4 נובמבר 2015 | גיא קצוביץ'
יזמים: 5 סיבות מדוע כדאי לכם להצטרף לאקסלרטור לסטארט-אפים

לאור המגוון הרחב של התוכניות הקיימות בשוק, חשוב מאד להבהיר ליזמים הישראלים את היתרונות והחסרונות בהצטרפות לאקסלרטור – ולמה, אם בכלל, כדאי להצטרף לאקסלרטור. הנה כמה סיבות שכדאי לקחת בחשבון.

בשנת 2011, היו בישראל 4 תוכניות האצה (אקסלרטורים) פעילות. כיום, ישנן יותר מ-50 תוכניות כאלו, ותוכניות חדשות ממשיכות לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם. התוכניות השונות בישראל הוקמו ומופעלות על ידי גורמים שונים ומגוונים - מחברות טכנולוגיה, דרך קרנות הון-סיכון ומוסדות אקדמיים וכלה בארגונים ללא כוונות רווח.

 

 

לאור המגוון הרחב של התוכניות הקיימות בשוק, חשוב מאד להבהיר ליזמים הישראלים את היתרונות והחסרונות בהצטרפות לאקסלרטור – ולמה, אם בכלל, כדאי להצטרף לאקסלרטור. הנה כמה סיבות שכדאי לקחת בחשבון:

 

 

1. קשרים רלוונטיים ("נטוורקינג")– בתור מי שפרנסתו תלויה, בין היתר, בסיוע ב"נטוורקינג" לאנשים אחרים – שימוש יתר במילה הזו גורם לי לעיתים לנוע באי-נוחות בכיסא. להצטרף לאקסלרטור "בשביל הנטוורקינג" - בניגוד למה שרבים טועים לחשוב – אין משמעותו לרכוש "סתם" קשרים לאנשים מהתעשייה. אלא, בהכרח, להתחבר לגורמים רלוונטיים אשר עשויים לסייע ליזמים לקדם את הסטארט-אפ שלהם - בין אם מדובר במומחים מקצועיים, נותני שירותים, יזמים או משקיעים. רובם ככולם צריכים להיות רלוונטיים, יותר או פחות, לתעשייה, תחום העיסוק או המוצר שאתם מפתחים.

ולכן, "נטוורקינג" הוא אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שאקסלרטור יכול להעניק לסטארט-אפ שלכם – מעין "לינקדאין על סטרואידים". זאת, כמובן, כל עוד הוא רלוונטי באמת.

** רגע של כנות: במרבית המקרים, אם הסטארט-אפ שלכם בעל פוטנציאל ממשי ואתם מספיק אסרטיביים, סביר להניח שתצליחו להגיע בתעשייה הישראלית כמעט לכל אחד. ולכן, השאלה אינה רק למי תוכלו להגיע באמצעות האקסלרטור, אלא גם כמה משאבי זמן וקשב נחסכים מהסטארט-אפ שלכם (ומאפשרים לכם להתמקד בדברים אחרים), לאור העובדה שהאקסלרטור יוצר את הקשרים האלה עבורכם.

 

 

2. כוחה של קבוצה–בכל אקסלרטור אתם זוכים להיות חלק מקבוצה גדולה יותר של יזמות ויזמים, שהחליטו לעזוב הכל ולרדוף אחר החלום שלהם: להקים סטארט-אפ.

לקבוצה באקסלרטור יש יתרונות "מוראליים" מובהקים ומשמעותיים: מאד עוזר לדעת שכל מה שעובר עליכם, עובר ועוד יעבור גם על יזמים אחרים, הנמצאים אתכם באותו חלל עבודה. ישנם גם היתרונות המקצועיים – כמו היכולת להיעזר בקשריהם של חבריכם לקבוצה, להיתמך בהם רגשית, מקצועית (בהתאם לתחום ההתמחות שלהם) ולהיוועץ איתם על הקשיים והאתגרים שלכם.

מסע היזמות הוא לרוב מסע בודד, מפרך, מלא באתגרים ובטלטלות רגשיות – אולם כשאתם חלק מאקסלרטור, אתם "רשמית" חלק מקבוצת יזמים ולפיכך, אף פעם לא לבד.

 

 

3. אווירה וקצב– זוהי אחת ההשפעות היותר "רכות" ולא מדידות של אקסלרטורים על סטארט-אפים בתחילת דרכם, אולם בעיני היא פרמטר חשוב ביותר.

