבוק, מתי עשיתם שינוי קטנטן בעיצוב של אתר האינטרנט או המוצר שלכם- הדברים הללו יכולים להבהיר שינויים בהכנסות, בהמרות ובטראפיק בעתיד. כמו כן, כדאי שתתעדו מיילים הקשורים לעסק למטרות משפטיות- לעולם אין לדעת מתי תצטרכו הוכחה להתקשרות.

 

12. דבקו בתקציב.

 

כאשר אתם בונים את האסטרטגיה שלכם, עליכם להגדיר תקציב ברור. זהו לא משהו שעליכם להיות דינמיים לגביו. דבקו בו עד כמה שהאנושיות מאפשרת לכם. התקציב שלכם צריך לקחת בחשבון גם הוצאות בלתי צפויות למקרי חירום- הסכום תלוי בגודל העסק שלכם.

 

13. אל תתמהמהו.

 

זה מובן מאליו, אך בכל זאת חשוב להזכיר. בהתחלה, כשאתם רק מקימים את העסק או מתחילים את קריירת הפרילנס שלכם, זה קשה מאוד לשאת את כל העול על הכתפיים שלכם.

 

במשרד, הבוס שלכם מביט מעבר לכתפכם על מנת לוודא שאתם עומדים בזמנים, אך כשהאדם היחיד שאתם מדווחים לו הוא אתם בעצמכם, זה קל יותר משאתם חושבים להתחיל להתמהמה עד שתקלטו שכבר עברה שנה ועוד לא עשיתם דבר. היו חזקים, היו קשוחים עם עצמכם ובצעו את העבודה.

 

14. בקשו דין וחשבון.

 

אמרתי לא להתמהמה, אך יותר קל להגיד זאת מלעשות זאת. אחד הדברים שיעזרו לכם לעשות זאת הוא לבקש דין וחשבון. ספרו למישהו מה אתם עושים, מהן המטרות שלכם, ומתי אתם מתכננים להגיע אליהן. שתפו את התקדמותכם במדיה החברתית או בבלוג, כמו Medium.com, כל דבר שייתן לכם תחושה של דין וחשבון וידחוף אתכם להזיז את הדברים.

 

15. היו מציאותיים.

 

היו מציאותיים, לא רק במובן של המטרות שאתם מציבים עבור העסק שלכם, אלא גם במונחים של מה שאתם מצפים מעצמכם בכל יום. אם אינכם רגילים לעבוד 12 שעות ביום, אל תתחילו עם רשימת מטלות שאורכה שני דפים. נקטו בצעדים קטנים והבינו למה אתם באמת מסוגלים. אותו הדבר לגבי האנשים איתם אתם עובדים. עזרו להם לגלות את הפוטנציאל שלהם, אך אל תדחפו אותם עד לנקודת התמוטטות.

 

16. עקבו אחר משפיעים.

 

עקבו אחר משפיעים בתעשייה שלכם כדי להישאר מעודכנים לגבי מה שנעשה שקשור לעסק שלכם, אך עקבו גם אחרי משפיעים באזורים הקשורים להתפתחות האישית שלכם. אלו יכולים להיות משפיעים בתעשיית העזרה העצמית, או אנשים שכותבים על שיווק ועסקים, או אפילו משפיעים בנושאים של יוגה ומדיטציה.

 

לדוגמה, אני עוקב אחר רוברט סקובל מפני שאני מאמין שהמאמרים שלו מאוד אינפורמטיביים ומסייעים עבורי. השקעה בהתפתחות שלכם כאנשים פרטיים תעשה פלאים עבור העסק וההישגים שלכם.

 

17. תקשרו ברשת.

 

תקשרו אונליין ואופליין. הצטרפו לסמינרים מקוונים, פורומים, דיונים בקבוצות לינקדאין, כל דבר שתוכלו למצוא שמעניין אתכם ויעזור לכם לבנות עסק. ראו אילו אירועים קורים באזור שלכם (Meetup הוא נהדר בשביל זה), והצטרפו לאלה שיש בהם שותפים פוטנציאליים או דוברים עם מידע שעשוי לעזור לכם. הכירו אנשים והישארו בקשר.

 

18. לִמדו אנשים.

 

ככל שאתם מתקשרים יותר ברשת וקוראים עוד על הקהל שלכם אונליין, אתם מתחילים ללמוד אנשים. זוהי מיומנות נהדרת שכדאי לכם לפתח ותעזור לכם להבין את האנשים שמולכם טוב יותר- מה הם עוברים, מה הם מרגישים, כיצד הם מגיבים לסיטואציות מסוימות ועוד. למדו להיות יותר אינטואיטיביים בקשר לאנשים, כיוון שלבסוף, כל דבר שאתם עושים סובב סביבם.

 

19. תנו קרדיט כאשר צריך.

 

תמיד תנו קרדיט לאנשים שעוזרים לכם. החל מציטוט של אנשים במאמר שלכם או לינק לחשבון הטוויטר או לבלוג שלהם ועד לשבח לקולגה או לעובד על עבודתם. כולם יהיו מאושרים יותר ואושר מוביל לתוצאות טובות יותר. מה גם שזה הופך את סביבת העבודה לנעימה יותר, דבר שגם אתם תיהנו ממנו.

 

20. בחרו את הצוות שלכם בחוכמה.

 

בסופו של דבר, העסק שלכם יקום או ייפול בזכות האנשים המפעילים אותו. זו הסיבה שכל כך חשוב להשקיע זמן בבניית צוות מצוין שיגבה אתכם ואתם העסק שלכם. כאשר אתם מוצאים את האנשים הנכונים, העניקו להם את המגיע להם על מנת להשאיר אותם שמחים ועובדים איתכם.

 

זה אומר לתת זכויות ומניות, בייחוד בהתחלה אם עדיין אין לכם תזרים מזומנים מהעסק. זכרו, בסוף עדיף לאחוז ב-50% מחברה מצליחה מאשר 100% של חברה ללא הכנסות, אז אל תהיו קמצנים!

 

21. לסיום, הירגעו.

 

יש הרבה מה לעשות, הרבה מונח על הכתפיים שלכם ויש עולם גדול בחוץ. מפחיד, נכון, אך הירגעו. אתם תעשו זאת, אם תפקחו עין על המטרות שלכם, אם לא תתמהמהו, ותיקחו את הדברים לאט, צעד אחד בכל פעם. אתם תגיעו לשם! לכן, מצאו את הדרך לצאת לכמה דקות החוצה לנקות את הראש בכל יום, והירגעו.

 

יש לכם טיפים נוספים? שתפו בתגובות למטה!

 

 

 

תגובות

1. איתן | 5 יוני 2016

מאמר מצויין


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.