29 ספטמבר 2013 | יובל מעוז
עם אפליקציית הכרויות הסינים מאמצים בחום את הסמארטפונים

השוק הסיני מאמץ במהרה את הסמארטפונים ועמו צומח ענף האפליקציות המותאמות לקהל המקומי

 

מבטן של חברות הסטארט-אפ הישראליות המפתחות אפליקציות לסמארטפונים מופנה באורח-קבע לעבר השוק האמריקאי הענק. אך הפניית המבט לכיוון אחר עשוי לגלות בפניהן שוק מתפתח הצומח בקצב מעורר השתאות. מאות מיליוני התושבים בסין ממהרים לאמץ את הטלפונים החכמים וכבר הפכו את סין לשוק המוביל בעולם לסמארטפונים.

 

בשבוע שעבר פירסמה חברת מחקר השווקים IDC נתונים לגבי השוק הסיני, לפיהן ב-2013 יימכרו 360 מיליון סמארטפונים. הנתון הזה צפוי לעלות ב-2014 ב-25%, לפי צפי חברת המחקר, עד ל-450 מיליון מכשירים. לצד הצמיחה ברכישת המכשירים מנסות חברות הסלולר הסיניות לפתח אקו-סיסטם של חברות הזנק שיפתחו אפליקציות המתאימות לשוק הסיני.

 

"90% מהמשתמשים הסינים מחזיקים במכשיר שלהם פחות מ-14 חודשים. המשמעות של זה היא שהשוק הוא צעיר והמשתמשים פנויים לגלות פיצ'רים חדשים בטלפונים", אומר ג'וני לי, דירקטור פיתוח עסקי בצ'יינה טלקום, החברה הסלולרית השלישית בגודלה בסין.

 

לי צפוי להגיע ארצה ולשמש כדובר המרכזי בכנס של מטריקס גלובל בתחילת אוקטובר, שכותרתו היא "איך לא להיכשל בשוק אפליקציות המובייל הסיני?". לי הוא יזם סדרתי ובעברו כבר שלוש חברות סטארט-אפ שהיה שותף להקמתן.

 

ביקורו של לי מגיע כחלק מהניסיון של שתי החברות, צ'יינה טלקום ומטריקס, לבסס שיתוף פעולה בתחום המובייל, וזאת לאחר שמטריקס פתחה לאחרונה בעיר צ'אנגז'ו בסין מרכז המתמחה בפיתוח אפליקציות מובייל מבוססות אנדרואיד ופיתוח אפליקציות web מבוססות ג'אווה.

 

כיום, במסגרת עבודתו אחראי לי בין היתר על פעילות חנות האפליקציות (כדוגמת ה-AppStore) של החברה. אפיק נוסף בו פועל לי הוא חיבור השווקים אופליין עם אלה המקוונים: "אנחנו בונים פלטפורמות שמחברות את התעשייה הישנה עם המובייל".

 

נתון מעניין נוסף לגבי התנהגות הצרכנים הסינים היא שנכון לרבעון האחרון ב-2012, כ-55% ממשתמשי האינטרנט בסין ביצעו רכישה דרך המובייל. כך לפי מחקר של GlobalWebIndex. השיעור הגבוה מציב את סין כמדינה עם שיעור הרכישה הגבוה בעולם דרך המובייל, הרבה מעבר לארה"ב, שבה רק 19% מממשתמשי האינטרנט ביצעו רכישה דרך המובייל.

 

האפליקציות המובילות: צ'ט ופלרטוט

 

לי מספר שהאפליקציות המובילות בשוק הסיני, אחרי אפליקציות להתאמת אתרים למובייל, הם יישומי צ'ט (דמויי WhatsApp), רשתות חברתיות, ואפליקציה אחת שעושה הרבה רעש בשוק הסיני - Momo - אפליקציית פלירטוט עם אנשים זרים הנמצאים בקרבת המשתמש. האפליקציה היא חינמית, עם אפשרויות VIP, העולות כ-2 דולר בחודש. האפקליציה חצתה לפני כמה חודשים את רף 40 מיליון ההורדות ולפי לי היא מעוררת עניין רב בסין.

 

לי מדבר גם על החשש של חברות מפני העתקה של הרעיון או הטכנולוגיה בידי חברות סיניות, שזכה לכינוי C2C – Copy to China: "הרבה חברות מנסות להעתיק מוצרים קיימים לתוך השוק הסיני. יש מקרה מפורסם של זינגה (חברת משחקים, פיתחה בין היתר את המשחק פארמוויל) שמשחק שלה הועתק בידי חברה מקומית והפך לפופולרי. שוחחתי עם בכיר בזינגה על כך, והוא אמר שהוא לא מודאג מהנושא - כל העתקה רק מעלה את ההזדמנויות האסטרטגיות בשוק ומרגילה את המשתמשים למודלים מסוימים".

 

חברות שמעוניינות להפיץ את האפליקציות שלהן בסין, יגלו במהרה שהשוק הסיני מבוזר מאוד מבחינת חנויות האפליקציות, כשכיום, לפי לי, פעילות בו יותר מ-400 חנויות אפליקציות, מה שמחייב את הזרים בסין לפעול באמצעות סוכן מקומי.

 

לצד נתוני הצמיחה הגבוהים, לי מציין גם נתונים המעידים על בוסריות של חלק מפלחי השוק: 45% ממשתמשי המובייל גולשים באינטרנט באמצעות וויי-פיי, 39% באמצעות G3 (קיימת חפיפה בין חלק מהמשתמשים), ושליש מהמשתמשים עדיין נעזרים ב-G2, חיבור אינטרנטי ישן יותר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.