הצטרפות לאקסלרטור מכניסה את צוות המייסדים ל"אווירה יזמית" – חלל עבודה משותף עם יזמים כמותם, הר של לחץ וציפיות (פנימיות וחיצוניות, לאור הקבלה לאקסלרטור) וידיעה כי יש לעבוד באינטנסיביות יתרה כדי לייצר התקדמות משמעותית עם הסטארט-אפ בקבועי זמן קצרים, עד סיום התוכנית.

כל זאת, מכניס את הסטארט-אפים באקסלרטור לסוג של "קצב" – שילוב של מוטיבציה פנימית וחיצונית, הגורמת ליזמים לעבוד קשה יותר בכדי לייצר הישגים משמעותיים כמה שיותר מהר.

 

 

4. חיסכון במשאבים כספיים ונגישות לכסף– ראשית, אקסלרטור טוב נועד לסייע לסטארט-אפים המשתתפים בו לחסוך כסף. מתן שירותים מסוימים ללא עלות כמו חלל משרדים, ייעוץ משפטי ופיננסי וסיוע מקצועי בתחומים שונים (מוצר, UX/UI, שיווק), חוסך לסטארט-אפים בתחילת דרכם הרבה מאד כסף, ומפנה להם קשב להתמקד בדברים אחרים.

מרבית האקסלרטורים גם מייצרים עבור הסטארט-אפים המשתתפים בהם קשרים למשקיעים רלוונטיים לטובת גיוס הון-סיכון, ובנוסף – מציידים את היזמים בכלים וב-Know Howהבסיסיים לניהול תהליך הגיוס. תהליך גיוס הכסף דורש משאבים רבים מסטארט-אפ בתחילת דרכו, ואקסלרטורים יודעים לסייע לסטארט-אפים בנושא הזה – ולייצר להם Accessראשוני לרשת משקיעים רלוונטית, לעבוד איתם על החומרים השיווקיים, התוכנית העסקית והפיץ' (Pitch) למשקיעים.

 

 

5.ולידציה– בעיני זהו הפרמטר המשמעותי ביותר שצריך להישקל לגבי מועמדות וקבלה לאקסלרטור: ולידציה. בצדק או שלא בצדק, סטארט-אפים המתקבלים לאקסלרטורים מסוימים ומקשרים עצמם אליהם, זוכים להכרה מהתקשורת ומקהילת משקיעי ההון-סיכון (לטוב ולרע) – או שלא, תלוי בתוכנית...

באותה המידה שבוגר אוניברסיטת עילית בארה"ב או בוגרי יחידה 8200 "מסומנים" בצורה מסוימת על ידי מעסיקים, כך גם סטארט-אפים בוגרי אקסלרטורים מסוימים זוכים ל"ולידציה" מסוימת אל מול תעשיית הסטארט-אפים וההון-סיכון. כדי לפשט ולהמחיש - משקיעים ואנשי מקצוע שואלים אצת עצמם: "הסטארט-אפ הזה התקבל לאקסלרטור X– מה זה יכול לומר לי עליו?". קיומה של תשובה נתונה מראש לשאלה הזו, חיובית או שלילית, חשובה מאד וצריכה לעניין את הסטארט-אפים המגישים מועמדות לאקסלרטור ספציפי, וכמובן את הנהלות האקסלרטורים עצמם.

בתעשייה הישראלית הכל-כך תחרותית, עם אלפי סטארט-אפים הפעילים בישראל ויותר מ-50 תוכניות האצה וחדשנות, היכולת לזכות ב"ולידציה" חיובית בזכות כאלה לתוכנית כזו או אחרת, מייצרת מידית בידול מסוים בין הסטארט-אפ שלכם לכל האחרים.

 

 

תכנית ההאצה מטעם עמותת בוגרי 8200 – 8200 EISP, הינה אחד האקסלרטורים הראשונים בישראל. עד כה סיימה התכנית 5 מחזורים, עם 95 סטארט-אפים ויזמים שגייסו מעל ל-250 מיליון דולר ומעסיקים כ-400 עובדים במצטבר. התכנית פותחת את המחזור ה-6 שלה בינואר 2016 וההרשמה אליה פתוחה כבר עכשיו באתר התכנית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.