12 פברואר 2016 | עליסה מרטין
"יזמות היא מסע מלא אתגרים וכוח הרצון הוא הרבה מעבר לקלישאה במקרה הזה" - קרן זווית עם ליאור ויצמן, מוביל תחום הסטארט-אפים, המפתחים והאקדמיה ב-IBM ישראל

ליאור ויצמן מוביל את תחום הסטארט-אפים, המפתחים והאקדמיה ב-IBM ישראל. במסגרת תפקידו אחראי ליאור על יצירת שיתופי פעולה בין IBM העולמית לבין חברות הסטארט-אפ ומוסדות האקדמיה הישראליים וכן על פיתוח הקשר עם קהילת המפתחים הישראלית. בין היתר אחראי ליאור על פעילות Alpha Zone - המאיץ הראשון של IBM בישראל ובעולם.



ליאור ויצמן מוביל את תחום הסטארט-אפים, המפתחים והאקדמיה ב-IBM ישראל. במסגרת תפקידו אחראי ליאור על יצירת שיתופי פעולה בין IBM העולמית לבין חברות הסטארט-אפ ומוסדות האקדמיה הישראליים וכן על פיתוח הקשר עם קהילת המפתחים הישראלית. בין היתר אחראי ליאור על פעילות Alpha Zone- המאיץ הראשון של IBM בישראל ובעולם. ליאור הצטרף ל-IBM בשנת 2006 ומאז ביצע מגוון תפקידי ניהול, כולל ניהול לקוחות גלובאליים בענפי ה-Telco והאנרגיה, פיתוח עסקי גלובאלי ותפקידים נוספים. ליאור הוא בעל תואר MBA מאוניברסיטת תל אביב וכן בעל תואר .B.Sc בהנדסת תוכנה. בנוסף משמש ליאור כמנטור ויועץ לסטארט-אפים במסגרת תכניות שונות, תחרויות ומוסדות אקדמיים.

 

 

 

נעים להכיר

אני ליאור ויצמן, מוביל תחום הסטארט-אפים, המפתחים והאקדמיה ב-IBM ישראל.

 

 

השורה הכי מעניינת בקורות החיים שלי

אני משמש כמנטור לכמה סטארט-אפים שפגשתי לאורך הדרך והחלטתי להקדיש מזמני הפנוי וללוות אותם אישית במסע המאתגר. את ימי שישי בבוקר לדוגמא אני מבלה לרוב בשיחת סקייפ עם אחד מהם – סטארט-אפ קוריאני שמפתח טכנולוגיית VR. פגשתי אותם בשבוע ה-DLD בישראל ופשוט התאהבתי בצוות וברעיון.

 

 

מי שפתחו לי את הדלת לתעשייה

אני ביבמ כבר עשר שנים, נהנה מתפקידים שונים בתחומים שונים ומרתקים. היה לי המזל שכמעט לכל אורך הדרך המנהל שלי הוא דרור פרל, שמנהל כיום את תחום הענן ביבמ. דרור גיhס אותי ליבמ כסטודנט צעיר ולאורך כל הדרך לא היסס לתת לי אתגרים שקידמו אותי הלאה ועל זה אני חייב לו המון תודה.

 

 

יום העבודה הטיפוסי שלי

קם בארבע בבוקר לשעתיים של שקט עם הקפה ומסיים לעבור על כל האימיילים שהגיעו בלילה מחו"ל. אחרי טיפול בשני הבנים המדהימים שלי, בסביבות השעה שמונה אני מתחיל יום שכולל לרוב פגישות רבות מחוץ למשרד, עם שלושה/ארבעה סטארט-אפים מרתקים, מובילי חדשנות בישראל, קרנות הון סיכון ואנשים מהאקדמיה – בונה שיתופי פעולה טכנולוגיים ועסקיים ביניהם לבין יבמ. אני מבלה לא מעט שעות במאיץ הסטארט-אפים שלנו, IBM Alpha Zone, מקדם שיתופי פעולה גלובאליים בין הסטארט-אפים ליבמ העולמית. במקביל אני מצייץ בטוויטר וברשתות החברתיות, מספר לעולם על החדשנות הישראלית ועל הפעילות המרתקת שלנו. את השעות במשרד אני מעביר בעבודה עם הצוות המדהים שלי - ביחד אנחנו מתכננים ומוציאים לפועל המון פעילויות עם קהילת היזמים בישראל כמו האקתונים, מפגשים, אירועים, תחרויות ושיתופי פעולה מעניינים. בערב, כשנשאר עוד זמן, כוח וכמובן קפה, אני מנסה לכתוב את הבלוג שלי ולחלוק קצת תובנות עם העולם החיצון.

