17 ספטמבר 2015 | מורן בן עטר
מה שנפלא בישראל זה באמת שאנשים מתקדמים ועוזרים כולם, לא פגשתי עוד אדם אחד שאמר לי "לא" לאורך הדרך שזה נראה לי דבר די מדהים... קרן זוית - בועז ממו EcoMotion

לראות איך תעשייה של רכב ותחבורה שלא הייתה קיימת פר-סה בישראל לפני שלוש שנים ומשהו שאנשים בישראל לא חשבו עליו בכלל כרלוונטי בישראל, נהפך היום למשהו מאוד מרכזי... כמובן שזה לא הכל בזכותנו, אבל בהחלט יש לנו חלק בתוך המהפכה הזו ובעלייה של התעשייה הזו, וזה מרגיש גאווה גדולה להיות במרכז של זה.

נעים להכיר, אני

בועז ממו מהמכון הישראלי לחדשנות, עמותה שהוקמה לצורך מינוף הייטק הישראלי לקידום תחומים בעלי השפעה על אתגרים גלובליים למשל תחבורה בריאות וחינוך. בשלוש השנים האחרונות אני למעשה מתמקד בעבודה שלי במכון בתחום של תחבורה. במסגרת ההתמקדות שלי בתחבורה הקמתי את קהילת EcoMotion, זו קהילה של יזמים ושחקנים שונים בתחום של תחבורה חכמה. EcoMotion התחילה כקהילה מקומית וכיום היא קהילה גלובלית שכוללת שחקנים ויזמים מכל העולם. בנוסף, הקמתי גם את האקסלרטור לתחבורה חכמה שיושב באוניברסיטת ת"א, תחת המכון לחדשנות תחבורתית.

 

השורה הכי מעניינת בקורות החיים שלי היא

 

העובדה שהקמתי את EcoMotion מאפס לכיום קהילה שמונה יותר מ-2,000 אנשים, מעל 300 חברות ויותר מ-50 גופים בינ"ל שהם חלק מהפעילות הזו.

 

ומי שפתחו לי את הדלת לתעשייה הם

 

לאוניד בקמן ראש המכון הישראלי לחדשנות, אנו פועלים יחד כבר 6 שנים והוא זה שפתח לי את המחשבה והראייה סביב הנושאים של חדשנות.

מאיר ארנון, יו"ר EcoMotion ויו"ר וולקן, שלמעשה הכיר לי את כל העולם של התחבורה והרכב.

אחי קראוס ויריב בש -החבר'ה של "מחנט", הם הכירו לי את ההסתכלות על חדשנות בצורה אחרת ולחשוב על הקמה של קהילה בכלל.

 

 

יום העבודה הטיפוסי שלי נראה כך:

 

עד כמה שאפשר להגדיר יום עבודה טיפוסי בחיי... יום טיפוסי בדרך כלל כולל הגעה למשרד, לפני כן מעבר על המיילים בבוקר בדרך למשרד או בבית. מכרתי לפני כשנה וחצי את הרכב שלי, אז אני מגיע למשרד בתחבורה ציבורית או באופניים, אז בהתאם לכלי התחבורה בו אני עושה שימוש אני עובר על המיילים בדרך או לפני כן. כשאני מגיע לעבודה, בזכות העיסוק באקסלרטור יש לי פגישות עם יזמים ופגישות עם משקיעים שמתעניינים בתחום. בנוסף, תמיד יש התעסקות בפעילות השנתית של EcoMotion ופגישות עם אנשי הצוות שלי. בערך פעם בשבוע יש לנו ביקור, של חברות רכב, או תחבורה או עיריות וביקורים של שחקנים בינלאומיים בתחום, אז יש את העיסוק בארגון של הביקורים הללו וגם באירוח של המשלחות עצמן.

 

חוץ מזה, יוצא לי בערך פעם בשלושה חודשים לנסוע לשבוע בחו"ל, אם זה לכנסים, לאירועים בתחום או לפגישות. למשל ביום ראשון הקרוב אני נוסע לסין להרצות בכנס על תחבורה ירוקה ולהיפגש עם בכירים בתעשיית הרכב הסינית שמעניין אותם ההייטק הישראלי בתחום.

 

 

הדברים שמסבים לי גאווה בקריירה שבניתי

 

לראות איך תעשייה של רכב ותחבורה שלא הייתה קיימת פר-סה בישראל לפני שלוש שנים ומשהו שאנשים בישראל לא חשבו עליו בכלל כרלוונטי בישראל, נהפך היום למשהו מאוד מרכזי. בDLD האחרון כתבת השער עסקה בנושא תחבורת העתיד שתגיע מישראל. כמובן שזה לא הכל בזכותנו, אבל בהחלט יש לנו חלק בתוך המהפכה הזו ובעלייה של התעשייה הזו, וזה מרגיש גאווה גדולה להיות במרכז של זה.

