6 נובמבר 2015 | מערכת StartIsrael
סופ"ש חברתי - אח גדול

"אח גדול", עמותה שכל מתנדביה הם חיילים בודדים משוחררים המגיעים מרקע מגוון, אשר מתוך תחושת שייכות ואחריות לעתיד החברה הישראלית, החליטו לעשות מעשה ולהקים מערך קליטה כלל-ארצי. המערך מאפשר לצעירים בודדים לקבל תמיכה, הדרכה וכלים להתמודדות עם אתגרים שוטפים. כל זאת ממתנדבים שמבינים ללבו של החייל ומכירים את מכלול הנסיבות הנוגעות למצבו.

מי אנחנו

עמותה שכל מתנדביה הם חיילים בודדים משוחררים המגיעים מרקע מגוון. מתוך תחושת שייכות ואחריות לעתיד החברה הישראלית, החלטנו לעשות מעשה ולהקים מערך קליטה כלל-ארצי המאפשר לצעיר הבודד לקבל תמיכה, הדרכה וכלים להתמודדות עם אתגרים שוטפים. כל זאת ממתנדב שמבין ללבו של החייל ומכיר את מכלול הנסיבות הנוגעות למצבו. 

המתנדבים נבחרים בקפידה, עוברים תהליכי מיון ולאחר מכן מקבלים הדרכות והכשרות. חשוב לנו שהמתנדבים יוכלו לשמש דמות חיקוי הישגית עבור החיילים הבודדים ולהעניק להם ערך מוסף.  

 

 

מה אנחנו עושים

אנחנו מאמינים כי באמצעות מתן מעטפת חברתית-משפחתית תומכת, המחבקת את החייל הבודד אנחנו הופכים את השירות שלו למשמעותי יותר, את ההשתלבות שלו בחברה הישראלית לקלה יותר, וכתוצאה מכך מאפשרים לו להיות אזרח יצרני והישגי עם מודעות חברתית גבוהה.

המתנדבים שלנו נמצאים שם עבור הצעירים בצמתים חשובים בחיים ועוברים עמם תהליך. לפני הגיוס, תלמידי י"ב בפנימיות נעל"ה וסטודנטים במסגרת תוכנית סל"ה זוכים לביקור של המתנדבים שלנו - בעצמם בוגרי המסגרות הללו. הם מצליחים לדבר איתם בגובה העיניים ומגבירים את תחושת ההישגיות ותורמים לשירות משמעותי של הצעיר הבודד.

עם הגיוס לצה"ל, מתנדבי העמותה מגיעים ליחידות צנחנים, גולני וכפיר, אוספים את כל החיילים הבודדים ומציעים להם לקבל "אח גדול". אותו "אח גדול" ילווה את החייל במהלך השירות, יגיע לטקסים, יחגוג איתו יום הולדת, יגשר על בעיות בתוך הצבא, יידע לתת טיפים לחיים ויהפוך את הקליטה שלו באזרחות לקלה יותר. מעבר לצוותים הקרביים, קיימים צוותים בפריסה אזורית בהם נמצאים חיילים ומתנדבים מאותו אזור מגורים, וצוותים בהתאם לרקע הבודד כמו צוות "דתיים לשעבר" וצוות "צברים".

"אח גדול" מעורבת בעוד פעילויות הפונות לחיילים הבודדים באזורי המגורים שלהם, כמו בבתי החייל בחיפה ובירושלים, בבית של בנג'י ברעננה, ובעשרות דירות שהאגודה למען החייל מספקת לחיילים במסגרת תכנית "בתים חמים". המתנדבים שלנו מגיעים לשם פיזית, מדברים עם החיילים על קשיים בהם הם נתקלים בצבא ובחיים האישים, צופים איתם בסרטים, מסייעים במציאת עבודה, דירה למגורים לאחר השחרור ועוד הרבה יותר.

החיילות והחיילים זוכים להשתתף בימי כיף שאנו עורכים מדי פעם, אשר מצליחים להוציא אותם מהשגרה ה"יום-יומית" לטובת יום משפחתי, מחדיר מוטיבציה ותחושת העצמה אישית.

עם השחרור מצה"ל, צעירים בודדים רבים בוחרים להמשיך לאקדמיה, והמתנדבים שלנו מעניקים להם שיעורי עזר במכינות עולים וטיפים כיצד לסיים את המכינה בהצלחה. כמו כן, הצעירים מצטרפים למועדון "מחוברים" שבמסגרתו הם זוכים להנחות משמעותיות עבור קורסי פסיכומטרי, שיעורי נהיגה וקורסים מקצועיים נוספים. 

עוד פרויקט חדש שהתווסף לעשייה של העמותה, הוא "אינטגרליה", אשר הוקם בשיא גל האנטישמיות ששטף ושוטף את הצרפת. המתנדבים שלנו, עולים חדשים מצרפת, פונים לצעירים בצרפת אשר מעוניינים לעשות עלייה, מעניקים להם מידע בנוגע לחיים בישראל והופכים את הנחיתה לרכה יותר.

אנו מגיעים לתוכניות "מסע" ו"חוויה ישראלית", מספרים לצעירים על הצבא, ציונות מהי, עולם היי-טק הישראלי והאקדמיה – והכל מהמקום האישי של המתנדבים, אשר היו בעצמם לא מזמן בנעליהם של הצעירים העולים. בנוסף, מתוך הבנה שעל מנת להיקלט בחברה הישראלית בצורה אופטימלית, השפה העברית משמשת כלי משמעותי - רק שבדרך כלל עולים לא כל כך מדברים עברית עם חבריהם לקבוצה - התוכנית שלנו מאפשרת לעולים החדשים להשתפשף ולהשתמש בידע התאורטי שרכשו, ולדבר עם צעירים ישראלים בני גילם בעברית, במשך שעה שלמה מדי שבוע.

