6 אוקטובר 2015 | לירון גליקמן
נטוורקינג, גיוס המונים, חזיות וכל מה שביניהם!

לפני שנים לא רבות, היו ליזמים אפשרויות מוגבלות לגיוס השקעה, וכל הקשרים בידי כל יזם נותבו לאתר את המשקיעים הפוטנציאליים- קרנות הון סיכון, אנג'לים ודומיהם. היום המציאות השתנתה והקשרים בידי כל יזם יכולים לאפשר לו להשיג מימון - פשוטו כמשמעו. בשנים האחרונות התפתחו להן פלטפורמות מימון שונות שביכולתן לסייע ליזם לגייס השקעה נדרשת המבוססת על האמון והרצון של ההמונים לתמוך במיזם.


לפני שנים לא רבות, היו ליזמים אפשרויות מוגבלות לגיוס השקעה, וכל הקשרים בידי כל יזם נותבו לאתר את המשקיעים הפוטנציאליים- קרנות הון סיכון, אנג'לים ודומיהם. היום המציאות השתנתה והקשרים בידי כל יזם יכולים לאפשר לו להשיג מימון - פשוטו כמשמעו. בשנים האחרונות התפתחו להן פלטפורמות מימון שונות שביכולתן לסייע ליזם לגייס השקעה נדרשת המבוססת על האמון והרצון של ההמונים לתמוך במיזם. מבין אלו המובילות בעולם הן Kickstarter ,Indiegogo והישראליות הן Headstart, OurCrowd, Mimooan ועוד.

 

 

מימון המונים משלב יכולות יצירת רשת קשרים וניתוב אותם הקשרים לתמיכה ומימון המיזם, ברגע האמת. מימון המונים מתבסס על כמה אנשים אתה מכיר, חוזק הקשר עמם, ואילו יכולות וסיוע אותם קשרים מוכנים לספק לך כדי לקדם את המיזם והקמפיין. זאת לצד בנייה ותחזוקת תשתית חזקה של חברים ועוקבים ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, רשימת תפוצה ועוד.

 


מרעיון עסקי לקמפיין גיוס המונים מוצלח!

 

במהלך השנים פגשתי אין ספור יזמים בישראל ובעולם, מבין התכונות שאני הכי אוהבת בהם זו העובדה שכמעט כולם משלבים היגיון יחד עם יצירתיות, ומעל הכל הם מאמינים בעצמם ו/או ברעיון שלהם כל כך עד שהם מוכנים להיכנס עם הראש בקיר עד שיצליחו! מבין כל החולמים והאמיצים נתקלתי לפני כמה שנים ביזמת בעלת שילוב של כל התכונות הללו -  אשה ששמה לה למטרה לשפר את האופן בו נשים משתמשות בחזיות שלהן. כשנפגשנו לראשונה הרעיון נשמע נחמד, וכמאמינה גדולה בכוחם של יזמים בנשמה ובפרט נשים יזמיות, נדלקתי על הדרייב והמחוייבות הרבה שלה להוציא את המוצר לשוק.



במהלך כמה שנים, הייתי פוגשת אותה באירועי נטוורקינג שונים וראיתי אט אט איך חלום הופך לרעיון שהופך לעסק. העסק הזה היום קיים, הרבה בזכות רשת הקשרים של היזמת: חברים, מכרים, משפיענים שהיא מכירה ואספה במרוצת השנים. עבורה, כמו לאחרים, אהדת הקהל והיכולת שלו לממן את המוצר שלה לפני שהוא משווק בפועל לשוק, זו המשמעות של בניית קשרים עסקיים ואישיים- רק בהיקף גדול מאוד!

 

איך לבנות רשת קשרים שתומכת בקמפין גיוס ההמונים שלך מראש?

 

בואו ניקח את היזמת הזו כדוגמא, שמה הוא אביגיל פרל והיא המייסדת והמנכ"ל של קאפ-קר, חברה למוצרי נוחות לנשים, אשר מייצרת מוצרים חדשניים לנשים, כשהראשון בינהם היא רפידה חד פעמית לחזייה אשר עוזרת להפוך את החזיות לנוחות יותר. אביגיל השכילה לבנות רשת קשרים עם מגוון אנשים סביבה, הרבה לפני שהחל הקמפיין שלה. היא עשתה זאת דרך היותה אותנטית, כנה, ודרך שיתוף והבעת האמונה הגדולה שלה במה שהיא עושה. במקרה שלה, היא מימנה 30% ממטרת הקמפיין ב- 48 השעות הראשונות שלו- דרך שימוש ביכולות בניית קשרים וברשת הקשרים שלה. נוכל ללמוד הרבה ממנה על ידי בחינת הצעדים שהיא נקטה לעבר השקת קמפיין גיוס ההמונים.

