30 יולי 2015 | אביטל בן ישי
10 טיפים לבניית מצגת מנצחת למשקיע

אם הסטארט- אפ שלכם באמת הכי מוצלח והכי מושלם, למה שיהיה קשה להשיג משקיעים? מי לא ירצה להשקיע בדבר המופלא הזה? ובכן, חשוב מאוד שאתם תחשבו שהוא מושלם באמת ובו בזמן תזכרו שאתם לא אובייקטיביים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להגיע מוכנים למצגת שעשויה להניף אתכם הכי גבוה שאפשר.

סטארט- אפ הוא כמו תינוק, בהרבה מאוד מובנים. עד הלידה שלו אתם עוברים תהליכים ארוכים ומתישים, וכשהוא נולד יש אושר גדול (ועייפות לא פחות גדולה). אבל הדמיון העיקרי הוא בעובדה שאתם פשוט בטוחים שמדובר בדבר המוצלח ביותר עלי אדמות.

 

אם זה באמת הכי מוצלח והכי מושלם, למה שיהיה קשה להשיג משקיעים? מי לא ירצה להשקיע בדבר המופלא הזה? ובכן, חשוב מאוד שאתם תחשבו שהסטארט-אפ הזה מושלם באמת ובו בזמן תזכרו שאתם לא אובייקטיביים.

 

מנקודת המוצא הזו אתם צריכים לגשת לבניית המצגת למשקיעים- אנחנו מתים על זה, אבל אתם תגידו לנו אם באמת זה כל כך טוב כמו שאנחנו חושבים. ואם תהיו באמת טובים גם במצגת, הם יגידו, ולא במילים אלא במספרים המיוחלים.

 

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להגיע מוכנים למצגת שעשויה להניף אתכם הכי גבוה שאפשר.

 

1. היו יצירתיים.

 

נכון שאתם חייבים להציג נתונים ומספרים ועובדות יבשות כדי שהמשקיע בכלל יבין על מה אתם מדברים. אבל בשביל להגיע לארנק שלו, אתם צריכים לעבור דרך הלב ולשם תגיעו רק באמצעות אמצעים יצירתיים.

 

ספרו את המצגת שלכם כאילו הייתה ספר מרתק. כתבו תסריט. ספרו למשקיע לא רק מה אתם עושים עכשיו אלא לאן הכסף שלו יכול להביא אתכם. משקיעים מתעניינים בעיקר בעתיד, אז תנו להם אותו, תפליגו עם הדמיון ותנו לשאיפות שלכם לפרוץ אל המצגת.

 

2. לא להגזים.

 

זהו טיפ שמסייג את הקודם ואומר- אתם חייבים לדעת איפה לעצור. להפליג בדמיון- כן, להציב לו גבולות- גם כן. אל תתארו דברים שאין להם קשר למציאות. היו ריאליים וחישבו באמת מה תוכלו לעשות עם הכסף.

 

חשוב מאוד לא להגזים לא רק במילים אלא גם באורך. המצגת לא צריכה להיות בת יותר מ-10 סליידים, וגם זה לפעמים יותר מדי. אתם לא רוצים להתיש את המשקיע אלא להשיג את תשומת הלב שלו לכל אורך ההגשה.

 

3. הציגו את הצוות.

 

שימו לב להציג בפני המשקיע את כל הצוות (במצגת, לאו דווקא בפגישה עצמה). ההשקעה נעשית קודם כל באנשים, ורק אחר כך בחברה. משקיעים רוצים לדעת עם מי הם עובדים.

 

מעבר לכך, אלו האנשים שהולכים איתכם יד ביד לאורך הדרך. מגיע לכולם הקרדיט להופיע במצגת וזהו ערך חשוב ביותר שגם המשקיע ישים לב אליו אם תעשו זאת כמו שצריך. הפגינו סולידריות ארגונית ועבודת צוות.

 

4. Keep it simple.

 

אל תחשבו שאם אתם יושבים לפגישה עם משקיע הוא כנראה מבין בדיוק את כל מה שאתם אומרים ומתעסקים בו, מה שמעניק לכם את היכולת לדבר במונחים שאתם רגילים אליהם ורק מעטים מבינים.

 

שמרו על פשטות, זה לא אומר שתנמיכו את השפה לשפת רחוב וסלנג, אלא פשוט לשים לב לשימוש במונחים מסובכים או בנתונים שאינם ברורים למי שפחות מעורה. וכמובן שאם אתם חייבים להציג משהו שאינו ברור, דאגו להסביר אותו בקצרה ובמילים פשוטות.

 

5. התאימו את המצגת לקהל היעד.

 

אינה דומה מצגת למשקיע אנג'ל למצגת עבור קרן הון סיכון תאגידית. שימו לב מיהו הקהל שלכם והתאימו את המצגת שלכם עבורו כך שתפנה אליו בדיוק. סוג המשקיע אליו תפנו תלוי בשלב בו אתם נמצאים וגם המצגת שלכם צריכה להיבנות בהתאם לכך.