 

 

הדברים שמסבים לי גאווה בקריירה שבניתי

הייתי שותף לצוות המצומצם שהקים את המאיץ (אקסלרטור) של יבמ בישראל, IBM Alpha Zone, שהוא גם המאיץ הראשון של יבמ בעולם. כמי שהקים חברת סטארט-אפ בעצמו בתחילת שנות ה-2000 ומלווה מאות סטארט-אפים, להקים את Alpha Zone היה ממש כמו להקים סטארט-אפ בתוך יבמ. אני גאה בכך שהיום אנחנו כבר פותחים את המחזור הרביעי בתוכנית ועזרנו כבר לעשרות סטארט-אפים להצליח בסביבה התחרותית מאד בה הם פועלים.

 

 

ואם הייתי יכול לעשות דברים מחדש

אני מאד אוהב ומעריך את העבר שלי, אבל אם אני חייב לבחור משהו אחד, הייתי בוחר ללמוד את התואר הראשון שלי בחו"ל, אני חושב שזה היה מעניק לי תפיסה תרבותית בינ"ל בשלב מוקדם יותר. לעומת זאת, את ה-MBA במסלול יזמות וחדשנות מאוניברסיטת תל-אביב, לא הייתי מחליף באף תואר בחו"ל.

 

 

ההישג הכי גדול שלי עד היום

בשנים האחרונות הצלחתי לרקום כמה שיתופי פעולה בין חברות סטארט-אפ ישראליות ו-ISV ישראלים לבין יבמ העולמית ולקוחות גדולים של יבמ. יצירת שיתוף פעולה בין ענק כמו יבמ לחברה ישראלית עם מספר מצומצם של עובדים זו משימה מאתגרת שההצלחה בה מעניקה הרגשת הישג מדהימה. ההישג האמיתי היא לראות שעזרת ליזמים ישראלים והצלחת לקחת אותם צעד גדול קדימה.

 

 

תמיד יש פסגה יותר גבוהה - השאיפה הבאה שלי  

אני משוכנע שהאופי הישראלי לחתור למטרה הוא לא דבר שקל לשכפל. הדבר הבא יהיה להמשיך לתרום מהידע, הניסיון והתובנות שלי לגבי איך מקדמים יזמות וחדשנות, אבל בחו"ל. אני אומנם מבלה הרבה מזמני בחו"ל, אבל ניהול צוות גלובאלי ועבודה יום-יומית לאורך זמן עם תרבות אחרת, שפה אחרת ובמקום אחר, נראית לי כמו פסגה שאני מתכוון לכבוש בקרוב. האישה תומכת!

 

 

שלושת הדברים הכי חשובים שצריך כל יזם מצליח בארגז הכלים שלו

כוח רצון, צוות טוב ואינטליגנציה רגשית טובה. יזמות היא מסע מלא אתגרים וכוח הרצון הוא הרבה מעבר לקלישאה במקרה הזה. היכולת להתמיד במסע למרות הקשיים היא יתרון תחרותי לא מבוטל. לבד אי אפשר והאנשים הם כמובן הכוח המניע – בעוד שרעיון אפשר להחליף ולשפר, צוות איכותי המבוסס על חברות אמיתית שנרקמת עם הזמן זה משהו שקשה לשכפל. אני מאמין שהיזם צריך לפעול ליצירת צוות שעונה על ההגדרה הזאת. לבסוף, דרושה היכולת לעבוד עם אנשים שיניעו את המיזם, בין אם הם משקיעים, שותפים ובראש ובראשונה עובדים. לשם כך דרושה אינטליגנציה רגשית טובה, שהיא לדעתי, הבסיס להנעת אנשים.

 

 

העצה הכי טובה שאני קיבלתי כיזם מתחיל

אני לא חושב שקיבלתי אחת. זה היה לפני 13 שנה, ה-Ecosystem הישראלי היה פחות מפותח ותומך ביזמים צעירים ממה שהוא היום ולכן עשיתי הרבה טעויות. מצד שני, אולי זוהי דווקא העצה הכי טובה שיכולתי לקבל – אני מרגיש שלמדתי המון מהטעויות שעשיתי והיום אני מעניק אותן חזרה בצורה של עצות ליזמים שאני מלווה.

 

 

והעצה הכי טובה שאני יכול לתת כיום ליזמים

לא לטעות ולחשוב שאתם יודעים הכל. לא לטעות ולחשוב שאתם לא רוצים עזרה מגופים ומאנשים אחרים. גם אם המיזם מתקדם בדיוק כמו שתכננתם, ה-Ecosystem שקיים היום, במיוחד בישראל, הוא כזה המסוגל להאיץ ולנתב את ההצלחה. העצה האמיתית היא לחקור ולהכיר את מה שיש ל-Ecosystem להציע לכם, במובן של תכניות האצה כדוגמת Alpha Zone של יבמ ואחרות, תכניות מימון, מנטורים שמוכנים לעזור ואף אירועים ומפגשים שבהם ניתן ללמוד עוד ולפתח קשרים.

