19 אוקטובר 2015 | רונן פריימן
חושב שיש לך את הרעיון ל"אפליקציה שתהיה הדבר הבא"?

בישראל כיום חלום ה -EXIT פועם בלב כולנו, ושאיפתה של כל אם השתנתה כך שהיא כבר לא רוצה שילדיה יהיו רופאים או עורכי דין, אלא יזמים. לכל אחד מאיתנו כבר יש רעיון ל"אפליקציה שהיא הדבר הבא", אז רגע לפני שאנחנו עוזבים הכל ומתפטרים ממקום העבודה שלנו, כדאי לבחון האם הרעיון שלנו הוא באמת הדבר הבא או שמא החלום מונע מאיתנו לראות את המציאות.

 

כיצד תבחנו האם רעיון שלכם הוא באמת הדבר הבא?

 

בישראל כיום חלום ה -EXIT פועם בלב כולנו, ושאיפתה של כל אם השתנתה כך שהיא כבר לא רוצה שילדיה יהיו רופאים או עורכי דין, אלא יזמים. לכל אחד מאיתנו כבר יש רעיון ל"אפליקציה שהיא הדבר הבא", אז רגע לפני שאנחנו עוזבים הכל ומתפטרים ממקום העבודה שלנו, כדאי לבחון האם הרעיון שלנו הוא באמת הדבר הבא או שמא החלום מונע מאיתנו לראות את המציאות.

 

הגדירו את שוק המטרה:

מי עתיד לקנות/להשתמש במוצר שלנו? לרובנו יש נטייה לתת הגדרות רחבות בשלב הזה, התשובה הנפוצה ביותר שאנחנו שומעים לשאלה הזאת היא "מה זאת אומרת? כולם ישתמשו בזה..."  

אם נעצור לרגע ונחשוב על זה, eBay אומנם ענקית אבל לא כל מי שאתם מכירים רוכש שם דברים, כך גם המציאות של Amazon ואפילו בפייסבוק הדור הצעיר כבר כמעט ולא פותח חשבונות. הרעיון הוא להבין מי באמת צריך את הפתרון שאנחנו מציעים, והאם הוא מוכן לשלם עבור הפתרון הזה. הרבה פעמים הבעיה שאתם פותרים באמת גדולה וחשובה אך לא כזאת שאנשים היו מוציאים כסף כדי לפתור אותה.

 

חפשו את המתחרים:

אתרו את המתחרים ואת המרחב העסקי בו הרעיון שלכם קיים, זוהי גם דרך טובה לבדוק האם יש קהל יעד לרעיון שלכם. אני מקווה שרובכם כבר יודעים שהעולם הוא לא שחור ולבן, וכך גם עולם העסקים. אם העולם היה שחור ולבן היה קל מאוד לבצע את מחקר השוק הנדרש - אבל בפועל, במהלך חקר השוק שלכם תתקלו בהמון חברות, והחלק הכי קשה יהיה להבין מי הם באמת המתחרים שלכם.

לכן, אנחנו מציעים לחלק את החברות שתתקלו בהן לשלושה סוגים: מתחרים ישירים, כלומר חברות שעושות בדיוק את מה שאתם רוצים לעשות; חברות שעושות מוצרים משלימים, כלומר מוצרים בלתי תלויים הנצרכים באופן משותף על מנת לייצר ערך לצרכן, לדוגמה סכיני גילוח וידית, מדפסות ודיו להחלפה, כך שהמוצרים לא יכולים לעבוד האחד ללא השני אך הרכישה של כל אחד היא בנפרד, חברות כאלו נוטות לייצר את שני המוצרים; וחברות שמנסות לפתור את הבעיה שאתם מציגים בדרך אחרת.

