30 אוגוסט 2015 | שלמה פרוינד
איך לגייס עובדים בסין עבור הסטארטאפ שלך

גיוס עובדים ידוע בתור אחד הדברים הראשונים שמנכ״ל צריך להתמודד איתם. אני מסכים עם זה. בפוסט הזה אתייחס לתהליכים מומלצים לגיוס העובדים הראשונים לסטארטאפ שלכם ולכמה נושאים ייחודיים לשוק הסיני.

אז על מה הפוסט הזה בעצם?

 

גיוס עובדים ידוע בתור אחד הדברים הראשונים שמנכ״ל צריך להתמודד איתם. אני מסכים עם זה. בפוסט הזה אתייחס לתהליכים מומלצים לגיוס העובדים הראשונים לסטארטאפ שלכם ולכמה נושאים ייחודיים לשוק הסיני. גיוס עובדים הוא תהליך קשה ומרגש כאחד! זהו אחד מאותם מצבים בהם קשה לדעת בזמן אמת אם עשית את ההחלטה הנכונה, או אם עשית החלטה שגוייה ועד שתבין את זה יכול להיות כבר מאוחר מדי...


אני רוצה לתאר את תהליך הגיוס של עובדים מסין אצלנו ב-appinchina.co, תהליך שכבר הוכיח את עצמו שוב ושוב ובזכותו הצלחנו לגייס צוות מעולה שנותן לחברה את הייחודיות והאיכות שלה.

 

ארבעה צעדים להצלחה בגיוס עובדים בסין


1. תיאור משרה מקצועי ולא פחות ממדהים!

כשהחלטתי לגייס את העובדים הראשונים כתבתי תיאור משרה שעבר עריכה נוספת אצל חבר טוב שאנגלית היא שפת אמו. אפילו שיש לי אנגלית מצוינת, עדיין הרגשתי שזה נחוץ לטאצ׳ הסופי. הטקסט עבר שכתוב, אמנם לא הסכמנו על כמה דברים אך הם היו קטנים ביותר, ובתוצאה הסופית תיאור המשרה הפך למקצועי יותר. הדבר החשוב ביותר בעיני הוא להפוך את התיאור למושך ומעניין, כדי למשוך את העובדים שממש ירצו לבוא ולעבוד איתך. אלו האנשים שאיתם תבלה את רוב זמנך, איתם תחלוק את ההצלחות שלך וכן...גם את הכשלונות. הצוות שלך הוא בעצם גם צוות התמיכה שלך, כך שבהחלט כדאי, בלשון המעטה, לגייס אנשים עם ה- Vibe הנכון לחברה.


2. להפיץ להפיץ להפיץ

עם תיאור משרה מעולה ביד, הדבר הבא לעשות הוא לגרום לאנשים לדעת שהמשרה אכן שם. בזמנו הייתה לנו רשימה של 3,200 מיילים שהשתמשנו בה להפצת המשרה (לשמחתנו היום יש בה כבר 23,000 מיילים וחברות אחרות כבר משתמשות בה להפצת משרות). בנוסף פרסמנו את המשרה בהרבה אתרי דרושים סיניים, וגם שלחתי מיילים לכל מי שחשבתי שצריך לדעת על המשרה הזו ויוכל אולי להפנות אלינו מועמדים רלוונטיים. השלב האחרון היה לפרסם את המשרה בwecha, המקבילה הסינית של whatsapp, (אפילו שינינו את תמונת הפרופיל שלנו לתיאור המשרה כדי למשוך עוד מועמדים). היינו מאוד מחויבים לתהליך. 


3. שלב הראיון

לאחר סינון קורות החיים של המועמדים הפוטנציאלים מתוך כל קורות החיים שקיבלנו (חלקם לא היו רלוונטיים מסיבות שונות, רבים לא קוראים את דרישות התפקיד ופשוט שולחים קורות חיים), הגיע שלב הראיונות. אני בהחלט לא מומחה בלראיין מועמדים ואני מודה שקשה להעריך מועמד ולהכירו בחצי שעה של שיחה.

