1 יולי 2015 | ליאור יקותיאלי
כדורסל ויזמות תוצרת ירושלים

הזכייה באליפות​ היא לא רק הישג ספורטיבי אלא​ קשורה לכל מה שקורה בבירת ישראל בשנים האחרונות, כשהחוט המקשר בין הדברים הוא היזמות. המהפכה בירושלים ​אינה מהפכה של פוליטיקה, ​היא מהפכה של יזמות​. ​יזמות אומרת לתכנן, לעשות, לבנות, ליצור, ואם משהו לא הולך ​כפי שצריך - לתקן ולשנות.

לפני שבוע זכתה הפועל ירושלים לראשונה בתולדותיה באליפות המדינה בכדורסל. הזכייה ההיסטורית והמרגשת הזאת היא ציון דרך משמעותי בירושלים​​, והקרדיט עבורה מגיע בראש ובראשונה לשחקני הקבוצה, למאמן ולצוות, ​אך לא פחות מכך ​להנהלה ולעומד​​ בראש קבוצת הבעלים - ​אורי אלון - שהאמין, השקיע ודחף במרץ בלתי נלאה לבנייה של קבוצה חזקה בירושלים​. בנוסף להם, צריך להדגיש את חלק​ו​  ​החשוב של ראש העיר ניר ברקת​, שהבין את המשמעות של קבוצת כדורסל חזקה למיתוגה המקומי והבינלאומי של העיר​​, ותרם תרומה מכריעה לאליפות ההיסטורית. ​

 

הזכייה באליפות​ היא לא רק הישג ספורטיבי אלא​ קשורה לכל מה שקורה בבירת ישראל בשנים האחרונות, כשהחוט המקשר בין הדברים הוא היזמות​:​ ​ראש העיר ניר ברקת הוא יזם, לא עסקן פוליטי​. ​הוא הקים את חברת BRM שהפכה לקרן השקעות, והיה המשקיע הראשון בצ'קפוינט בטרם החל במסעו לראשות העירייה. גם ד"ר אורי אלון הוא יזם, לא עסקן פוליטי​. הוא רק בן 35, בעל דוקטורט במדעי המחשב ויזם שמכר שתי חברות, הראשונה לגוגל והשנייה לטוויטר, וכיום עומד בראש הסטארטאפ Compass ששוויו הוערך לפני שנה בלמעלה מ-360 מיליון דולר. ​

 

המהפכה בירושלים ​אינה מהפכה של פוליטיקה, ​היא מהפכה של יזמות​. ​יזמות אומרת לתכנן, לעשות, לבנות, ליצור, ואם משהו לא הולך ​כפי שצריך - לתקן ולשנות. אם כדי להגיע לרמות הגבוהות של הכדורסל צריך ​אולם ל-12,000 צופים, אז בונים ארנה. אם צריך לבנות סביבות עבודה ליזמי היי-טק, אז בונים סביבות עבודה, מייצרים מקומות בילוי​​,​ תומכים בתכניות לטיפוח יזמות,​ ומעודדים מעבר של חברות ​בינלאומיות ​לירושלים. אם צריך להקים ולהפעיל קהילות יזמות בתחומים שונים, אז ​מסייעים בהקמה של ​​קהילות - למפתחים, למעצבים, לנשים מתכנתות, למייקרים, למפתחי משחקים, ועוד ועוד.  

 

האליפות של הפועל והצמיחה של ההיי-טק הירושלמי לא קרו במקרה​​,​​​ הם לא איזו "עקיצה" של המערכת, אלא תוצאה של תכנון, עבודה ויזמות מתמשכת, והם שני דברים שקשורים זה בזה. יש רעב להצלחות בירושלים, יש רצון עז, ויש התגייסות של כל הקהילה לטובת המטרה המשותפת. ראינו את זה בשבוע שעבר אצל אוהדי הפועל שנתנו מפגן תמיכה מרהיב, ואנחנו רואים את זה במשך תקופה ארוכה בקהילת היזמים והיזמיות הירושלמים​  Made in JLM ​, שיש לי הכבוד לקחת חלק בפעילויות הרבות שלה.

 

השילוב הזה, של עבודה שמגיעה גם מ"למעלה" - מהעיריה והרשות לפיתוח ירושלים - וגם מ"למטה" - מהציבור הירושלמי שפועל ויוזם - הוא שילוב מנצח שכבר מביא תוצאות​: ביזמות - אם בשנת 2012 נוסדו בירושלים כ​-40 חברות סטארטאפ בלבד, ב-2014 נוסדו בעיר למעלה ממאה חברות חדשות​, והיקף השקעות ההון סיכון שילש את עצמו למעל 227 מיליון דולר שהושקעו ב-57 חברות ירושלמיות. ​בכדורסל - אם בעונת 2011/12 הפועל ירושלים לא עברה את חולון ברבע הגמר, השנה הקבוצה לקחה אליפות​, וניצחה את היריבה המרה מכבי תל אביב שלוש פעמים במהלך העונה​.  

 

​בהקשר של ספורט ויזמות ראוי לציין גם את הפועל קטמון שעשתה דרך ארוכה ועלתה השנה לליגה הלאומית בכדורגל, כשגם היא קבוצה פורצת דרך שקמה במודל חדשני וייחודי של עמותה המנוהלת על ידי האוהדים. עוד חדשנות ירושלמית​ שמאז שוכפלה במספר קבוצות אחרות בארץ ובעולם. ​ יזמות ועבודה קשה, זה כל הסיפור.​

 

בפרפראזה על האמירה המפורסמת של טל ברודי - ירושלים במפה, ותשאר במפה, לא רק בספורט - בהכל!​ ​ואם כבר אמירות של ספורטאים, אז אחד מהסמלים של הפועל ירושלים בכדורסל, עדי גורדון, לקח את מילות השיר של ארקדי דוכין וטבע את הסיסמה של האלופה הטרייה - יש בנו אהבה והיא תנצח. האמת - היא כבר מנצחת!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

ליאור יקותיאלי

​ליאור יקותיאלי מוביל את תחום שיתופי הפעולה הגלובאליים ב-Deloitte​, פעיל בהתנדבות במספר קהילות יזמים ברחבי הארץ, וחבר ועדת ההיגוי של עמותת Made in Jerusalem.