 

בשלב הזה אנחנו מציעים לבנות את הטבלה הבאה:

 
בעמודה האחרונה, תנו מענה לשאלה כיצד החברה שלכם שונה מן החברה המתחרה ומהי הצעת הערך הייחודית שלכם (USP-Unique selling proposition). המענה לשאלה זו יינתן בהתאם לקטגוריה אליה משתייכים המתחרים, כלומר: במידה ומדובר בחברה שמנסה לפתור את הבעיה שאתם מנסים לפתור רק בדרך אחרת - עליכם להבין מדוע החברה המתחרה בחרה לפתור את הבעיה באופן הפעולה הזה, ומה היתרון בפתרון שלכם בניגוד לזה של אותה החברה; במידה ומדובר במתחרה ישיר עליכם לנסות ולהבין במה אתם יותר טובים ממנו ומה אתם עושים שהוא לא עושה; ואילו כאשר מדובר בחברות המייצרות מוצר משלים, נסו להבין מדוע הן בחרו להתחיל מהמוצר המשלים ולא מהמוצר שלכם ומדוע נכון יותר להתחיל מהמוצר שלכם.

 

שלושת שלבי ההתפתחות של המתחרים:

לחברה יש יותר משלושה שלבי התפתחות, אך לצורך המחקר שלכם אנחנו ממליצים להתמקד בשלושת השלבים הבאים:

 

מתחרים בשלב בשל/ מתקדם - אותם מתחרים שגייסו 30 מיליון דולר, או שהם בסבב הגיוס השני או השלישי שלהם. במידה וחברה כזאת קיימת, די בטוח להניח כי יש לה מספר של מתחרים שנמצאים פחות או יותר בשלב שלה. במידה והמתחרים שלכם נמצאים בשלב הזה, צריך לחשוב פעמים האם כדאי להמשיך ולהתקדם עם המיזם שלכם, משום שאתם נמצאים בשלב בו למתחרים שלכם יש על פניכם יתרון זמן בנוסף ליתרון במימון. כדי להצליח יותר מהם, אתם חייבים להיות הרבה יותר טובים מהמתחרים שלכם ואתם חייבים לפעול ללא טעויות לאורך כל הדרך, יעד שבדרך כלל מאוד קשה להגשים אותו.

 

מתחרים בשלב ה- Seed - המתחרים שלכם גייסו Seed, השקעה ראשונה מאנג'ל או קרן המתמחה ב- Seed. זה מקום לא רע בכלל להיות בו, מכיוון שאין שום דבר רע במתחרים בפועל - זה אומר שאתם נמצאים בתחום שיש בו עניין/ כסף. יותר מכך, אותה השקעה ראשונה שקיבלו המתחרים אינה מהווה חסם, משום שהמתחרים רק בתחילת הדרך. לכן, אל תחששו או תירתעו מזה - עקבו אחריהם ברשתות החברתיות, קראו את הפוסטים שלהם, הבינו מהי האסטרטגיה שלהם, ולמדו אותם ככל שאתם יכולים. כך תוכלו בסוף המחקר המקיף הזה לענות על שאלת ה-USP: האם הפתרון שלכם יותר טוב? והאם אתם יכולים ב- 18 חודשים לעקוף את הרעיון של המתחרים?

 

מתחרים בשלב ה- Bootstrap או שלא קיימים מתחרים בכלל- להיות הראשונים - מצב קצת מוזר לא? אנחנו לא אומרים שזה מצב רע להיות בו, אבל הוא אמור לגרום לכם לחשוב ולשאול, האם השוק הזה בכלל קיים, ואם לא - האם הוא יהיה קיים? בשלב הזה יש להשקיע יותר זמן בלהבין ולוודא כי השוק אכן קיים וכי אנשים יהיו מוכנים לשלם כסף עבור הפתרון שלכם.

 

 

חשוב מאוד - השתמשו בכמה שיותר מקורות לחיפוש מתחרים: CrunchBase, AngelList, LinkedIn וכו'.

 

אל תתנו לכל זה להרתיע אתכם, צאו וחקרו והבינו את גודל השוק שלכם, האם יש לו פוטנציאל והאם לכם כחברה יש מה להציע. במידה ואלו הם פני הדברים  - צאו לדרך והגשימו את החלום שלכם!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.