1 נובמבר 2015 | ג'ייסון דה-מר
5 החרטות הגדולות ביותר של יזמים

יזמות יכולה להיות סגנון חיים זוהר- אתם זוכים לקבוע בעצמכם את הכללים, לקבוע לעצמכם את השעות ולקצור את ההטבות כשהחברה שלכם הופכת למצליחה- אבל קודם יש צד אפל שלעיתים רחוקות מוזכר. באופן ספציפי: הלחץ הוא עצום, העבודה דורשת המון (בלשון המעטה). ותמיד אורבת האפשרות שהעסק שלכם ייכשל.

יזמות יכולה להיות סגנון חיים זוהר- אתם זוכים לקבוע בעצמכם את הכללים, לקבוע לעצמכם את השעות ולקצור את ההטבות כשהחברה שלכם הופכת למצליחה- אבל קודם יש צד אפל שלעיתים רחוקות מוזכר. באופן ספציפי: הלחץ הוא עצום, העבודה דורשת המון (בלשון המעטה). ותמיד אורבת האפשרות שהעסק שלכם ייכשל.

 

ללא קשר לנסיבות העסקים והגורל הסופי, היזם שמאחוריהם עלול לסבול מאובדנים רגשיים כבדים, כמו גם כלכליים.

 

מתוך כל החרטות הנפוצות שראיתי או שמעתי עליהן בעולם היזמות, החמש הללו ייסרו במיוחד יזמים, גם הרבה אחרי שהם עשו אקזיט בעסקיהם הנוכחיים:

 

1. שלא לקחו יותר סיכונים.

 

הפיכה ליזם היא כשלעצמה סיכון, אך ברגע שאתם בתפקיד הזה המנטליות שלכם משתנה. אתם בתוך המשחק עם כל הגוף שלכם- ייתכן שיש נתח מחסכונותיכם האישיים שמושקע בחברה, לדוגמה. אבל גם אם לא, ההכנסה הפוטנציאלית העתידית שלכם תלויה לחלוטין בהצלחת החברה. הלך המחשבה הזה יכול להוביל לסגנון ניהול שמרני ארוך טווח, בו אתם ממתנים את הסיכונים על ידי דבקות במה שאתם יודעים שהיה כבר אפקטיבי בעבר. לעיתים נדירות אתם מנסים אסטרטגיות חדשות או מתרחבים לשווקים חדשים.

 

הגישה הזו לא תהרוס אתכם. למעשה, אם כבר יש לכם תהליך טוב שקורה, זה יכול להבטיח קו רווחים יציב לעתיד הנראה לעין. אבל, בעוד חמש שנים מעכשיו אתם תתהו: מה אם היינו לוקחים יותר סיכון?

 

הסבירות לכישלון עם לקיחת סיכון היא גבוהה יותר, אבל קיימת גם אפשרות להצלחה משמעותית אף יותר; וההזדמנות האבודה הזו עלולה לרדוף אתכם אם לא תתגברו על המשוכה הרגשית הזו ותצליחו להכניס לפחות כמה סיכונים לגישה שלכם.

 

2. שלא העסיקו את האנשים הנכונים.

 

יזמים חדשים עם רעיונות נהדרים נוטים להיות אנרגטיים, להחליט מהר ולדחוף את הקצב כדי להוציא את המוצר לשוק הכי מהר שהאנושיות יכולה לאפשר. לפעמים הדחף הזה כולל בתוכו מילוי מקומות במהירות האפשרית- עם התייחסות פעוטה למי שממלא אותם. קחו עצה ממני, יזם במספר מיזמים: אלו שאתם שמים במקומות האלה הם באמת חשובים.

 

עובד מסור, עובד קשה, נאמן ושניתן לסמוך עליו הוא שונה לחלוטין מכזה שנמצא שם רק כדי לאסוף את התלוש. מעבר לזה, עובד חברותי, כיפי ונגיש הוא שונה לחלוטין מכזה שהוא אנטי חברתי ומבודד. קחו את הזמן למצוא את האנשים הנכונים לעבודה. זה שווה את זה.