ועדיין כאשר אני מראיין ישנם כמה דברים שאני שם עליהם דגש:


א. להיות ברור - הסבר בצורה ברורה מאוד מה המשרה מציעה ומה המועמד יעשה בדיוק. ברוב המקרים אנחנו גם נותנים למועמדים משימה הקשורה לעבודה העתידית שלהם. הניסיון הטוב ביותר שלנו היה כאשר גייסנו את אנשי האופרציה ונתנו להם משימות שהיו בדיוק מה שהם נדרשו לעשות בשעות העבודה. חלק מהמועמדים החליטו שהעבודה אינה בשבילם שזה…מעולה!  גילינו את זה מהר מאוד, ונתנו להם להחליט בעצמם שהם לא מעוניינים במשרה.


ב. סטטוס של הויזה - מפני שבסין תהליך קבלת הויזה מסובך במיוחד, חשוב מאוד לדעת איזו ויזה יש למועמד, איך זה משתלב בדרך בה החברה יכולה לסייע לו, והאם הוא יכול להיות מועסק בתור מתמחה, סטודנט, או בויזת עבודה.

 

ג. תוכניות עתידיות - את הסעיף הזה לא צריך להסביר, אך עדיין חשוב להזכיר את הנושא ולשאול עליו. צריך לבדוק האם המועמד אכן מתכוון להישאר בסין לטווח ארוך, במיוחד אם החברה משקיעה בוויזת עבודה עבורו.

 

ד. זמינות - לא כל המועמדים המחפשים משרה חדשה יכולים להתחיל מידית, למרות שלעיתים גיוס מועמד מתאים הוא בעדיפות עליונה ונדרש במידית. ייתכן שהמועמדים מעוניינים לקחת חופשה בין העבודות, או אולי הם צריכים לסיים סמסטר לימודים קודם ואולי בני משפחה באים לבקר אותם בסין - נתקלתי בכל אלו וכל מה שצריך לעשות, זה פשוט לשאול.


ה. ציפיות שכר - הגיוני לשאול על כך כדי לוודא שישנו תיאום ציפיות. אם תיאור המשרה שלך אינו כולל מידע על השכר המוצע למשרה, המלצתי היא לשאול את המועמד על ציפיות השכר שלו כבר בשיחת הטלפון המקדימה לפני הראיון -  זה יחסוך לכם הרבה מאוד זמן לאחר מכן.

 

4. המלצות 

 

חפשו כמה שיותר המלצות על המועמד. אני מודה, אנחנו לא מספיק מקפידים לעשות את זה בכל פעם, כי לרוב קשה לאתר אותן. במקרים שהיה לי ספק לגבי המועמד, שיחה עם ממליץ עזרה מאוד לקבל החלטה.


והערה כללית וחשובה ביותר לסיום:
המועמדים שיגיעו לעבוד עבורכם מחפשים סביבת עבודה נוחה ומזמינה והתפקיד בחברה שלכם יכול להיות התפקיד שעליו הם חולמים. הם מספרים על כך לחברים ולמשפחה שלהם ומחפשים את ההזדמנות הבאה לקדם את הקריירה שלהם. הנקודה שאני מבקש להגיע אליה היא - תהיה בנאדם! תתחיל את הראיון בזמן, חייך, תן להם את כל הזמן שהם צריכים כדי לשאול את כל השאלות על החברה ועל המשרה המוצעת. 

 

במקרים בהם איני יכול להצטרף לכל הראיון, אני מנסה לפחות להצטרף לכמה דקות ולהציג את עצמי. היו לנו מועמדים שציינו שהם מאוד העריכו שהבעלים של החברה הצטרף וזה נתן להם הרגשה טובה. בקיצור, התייחס אליהם כמו שאתה רוצה שיתייחסו אליך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.