 

אביגיל פרל על סט צילומי הסרט לקמפיין הגיוס(צילום: אסנת ניר)

 

 

הכנה לקמפיין: איתור אנשי מקצוע


אביגיל חיפשה חברת הפקה שתפיק את סרטון הדגל של הקמפיין. במהלך אירוע נטוורקינג היא סיפרה לכמה אנשים על הקמפיין העתיד לבוא ומה היא מחפשת כדי להוציאו לפועל. לפתע פצח איתה בשיחה אדם שהציג עצמו כבעל חברת הפקות המתמחה ביצירת סרטים לסטארטאפים. אותו אדם לבסוף היה מפיק הסרטון שמלווה את הקמפיין שלה.


אפשר ללמוד מכך, שכדאי ראשית ליצור רשימה של אנשי מקצוע נדרשים: עורך דין, מעצב גרפי, חברת יחסי ציבור, וכו'. לאחר מכן יש לחפש קשר לאותם אנשי המקצוע באופן אקטיבי, דרך תשאול מכרים קיימים. בנוסף,כדאי לצאת מהבית וללכת למיט-אפים ואירועי תעשייה, ולשתף את הצרכים שלכם עם אנשים שזה עתה הכרתם. הפיצו את המטרות שלכם וכך תגבירו את הסיכוי למצוא בדיוק את מי שאתם מחפשים.

 

 

ניהול קמפיין מוצלח: עודדו את חבריכם להפיץ את השמועה!


חשוב להתחיל קמפיין בביקוש רב ורכישות רבות, תחילתו של קמפיין תעיד על המשכיותו. לצורך כך חייבים לגייס להשקה את המשפחה, החברים והמעגלים הראשוניים והשניים של החברים והמכרים. אביגיל קידמה את בואו של הקמפיין בקרב מעגלים רבים לפני השקתו, וביקשה את עזרתם. היא גרמה למכריה להיות מחוברים למטרה, לסיפור, לחלום ולמסע שלה מההתחלה, והם אכן היו שם עבורה כשהקמפיין עלה לאויר.


בנו רשת של תומכים, מכרים ואנשים בעלי השפעה חברתית. ספרו להם מראש על הקמפיין, בקשו את עצתם, שתפו אותם בדרך ובתהליך שלכם, כדי שביום ההשקה, סבירות גבוהה שהם יהיו שם עבורכם - לשתף את הקמפיין בקרב חבריהם ולתמוך בכם. אם תצליחו לייצר באותם המכרים הרגשת שותפות לדרך שלכם, הם יתגאו להיות חלק מכך וירצו לעזור לכם וכך יפיצו את "השמועה" לאנשים נוספים מחוץ ליכולת ולמעגלים שלכם.

 

 

גיוס כלי תקשורת: סיקור הקמפיין בכדי להגיע לקהלים חדשים


אביגיל היתה זקוקה לחשיפה תקשורתית להשקת הקמפיין ובמהלכו. היא התכוננה לכך מראש, וחיפשה קשרים עם כתבים בישראל ובעולם. היא פנתה לכתבים רלוונטים, נעזרה במערכת יחסי ציבור אינטרנטית שהמליצו לה עליה וקיבלה ראיונות בתוכניות שונות, זאת בזכות רשת מכרים תומכת. כך היא משיגה סיקור תקשורתי לקמפיין שלה. כדי לקדם חשיפה תקשורתית שתפיץ את הבשורה לקהל רב יותר, התחילו לבנות קשרים עם כתבים מוקדם, לפחות שבועות או חודשים לפני השקת הקמפיין. אם אין לכם קשרים לכתבים, חפשו קירבה דרך מכרים משותפים, תשאלו ותבררו מי מכיר את סוג הכתבים שאתם זקוקים להם, אשר יוכלו לסקר את המוצר שלכם.

 

בנוסף, נסו לבנות קשר עם אותם הכתבים דרך רשתות חברתיות (טוויטר ובלוגים אישיים הם הכי טובים שכן הכתבים לרוב נוכחים שם בעצמם). התחילו לבנות קשר דרך תגובות, מחמאות, ושאלות –צרו קשר באופן תדיר אך סביר עד שיכירו את שמכם. נכון, זו עבודת נמלים אבל היא מוכחת כיעילה מאוד, כך שברגע האמת כשתצרו קשר עם אותו הכתב בכדי לעניין אותו לגבי המוצר שלכם, הוא יכיר את שמכם ולא תהיו עוד הודעת "ספאם" שלא תזכה לתגובה.

 

הפיכת החלום והחזון לחברה הוא תהליך לא קצר שטומן בחובו חזיתות רבות שאינן מוכרות כולן ליזם הממוצע. אחת היכולות החשובות ביותר ליזם, אם כך, היא היכולת לבנות רשת קשרים עניפה. יצירת רשת קשרים תומכת עם אנשים רלוונטים הרבה לפני שזקוקים לעזרתם, היא המפתח לפתור כמעט כל בעיה, בתחומים מגוונים וברגע האמת. על יזמים לקחת את נושא יצירת הקשרים ברצינות, בייחוד כשמתכננים קמפיין גיוס המונים שמבוסס בסופו של דבר... על ההמון. אלו אשר יכולים למנף את כח הקשרים בצורה אותנטית וכנה ברגע האמת, יגיעו הכי רחוק!

 

לקמפיין גיוס ההמונים  קאפ קר של אביגיל פרל לחצו כאן

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.