 

 

אם הייתי יכול לעשות דברים מחדש אז אולי הייתי משנה את...

 

אולי היינו מנסים לפרוץ לשוק הבינ"ל בשלבים מוקדמים יותר, אנחנו עשינו את זה רק אחרי שנה-שנה וחצי של פעילות, אז התחלנו לחשוב על עבודה עם גופים בינ"ל והיינו צריכים לעשות את זה קודם.

 

 

לדעתי ההישג הכי גדול שלי עד היום הוא:

 

כרגע זה לראות את האקסלרטור שלנו שהצליח להביא לארץ את חברת SNCF הצרפתית, חברת הרכבות השנייה בגודלה בעולם, שלא הייתה לה שום פעילות בארץ לפני כן. כיום היא שותפה אסטרטגית ולמעשה ההשקעה הראשונה שלה בארץ נעשתה באקסלרטור שלנו. החברה כיום הרבה יותר פעילה בישראל ויש חברות שהן בתהליכי פיילוט בזכות השותפות הזו.

 

 

תמיד יש פסגה יותר גבוהה. השאיפה הבאה שלי היא

 

לראות איך הפעילות הזו גדלה ומשוכפלת לתחומים נוספים. היום אנחנו עובדים במכון הישראלי לחדשנות בלשכפל את המודל של EcoMotion גם בתחום של בריאות וגם בתחום של חינוך ואני שמח להיות חלק מזה ושותף בבנייה של הווקטורים הללו. הפסגה הבאה היא לראות את ההצלחות מתרחשות גם בתחומים האלו.

 

 

שלושת הדברים הכי חשובים שצריך כל יזם מצליח בארגז הכלים שלו הם:

 

גמישות מחשבתית ועקשנות, שזה נשמע כמו שני דברים סותרים אבל הם לא... ולדאוג שיהיו סביבך האנשים הטובים ביותר.

 

 

העצה הכי טובה שאני קיבלתי כיזם מתחיל היתה:

 

לדעת להגיד לא להזדמנויות.

 

 

והעצה הכי טובה שאני יכול לתת כיום ליזמים מתחילים היא:

 

להיות מחוברים לשטח כמה שיותר, לא להיות מנותקים. לא לחשוב שאפשר לפתח בבית את המוצר הכי טוב ואז לצאת, אלא כל הזמן להיות מחוברים ללקוחות ולשטח, לספר לכולם מה אתה עושה, לשמוע פידבקים, לראות מה צריך לשנות ולעשות את ההתאמות.

 

 

הטעות הכי גדולה של יזמים מתחילים ממנה אני ממליץ להםלהימנע: 

 

לעשות את ההיפך מהעצה הכי טובה... להיות מנותקים מהלקוחות שלהם, לא לדעת מה קורה בשטח ולפתח משהו שאף אחד לא צריך. הדבר השני הוא ההתמקדות בטכנולוגיה ולשכוח מחוויית המשתמש.

 

 

קצת פרגון למתחרים שלי- אני מעריך מאוד את…

 

יש הרבה אנשים שאני מעריך בתעשייה. אחד מהיתרונות זה שאין לנו באמת מתחרים.

יש את MassChallenge שעושים עבודה נפלאה בתחום של האקסלרטורים, את מורן ניר שם שהיום מנהלת את מרכז זל, אורן סימניאן מStartTAU שגם שותף.

 

אני כמעט ולא רואה את עצמי מתחרה באנשים בתחומים השונים, אלא בדיוק הפוך, אני רואה את האנשים בתור שותפים לדרך. היתרון בלהיות ארגון ללא מטרות רווח ובתחום של תחבורה שאין בו יותר מדי פעילות, זה לא תחום צפוף ולכן אין כאן תחרות, יש כאן יותר שיתופי פעולה ויותר אנשים שרצים איתך לכל אורך הדרך. מה שנפלא בישראל זה באמת שאנשים מתקדמים ועוזרים כולם, לא פגשתי עוד אדם אחד שאמר לי "לא" לאורך הדרך שזה נראה לי דבר די מדהים.

 

 

עבודה עבודה, אבל בשביל הנשמה...

 

אני ברנר בנשמה. אמנם לא נסעתי לBurning Man המקורי, אבל אני משתתף באירועי מידברן ואירועי Burning בארץ, מוביל מחנה נושא ומאוד נהנה מזה.

 

פינת ההימורים- תחומים שיעשו את זה השנה ובגדול:

 

די קל...

Connected cars ו- Cyber cars

אלו התחומים הכי חמים שאני רואה אותם כיום.

 

 

אפל/ אנדרואיד?

 

אפל

 

 

ההומפייג' שלי: 

 

גוגל

 

 

דברו אליי:

 

כל מי שיש לו רעיון בתחבורה, או היה לו אי-פעם וחיפש את המשוגעים שיקשיבו לו ואת האנשים שירוצו איתו – מוזמן להצטרף אלינו לקהילה: [email protected]

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.