(צילום: zizzybaloobah, רשיון Flickr, CC BY-NC 2.0)
6 נובמבר 2018 | ליטל קנדל ודב אינגבר, VBIR
לפני שהמזומנים אוזלים: כיצד מתזמנים גיוס הון בהתאם ליתרה בקופה?

יזמים נוטים לנהל את כספי החברה לפי יתרת המזומנים שבקופתה. לרוב הם מתעוררים מאוחר מדי

 

 

למרות הכלים הרבים העומדים לרשות יזמים בכדי לנהל את תחום הכספים, לעיתים בוחר היזם להשתמש בכלי פשטני למדי – לפעול לפי יתרת המזומנים שבקופת המיזם. כלומר, היזם יחל בסבב גיוס הון נוסף רק כאשר המזומן כמעט ואוזל מקופת החברה, מתוך תפיסה כי אין לגייס הון מוקדם מדי.


גיוס הון בשלב הזה עשוי להתברר כגיוס הנעשה בעיתוי מאוחר מדי. הלחץ יעשה את שלו והוא עלול לגרום לכך שלא כל האפשרויות ייבחנו לעומק. הגיוס יבוצע תחת לחץ זמן, מה שיוביל את היזם לשלם על כך בתנאי גיוס גרועים.


החשבונאות המודרנית מאפשרת לכל יזם סטארט-אפ מתחיל המנהל את ענייניו הכספיים לעשות שימוש בכלים ניהוליים רבים – דו"חות רווח והפסד, דו"חות על תזרימי מזומנים ועוד. כלים אלו מסייעים ליזם באמידת סיכונים, משפיעים על אופן ניהול החברה ותומכים בהחלטות פיננסיות, לרבות עיתוי גיוס הון לחברה.


יזם המסתמך בהערכותיו רק על יתרת המזומנים שבקופת החברה צריך לזכור שקופת המזומן ביום מסוים מייצגת אך ורק את הסכומים העומדים לרשותה באותו יום. אולם בפועל, לכל חברה יש גם חובות והתחייבויות עתידיות. ניהול ענייניה הכספיים של חברה מבלי לקחת בחשבון התחייבויות עתידיות יגרור צרות מסחריות ותזרימיות, לרבות חשיפה לאי-כיבוד התחייבויות לרשויות מדינה ולספקים.


בכדי לנהל את גיוס ההון ללא לחץ מיותר, על היזם לתכנן את צעדיו תוך לקיחה בחשבון של ההתחייבויות העומדות בפני החברה. יש לתכנן ולעקוב אחר התזרים העסקי במהלך כל תקופת הפעילות של העסק ומומלץ להחליט על תקופות קבועות שבהן ייבדק התקציב העתידי.


ריכזנו כמה דוגמאות להתחייבויות הנוצרות לחברה במהלך הפעילות השוטפת ושאינן משתקפות ביתרת המזומן שבקופתה:


• משכורות לעובדים: משכורות משולמות לעובדי החברה אחת לחודש. כלומר, ההתחייבות לתשלום מלוא השכר החודשי נצברת לאורכו של החודש. בכל תאריך נתון החברה חייבת לעובדים את החלק היחסי של שכרם החודשי.


• הוצאות תקורה: הוצאות שאינן מפיקות רווח ישיר. לדוגמא, תשלום שכר דירה. תשלומי שכר דירה מוסדרים בחוזי שכירות ארוכי-טווח וגם במקרה בו החברה נאלצת להפסיק את פעילותה, יש צורך לשלם את דמי השכירות עד לתום התקופה הנקובה בחוזה השכירות.


• תנאים סוציאליים לעובדים: במהלך תקופת ההעסקה, נצברים לזכות העובדים זכויות סוציאליות שונות על פי חוקים והסכמי עבודה - פיצויים, דמי חופשה, דמי הבראה ועוד. במקרה בו לא יהיה באפשרות החברה לשלם את הכספים על פי חוק, מנהלי החברה עלולים להיחשף לתביעות בגין עבירות על חוקי העבודה.


• חובות לספקים: במהלך הפעילות השוטפת של החברה נצברים על-ידה חובות לספקים, יועצים ונותני שירותים. על מנהל החברה לוודא שלחברה תהיה היכולת לשלם חובות אלו.
הסתייעות באיש מקצוע, כמו חשב או מנהל כספים, אשר ביכולתם לייעץ, להדריך ולאמוד בעבור היזם את הנושאים הכספיים שתוארו לעיל היא מהלך חיוני ליזם המתחיל. יזם אשר ידע לאסוף את המידע המלא מגורם מקצועי יסייע לחברה לעמוד בהתחייבויותיה וגם יתזמן נכונה את גיוסי ההון לחברתו.

 

 

הכתוב לעיל אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ מקצועי וניתן כמידע כללי בלבד לידיעת הקורא. המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ועליהן לקבל עצה מקצועית לפני ביצוע פעולות המסתמכות על הדברים הנ"ל.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.