21 אוקטובר 2013 | רוני פיבלוביץ
רווח כפול: החברה שמצילה את המים האבודים

ביזמות אקולוגית האקזיט לא נראה באופק אבל יש רווח - לבעלים וגם לסביבה

    

יזמות עם ערך מוסף: בכל שבוע נביא כאן ב-StartIsrael שיחה עם יזם מחברה שמפיקה "רווח כפול": הן לבעלי החברה והן לסביבה. והפעם: גיא מגן, סמנכ"ל התפעול בחברת מפל אנרגיה ירוקה.

 

ספר לנו על המיזם שלכם, כיצד הוא תורם לעולם? איזה בעיה הוא פותר?

 

מפל אנרגיה ירוקה מייצרת ציוד אוורור מתקדם לטיפול בשפכים, המחליף ציוד מכני עתיר אנרגיה. אנחנו משדרגים מערכות אוורור ובונים מתקנים לטיפול בשפכים קטנים ובינוניים בשיטה האקסטנסיבית (חקלאות המשקיעה מעט מים לכל יחידת קרקע).  

 

החברה תורמת לעולם הן בהתמודדות עם מחסור במים והן בחיסכון באנרגיה: ניתן להפוך בקלות כל מאגר מים למתקן אפקטיבי לטיפול בשפכים. הפתרון שלנו מאפשר החזרת מים ראויים יותר לטבע והגדלת כמויות המים המיועדים להשקיה.

 

חיסכון באנרגיה הוא מהותי במדינות מתפתחות שבהן האנרגיה הזמינה מוגבלת, וגם במדינות מפותחות, אשר מנסות להפחית צריכת חשמל בכל אמצעי בכדי להפחית פליטות של גזי חממה.

 

הלקוחות שלנו הם תאגידי המים בארץ ובעולם וכל חברה אשר מפעילה מתקן לטיהור שפכים. כמו כן, אנחנו פונים גם למפעלים בתעשייה אשר לצורך ייצור משתמשים בכמויות מים גדולות ומעוניינות לטהר את המים על מנת להשיב אותם לטבע.

 

 

 

איפה אתם עומדים היום?

 

סוף-סוף מתחילים לקטוף את הפירות של המאמצים הרבים שהשקענו במיזם. באמצעות פעילויות יזומות של משרד הכלכלה ומכון הייצוא אשר פועלים ללא לאות לארגן משלחות, תערוכות והזדמנויות עסקיות ליזמי הקלינטק, הצלחנו לפרוץ את השוק לחו"ל.

 

היום, אנו מבצעים פרויקטים מעבר לים, בעיקר באנגליה בדרום אפריקה ובברזיל.

 

עד כה עבדנו בטריטוריות שונות באמצעות סוכנים או שותפים מקומיים, אך בשנה האחרונה הקמנו את מפל אנגליה. בינתיים השלוחה האנגלית עושה חייל ואנו מחכים להתבססותה באנגליה על מנת שתשמש פלטפורמה לשאר אירופה.

 

מה לדעתך האתגר העיקרי בסטארט-אפים עם "רווח כפול", כלכלי וסביבתי?

 

חקיקה. חברות בתחום הקלינטק אמורות ליהנות מהחקיקה אשר מתעכבת. בתיאוריה, המדינה אמורה להגיע ל-10% של יצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ו-20% חיסכון בחשמל. אולם בפועל המצב אינו מתיישב עם החקיקה ולכן האתגר לחברות הקלינטק גדול יותר.

https://mail.google.com/mail/u/0/images/cleardot.gif

דבר אחד שאנשים לא לוקחים בחשבון לפני שהם נכנסים לתחום הקלינטק?

 

ענף הקלינטק הוא תחום שמרני, הכניסה אליו קשה והוא לא היי-טק. לא שמענו עדיין על חברה שעשתה אקזיט כדוגמת WAZE. צריך אורך-רוח על מנת להתפתח.

 

מי הוא האדם הדומיננטי והמשפיע ביותר על סטארט-אפים עם אימפקט לדעתך?

 

צוות המרצים בחוג למשאבי טבע וסביבה העשיר בצורה ניכרת את עולם התוכן שלי בתחום הקלינטק והשפיעו עלי באופן אישי.

 

מה העצה הכי אפקטיבית שקיבלת במהלך הדרך?

 

להתמקד. חשוב מאוד לא להתפזר. כמו בכל מיזם, המשאבים מוגבלים וצריך להשתמש בהם בתבונה.

 

אם היינו מחזירים אותך בזמן, איזה טיפ מקצועי היית נותן לעצמך?

 

אני מניח שהיינו מתחילים את השיווק לחו"ל בשלב מוקדם, מאחר וכניסה לשווקי חו"ל אורכת זמן רב ובכל טריטוריה צריך להתחיל מהתחלה, ללא קשר לדברים שנעשו בטריטוריות אחרות.

 

בימים אלה אתם משתתפים בכנס Watec. מה את מתכננים לנו לכנס?

 

אנו חושפים בווטק את ה-EDOS  , מערכת ניידת ליישום מידי של אוורור במתקני טיהור שפכים. בנוסף, אנו מיישמים אפליקציה חכמה לניצול מירבי של החיסכון באנרגיה במערכות אוורור.

 

אז בשורה התחתונה: אפשר גם לעשות טוב לעולם וגם למשקיעים?

 

ברור. הערך הסביבתי של השבת מים לטבע הוא מובן וישנו גם אלמנט רווחי:  חברת מפל גייסה ב-2010 ממשקיעים בריטיים פרטיים  1.7 מיליון ליש"ט, ובשנת 2013 גייסה  1.5 מיליון ליש"ט.

 

כיום, החברה מבוססת, יציבה ועורכת פרויקטים גדולים ברחבי העולם. בימים אלו למשל הושלמה התקנה של מערכת גדולה במפעל נייר ענק בדרום אפריקה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.