10 דצמבר 2018 | מערכת StartIsrael
טעויות של מתחילים: 10 שגיאות נפוצות של יזמים בתחילת הדרך

רעיונות טובים עלולים להיכשל עקב התנהלות שגויה. את מרבית הטעויות אפשר למנוע

חברות רבות קמות בזכות רעיונות טובים ושוקעות עקב התנהלות לא נכונה. את מרבית הטעויות אפשר לאתר בזמן ואף להקדים את היווצרותן. כולם טועים, אך מעטים יודעים לתקן את מעשיהם בזמן. ריכזנו כמה טעויות נפוצות שיזמים נוטים לבצע בתחילת הדרך:


1. לשמור את הרעיון בסוד: הרעיון שהגיתם עשוי להצליח, לא רק כי חשבתם עליו, אלא בעיקר בזכות התשוקה שלכם לממש אותו. לא כל מי שישמע על הרעיון שלכם יגנוב אותו או יעזוב את עיסוקיו ויקים חברה. רצוי שתדברו על הרעיון שלכם עם אנשים נוספים כדי לקבל תגובות מהסביבה ומלקוחות פוטנציאליים. כמובן, אין צורך לגלות את כל הסודות המקצועיים, אך על הרעיון כדאי לדבר עם קרובים ועם קהל היעד וכך לקבל משוב ואפיקי פעולה שאולי לא חשבתם עליהם.


2. לא לאמוד נכון את כמות המזומנים: הכסף המזומן של החברה אוזל בכל יום. כל יום בקיומה של החברה הוא בעל השלכות כלכליות להמשך דרכה. סטארט-אפים רבים נכשלים בגלל אומדן לא נכון של עלויות התקופה הראשונה, התקופה בה אין הכנסות, ולמעשה החברה שורפת מזומנים. בכדי לצמצם את התקופה הזאת כמה שיותר, על היזם להבין את המחויבות שלו לשיווק ולגיוס כספים ולא להקל בכך ראש בתקווה ש"הכסף יגיע" כשהמוצר יהיה מוכן. השיווק וגיוס הכספים צריכים להיעשות באופן מתמיד ומתמשך בכל תקופת קיום החברה.


3. לא לאפיין קהל יעד ממוקד: אחת השאלות הראשונות שיזם צריך לשאול את עצמו היא למי מיועד המוצר שלו? מיהו המשתמש הפוטנציאלי? פנייה לקהל יעד לא ממוקד בתקווה לכבוש שוק שלם מובילה לפיתוח מוצר שאינו עונה על הצרכים הייחודיים של סוגי הלקוחות הפוטנצאליים.


4. לנסות להצליח לבד כבר בפעם הראשונה: חוסר ניסיון הוא נקודת תורפה של יזמים שמניחים שהם יכולים לעשות זאת בעצמם כבר בפעם הראשונה. השוק המקומי רווי ביזמים ובחברות עתירי ניסיון המתחרים על כסף ותשומת-לב. לשחקנים בשוק יש ניסיון וקשרים שיכולים רק להועיל ליזמים מתחילים. חוסר ניסיון אינו תכונה שלא ניתן למזער. יזמים מתחילים יכולים להתמחות בחברות או להשתתף בתוכניות ליווי יזמים. כדאי להתחכך כמה שיותר באנשי המקצוע כדי להבין טוב יותר את העולם אליו אתם נכנסים. הבנת כללי המשחק מוקדם כלל הניתן תחסוך טעויות שניתן היה למנוע.


5. להוציא למיקור-חוץ חלקים מהותיים מהמיזם: אם את המיזם שלך מקים מישהו אחר, הוא חייב להיות חלק מהחברה - שותף או מועסק. הוצאה החוצה של לב המיזם גוררת בעיות רבות, החל מאי-עמידה בזמנים והיעדר מחויבות ועד סוגיות משפטיות שעשויות לסכל את המשך הדרך בפיתוח המוצר.


6. להתמקד בכיסוי תקשורתי ופחות בלקוחות: גיוס לקוחות ויחסי-ציבור הולכים יד ביד, אך העדיפות של החברה היא ללקוחות ולמשתמשים ופחות בסיקור התקשורתי והציבורי, בשלבים הראשונים. הלקוחות הם ליבת העסק והאופן שבו הם יקבלו את המוצר יקבע את גורל החברה, לא רק מידת הסיקור התקשורתי.


7. להעדיף לא לדעת: יזמים רבים יוצאים לדרך מבלי לחקור את השוק ואת המתחרים. יש יזמים שמעדיפים לא לדעת מיהם המתחרים כדי לא להתאכזב מכך שמישהו כבר מממש את הרעיון שהם חשבו עליו ונמצא בשלב מתקדם יותר.


8. לא לצאת בזמן: יזמים שמאוהבים ברעיון שלהם נוטים לא להקשיב לפעמוני האזהרה שבדרך. אם המיזם מתחיל להידרדר בגלל שריפה מהירה מדי של מזומנים, גילוי חדש בנוגע לשוק או כל דבר אחר ששומט את הקרקע מתחת להצלחת המיזם – כדאי למזער נזקים ולצאת בזמן.


9. לעבוד עם האנשים הלא-נכונים: העסקה של אנשים בחברה היא הימור מחושב. הבחירה באנשים שילוו את הפרויקט צריכה להיעשות לפי בחינה עד כמה הם בעלי מוטיבציה להשקיע במיזם, ולא רק מה מראה הרזומה שלהם. אם האנשים המועסקים במיזם לא מחויבים ברמה גבוהה להצלחתו, כדאי למצוא אנשים אחרים שמאמינים בו יותר.


10. לדחות את הסוגיות המשפטיות: הרעיון שבפיתוח עשוי להזדקק להגנה משפטית. לעתים ההגנה הנדרשת היא רישום פטנט ולפעמים קיימות מחלוקות משפטיות על הרעיון. במקרים כאלה אין טעם לדחות את הטיפול בסוגייה לשלבים מתקדמים של פיתוח המוצר כדי שיהיה כבר מוצר בשטח ואז לפעול. ככל שתקדימו את כיסוי הסוגיות המשפטיות כך תימנעו מבעיות שעלולות להיווצר בהמשך הדרך.


 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.