 

שימו לב לעשות את שיעורי הבית שלכם על המשקיע איתו תיפגשו והכינו את המצגת כך שתתאים לו בדיוק, תקלע בדיוק לנקודות שמשרתות את מטרותיו ובאמצעות כך, גם את מטרותיכם.

 

6. אל תצטנעו.

 

הציגו את הרווחים שלכם. זאת, כמובן, בהנחה שכבר יש לכם כאלו. אם אתם בשלב מוקדם יותר ועדיין לא מרוויחים, דלגו על הטיפ. אבל אם כבר הצלחתם לייצר רווחים כלשהם, ספרו עליהם למשקיע והציבו אותם על ציר זמן- הרווחנו X אלף ₪ ממכירות בתקופה של 4 חודשים.

 

המשקיע יעריך את החברה שלכם לפי קצב ההתקדמות שלה. אם תציגו נתונים המצביעים על התקדמות, זה ירוויח לכם לא מעט נקודות. יתרה מזאת, משקיעים בדרך כלל ישמחו להשקיע בחברה שכבר מראה תוצאות ונמצאת בצמיחה. אם אתם שם, זה ממש לא הזמן להצטנע.

 

7. הציגו את המתחרים שלכם.

 

המתחרים שלכם הם חלק מאוד חשוב בכל ההתפתחות שלכם כעסק. אם לא בראתם משהו יש מאין והסטארט- אפ שלכם הוא לא הראשון בתחומו, חשוב מאוד שתדברו על המתחרים שלכם במצגת. יותר נכון, דברו על עצמכם ובמה אתם שונים מהם ויותר מזה- טובים מהם. אתם לא רוצים לשלוח את המשקיע אליהם...

 

הציגו נתונים על המתחרים ועל עצמכם, הציגו את נתח השוק ואת התפלגות התחרות בתוכו. הדברים הללו יעזרו גם לכם למקד את עצמכם וגם למשקיע להבין אם משתלם לו להשקיע בכם כסף.

 

8. מהם הצרכים שלכם?

 

ציינו בפני המשקיע בבירור לכמה כסף אתם זקוקים. אל תגרמו לו לנחש ואל תגרמו לו לשאול. הכניסו את הנקודה הזאת למצגת שלכם, כמובן בגיבוי של נתונים.

 

אם לא תציגו את הסכום בו אתם מעוניינים להמשך דרככם ואפילו כמה יידרש לכם כדי להגיע לשלב הבא, ישנן כמה אפשרויות. אחת מהן היא שהמשקיע לא ייקח אתכם ברצינות ויוותר עליכם. עוד אפשרות היא שיחליטו להשקיע בכם, אבל הרבה פחות ממה שכיוונתם אליו, ואם תקבלו יותר, זה כנראה יותר מזל משכל. בקיצור, דברו במספרים.

 

9. אסטרטגיית האקזיט שלכם.

 

בדרך כלל כשמדובר בהשקעה בסכומים גבוהים במיוחד (מעל מיליון דולר), המשקיעים ירצו לדעת מהי האסטרטגיה שלכם בנוגע לאקזיט. אתם מעוניינים שירכשו את החברה שלכם? הנפקה בבורסה? הנקודה הזאת חשובה כיוון שהדבר משמעותי עבור ההשקעה.

 

שימו לב לנושא הזה ובצעו עבודה מדויקת- אם אתם מכוונים לרכישה, סמנו וציינו כבר חברות שעשויות להיות רלוונטיות ולהתעניין בכם בעתיד, כשתגיעו ליעדים אותם חשוב שתציינו גם, כמובן.

 

10. נסו ליהנות.

 

שתו משהו. חייכו. אם מדובר בפגישה עם משקיע גדול במיוחד זה באמת עשוי להיות מלחיץ, אבל שימו לב שאתם מתגברים על המתח ומשתחררים. המחשבה שזה מה שיכול לעמוד ביניכם ובין ההשקעה הזאת היא לא נעימה בפני עצמה, אז עדיף להתרכז כמה שיותר בהפגת המתח.

 

נסו לשמור על הפגישה נעימה ונינוחה, אל תדבקו בטקסט של המצגת כאילו היה תורה מסיני אלא הרשו לעצמכם לחרוג ולהוסיף הערות קטנות פה ושם, ואפילו לתבל מעט בהומור. אל תפחדו, אם המצגת טובה באמת, המשקיע ייקח אתכם ברצינות גם אם תגניבו איזו בדיחה קטנה.

תגובות

1. היועצים | 10 מרץ 2019

מצגת למשקיעים

אני מאמין שמצגת טובה היא רק התפאורה להצגה שיזם צריכים לתת. היא צריכה רק לתמוך בסיפור ולא לספר אותו בעצמה. לכן, מצגות למשקיעים טובות מבוססות על העיקרון זה, ונותן ליזמים עצמם את הבמה ואת המיקוד.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.