 

3. שלא הקשיבו מספיק לאחרים.

 

כשאתם עושים את הצעד הראשון לתוך תפקיד היזם, אחד הדברים המושכים ביותר הוא היכולת להחליט בעצמכם. לכם בלבד יש את המילה האחרונה בנוגע לכיוון החברה שלכם, מאסטרטגיות רחבות ועד לפרטי היומיום הקטנים (אם אתם בוחרים להיות מעורבים בעצמכם בדברים הללו).

 

אבל נדיר שיזמים הופכים למצליחים בזכות זה שהם מקשיבים רק לאינטואיציה שלהם עצמם. להיפך, רוב העסקים המצליחים מסתמכים על צוותים של יועצים, שהם מומחים כל אחד בתחומו. הצוות הזה עשוי להיות מורכב ממנטורים, קולגות, שותפים או עובדים שכירים; זה לא משנה. מה שמשנה הוא שתקשיבו לדעות של אחרים. אפילו אם בסופו של דבר לא תסכימו ותחליטו החלטה נפרדת, יהיה לכם יותר מידע על טבעה וההשלכות האפשריות של אותה החלטה.

 

4. שלקחו את העבודה ברצינות רבה מדי.

 

כשאתם הופכים ליזמים, הצלחת החברה הופכת לקשורה באופן בלתי ניתן להתרה עם הצלחתכם. כתוצאה מכך, קל להיות מקובעים באופן קיצוני בעמדתכם, בוחנים כל פרט ומבלים את כל זמנכם בעבודה עם האף צמוד לאבן ההשחזה.

 

אבל גישה מסוג זה מפתחת מקום עבודה נוקשה וקודר, וככל הנראה תגרום לצוות העובדים שלכם לניכור; ואף גרוע מכך, זה יהפוך את מצב הרוח שלכם למריר על בסיס יומי, יאכל אתכם מבפנים בכל יום שיעבור. שחררו את עצמכם על ידי מציאת הכיף וההומור בעמדתכם, והתקשרות לאחרים כשאתם יכולים.

 

5. שלא לקחו מספיק זמן לעצמם.

 

איזון חיים- עבודה הוא קשה להשגה באופן מדויק, אבל הוא הכרחי אם אתם רוצים לשמור על השפיות שלכם. קל מדי ללכת לאיבוד בשבוע עבודה של 100 שעות וסופי שבוע נעלמים כשאתם אחראים על חברה משלכם ועל הגורל שלכם. למען החברים, המשפחה והבריאות האישית שלכם, הכניסו לסדר העדיפויות קצת זמן רחוק מהעבודה. תשתחררו מהאחריויות שלכם למספיק זמן כדי להפיג קצת מתח, ולעולם אל תקריבו את הדברים החשובים ביותר בחייכם.

 

זכרו, יזמות אינה רק הגעה ליעד סופי מסוים. ודאי, המשיכה של להרוויח עושר או פיתוח מוניטין גדול מהחיים היא בלתי ניתנת להכחשה, אבל יזמות היא המסע בדיוק כמו שהיא המטרה הסופית. קחו זמן לשקול את החלטותיכם בזהירות, הקיפו את עצמכם באנשים שאתם מחבבים ותיהנו כמה שתוכלו מבלי לזנוח את האחריויות שלכם.

 

מציאת האיזון הזה היא קשה הרבה יותר במציאות מאשר על הנייר, אבל עם מספיק מסירות והמנטליות הנכונה אתם תמצאו את זה בבוא הזמן. אם אתם רק מתחילים עם יזמות וזקוקים לעזרה, הנה הספר האלקטרוני שלי-  The Modern Entrepreneur: How to Build a Successful Startup, from Beginning to End.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.