אנו מאמינים שעם ההכשרה הנכונה של המתנדבים והוקרה על הפעילות, הם יוכלו להעניק לחיילים "קצת מעבר", לשם כך אנו משקיעים מאמצים רבים בהכשרות תקופתיות שלהם ובאירועי הוקרה והצטיינות שנתיים.

 

 

הערך מוסף שלנו

הידע ומידע הנצבר באמצעות המתנדבים שלנו והתחושה היזמית שלהם, אשר מרימים ומקדמים את העמותה וערכיה. כך אנו מצליחים לסייע בקליטה של מאות חיילים בודדים לחברה בישראל, והפיכתם לאזרחים יצרניים ותורמים. אם לחייל יש שאלה עם תפקיד מסוים בצבא, תחום לימודים או מגורים, מתוך מאגר של למעלה מ-400 המתנדבים בהווה ובעבר, תמיד יהיה לפחות אדם אחד שיוכל לענות על השאלה מהחוויה של "להיות שם" שחווה בעצמו.

 

 

שורת הרווח החברתי/קהילתי/מקומי שלנו

להקל על צעירים בודדים, הן אלו אשר נולדו בישראל ומגיעים מרקעים שונים כמו משפחות חרדיות או ממצב סוציו-אקונומי נמוך, והן עולים חדשים, ומסייעים לכל אלו כאחד להיקלט בחברה בישראל באופן מוצלח.כך שמדובר גם ברווח אישי עבור הצעירים וגם עבור המתנדבים, אך גם ברווח חברתי עצום לקהילה ולחברה הישראלית.

 

 

במה אנחנו הכי גאים

כשחיילים בודדים אשר קיבלו ליווי אצלנו בעמותה מגיעים להתנדב ולסגור מעגל. וכמובן גם באות הנשיא לארגון מתנדב בו זכינו בשנת 2014 במעמד הנשיא לשעבר שמעון פרס.

 

 

אנחנו לא דורכים במקום ועובדים במרץ על...

כרגע אנחנו מנסים למקד מאמצים בגיוס משאבים ועוד שותפים לטובת המשך הפעילות שלנו ולהגיע לצעירים חסרי עורף משפחתי במהלך ובסמוך לשירותם הצבאי.

יש הרבה תכניות מגירה שקשורות להנצחת חיילים בודדים אשר נפלו במערכות ישראל, לעבודה עם שותפים אסטרטגים חדשים, ולהרחבת והעמקת הפעילות שלנו לפני, במהלך ולאחר השירות הצבאי. כאשר כל אלו יצאו לפועל, תוכלו להתעדכן בניוזלטר שלנו או בדף הפייסבוק.

 

 

מי הם שחקני הנשמה שתורמים להצלחה שלנו

לא היינו יכולים להגיע לאן שהגענו אילולא המתנדבים שלנו ושותפים לדרך. בין היתר: תכנית כנפיים הפועלת במסגרת הסוכנות היהודית שתומכים בפרויקט שלנו בסל"ה (סטודנטים לפני הורים) בניצנה, באירועים שנתיים ובימי הוקרה לחיילים הבודדים; האגודה למען החייל שדואגת לנו למתחם לערוך בו אירועים, הדרכות ואפילו משרד (חדש! בואו לבקר!). בנוסף, אנו שמחים להיות שותפים יחד אתם בתוכנית "בתים חמים" שבמסגרתו מתנדבים שלנו מגיעים לדירות חיילים מטעם הצבא ומסייעים להם להרגיש קצת יותר בבית, מעבירים בעיות נגררות לטיפול של גורמים רלוונטיים, חוגגים ימי הולדת וחגים ועוד; קרן הישג שהיו מבין התומכים הראשונים של העמותה והשנה אף זכינו לאות "יקיר קרן הישג" שהוענק לנו במעמד מיוחד באירוע בחוות רונית. הם משגרים אלינו מתנדבים יוצאי דופן, תורמים לנו מקום לערוך בו פעילויות ותורמים לפרויקטים שלנו.

כמובן שלא היינו פה ללא המייסד והמנכ"ל יוצא, רו"ח דניאל אהרון. הוא הקים וניהל את העמותה במשך 5 שנים בהתנדבות מלאה. הוא סלל לנו את הדרך לקבלת הכרה באמצעות אות הנשיא לארגון מתנדב לשנת 2014, תו מידות, אות יקיר קרן הישג, ובכלל לדאוג להמשך קיום של העמותה על אף המקורות מימון הדלים.

כמובן שהרשימה עוד ארוכה וכוללת כל מי שהוא חלק מהפעילות ותורם להצלחה שלה!

 

 

מי מתאים לשחק אצלנו בנבחרת

חיילים בודדים משוחררים עם חוש יזמי מפותח, יצירתיים ובעלי דחף לסייע בקליטה של החיילים הבודדים לחברה בישראל. יש אצלנו הרבה מקום ליוזמה אישית של מתנדבים. לא פעם ולא פעמיים הגיעו אלינו מתנדבים עם רעיונות יצירתיים לכיוונים ופרויקטים חדשים, שאכן יצאו לפועל והפכו להיות נדבך מרכזי בפעילות העמותה.

 

 

האליפות בשבילנו

היא כאשר הצעירים הבודדים לומדים להתמודד עם אתגרי החיים בעזרת הכלים שקיבלו מ"האח גדול" שלהם, מחליטים להשאר בארץ ולהקים פה בית.

 

 

ככה שומרים אתנו על קשר

עושים לייק לדף הפייסבוק שלנו

נרשמים לניוזלטר החודשי שלנו, להצטרפות שולחים מייל אל: [email protected]

ומבקרים באתר http://achgadol.org/

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.