 

 

הטעות הכי גדולה של יזמים מתחילים, ממנה אני ממליץ להם להימנע: 

לחבור לגופים, להעסיק אנשים ולהתממשק לטכנולוגיות מסוימות רק בגלל שאתם מכירים אותם וזה ה-comfort zone שלכם. אני פוגש הרבה יזמים שלא השקיעו את המחשבה העמוקה הדרושה בקבלת ההחלטות המהותיות והאסטרטגיות האלו, כדוגמת בחירת הפלטפורמה הטכנולוגית ובחירת השותפים העסקיים. חבירה לגופים הנכונים ועשיית הבחירות הנכונות יכולים להבדיל בין סטארט-אפ שנכנס לסטטיסטיקה המרה, לבין אחד שצולח את ה-valley of death.

 

 

קצת פרגון למתחרים שלי

אפשר אפילו הרבה פרגון! יבמ קיימת משנת 1911, כבר 105 שנים במהלכן היא פועלת ליצירת עולם חכם יותר שטוב יותר לחיות בו. כל חברה שמתחרה בנו ופועלת לשם השגת אותה מטרה היא חברה שיש לפרגן לה – מיקרוסופט, גוגל ורבות נוספות. בהסתכלות על השוק הישראלי, בתחום החדשנות והיזמות בו אני והצוות שלי פועלים, אני חושב שליבמ ולמתחרים שלה יש משימה משותפת והיא תמיכה וקידום ההיי-טק הישראלי ואנו ביבמ עושים זאת בגאווה כבר משנת 1949.

 

 

עבודה עבודה, אבל בשביל הנשמה...

אני מבלה עם שני הבנים שלי, מייקל (על שם מייקל ג'קסון) ודילן (על שם בוב דילן). אני חובב צילום ועריכת וידאו והם שניהם מצולמים בוידאו מהרגע שנולדו ופעם בשנה אני עורך סרט בן 4 דקות שמסכם את הרגעים הכי מיוחדים שהיו לנו בשנה שחלפה. יש להם כבר לא מעט מעריצים ולדעתי הם מהווים איום אמיתי למייקל ודילן המקוריים. את הסרטים אפשר לראות ב: https://vimeo.com/wlior

 

 

פינת ההימורים- תחומים שיעשו את זה השנה ובגדול:

אנחנו נראה יותר פיתוח של מערכות מחשוב קוגניטיבי - מערכות שלומדות ומתפתחת כל הזמן. מדובר במערכות המרחיבות את היכולות הקוגניטיביות של האדם ואנו ביבמ מובילים את התחום עם ווטסון, מחשב העל של יבמ. בשל אותן מערכות מחשוב קוגניטיביות נראה יישומים מתקדמים יותר בעולם הרפואה, שכעת ניתן יהיה ליישם אותם בעזרת אותן מערכות. פתרונות ה-IoT) Internet of Things) יהפכו השנה מפתרונות טובים, עובדים ומוכרים לכאלה שהם גם מאד רווחים. אני מאמין ששוק ה-IoT יצמח מאד והפתרונות יתפסו מקום מרכזי יותר בחיינו – בבית, במשרד ובעיר החכמה. בנוסף אני חושב שנשמע יותר על תחומים כמו Foodtech ,EdTech ו- Cleantech שהולכים ותופסים מקום מרכזי יותר.

 

 

אפל/ אנדרואיד?

ללא ספק אנדרואיד – אני בעד מערכות פתוחות וחופשיות ככל שניתן.

 

 

ההומפייג' שלי

עיתון הארץ. אני אוהב ביקורת וכותבים שגורמים לי לחשוב. בבית אני עדיין קורא את המודפס אבל לא מוותר גם על הגרסה הדיגיטאלית.

 

 

דברו אליי:

אימייל: [email protected]

לינקדאין: https://www.linkedin.com/in/lior-weizman-78002736

פייסבוק: https://www.facebook.com/wlior

טוויטר: https://twitter.com/wlior

אתר: http://www.wlior.com/

בלוג: http://www.themarker.com/techblogs/liorweizman

וידאו: https://vimeo.com/wlior

 

בימים אלו מגייסת יבמ סטארט-אפים למחזור הרביעי של תוכנית ההאצה IBM Alpha Zone. לפרטים נוספים ולהגשת מועמדות לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.