3 אוגוסט 2017 | בר סולניק
אל תתאמן, תתחיל לקודד!

טכנולוגיית הספורט קיבלה ביטוי גם אצל בכירי הספורטאים והציתה את הדמיון של מייקל ג'ורדן ומארק קובאן, שניהם השתתפו בסבב גיוס של 44 מיליון דולר עבור הספורטראדאר, חברה מדעית לניתוח נתוני ספורט. ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח סנסורים, הננו-טכנולוגיה, טכנולוגיית ההדמיה, כלי הענן והתקשורת המניעים את האינטרנט, כל אלה מעניקים ערך ורלוונטיות לספורט.

זוכרים איך בשנת 1994 התפעלנו מכך שמאמנים היו מסוגלים לתקשר עם הקוורטרבקים שלהם באמצעות אזניות בקסדות?

עד שנת 2012 הציפייה הייתה שהקסדות יספקו הגנה מפני פגיעה פיזית, ועם הזמן התחילו להופיע חומרים חדשים וחיישנים משובצים ששלחו אזהרות שהתבססו על עוצמת ההתנגשות. זה קרה בעקבות פיתוח של טכנולוגיית ספורט ייחודית. כזו שאולי תגיע יום אחד גם לליגות שלנו.

טכנולוגיית הספורט קיבלה ביטוי גם אצל בכירי הספורטאים והציתה את הדמיון של מייקל ג'ורדן ומארק קובאן, שניהם השתתפו בסבב גיוס של 44 מיליון דולר עבור הספורטראדאר, חברה מדעית לניתוח נתוני ספורט. ההתקדמות הטכנולוגית בפיתוח סנסורים, הננו-טכנולוגיה, טכנולוגיית ההדמיה, כלי הענן והתקשורת המניעים את האינטרנט, כל אלה מעניקים ערך ורלוונטיות לספורט, ביניהם פיתוחים שנועדו למנוע ולטפל בפציעות, לשפר את האימון והביצועים ולשפר את חוויית האוהדים.

ניתחנו ארבעה תחומי עניין שמשפיעים כבר היום על הספורט של המחר:

 

1. אביזרי לבוש

בגדי ספורט בדרך כלל מחולקים לשתי קטגוריות: התקנים וחומרים. פיטביט, לדוגמה, הוא האביזר המפורסם ביותר שעוקב אחר הפעילות הגופנית ושיעור קצב הלב. חיישני ביו מוטבעים בכובעים, בחזיות ובחולצות כדי לאסוף ולנתח סימנים חיוניים נוספים כגון טמפרטורת גוף ורמת עייפות. חיישני תנועה מוטבעים מגלים כוח השפעה, מהירות וסיבוב. בנוסף, כמה חברות מפתחות אביזרים שספורטאים יכולים ללבוש כדי לזהות זעזוע מוח אפשרי. חברת Kenzen פיתחה מוניטור בצורת טלאי שבודק את חומצת החלבון ואת הצטברות הלחות.

 

חומרים בהיי-טק נמצאים בשימוש בטכנולוגיות הספורט כדי להציע הגנה גדולה יותר. צוות ההוקי בארה"ב לבש גרבי קולר בגמר האולימפיאדה בסוצ'י כדי לבודד את העקבים ואת רגליהם התחתונות מהלהבים של השחקנים האחרים. נייק פיתחה פטנט לשרוכי הנעליים שלה שמסייע למנוע משחקני כדורסל ליפול בגלל שרוכים לא קשורים.

 

אביזרים אחרים מונחי תנועה נקראים sport-specific. אלו מספקים ייעוץ והדרכה על בסיס טכניקה מוכרת. אביזרים כאלה קיימים עבור ריצה, טניס וגולף. לדוגמה השעון החכם עבור הטניס, פרי יוזמתו של הטניסאי הבכיר של ישראל, אנדי רם, השומר על סטטיסטיקות השחקן, מתאם בין ההיסטוריה ופועל כמו רשת מדיה חברתית עבור חובבי הז'אנר.

 

2. פציעות

יש כמה דרגים בהם אביזרי ביגוד טכנולוגיים יכולים למנוע נזקים מוחיים באמצעות ניטור פעיל של סימנים חיוניים. ישנן חברות רבות המקדישות את תשומת ליבן לאבחון ולטיפול בפציעות ראש בספורט כמו קסדות שונות ומגניי פה שחשים השפעה ומפעילים הבהוב של צבעים שונים אם סף ההשפעה הספציפי עולה. אלמינדה הוא הכלי הראשון בעולם להערכה תפקודית עצבית של המוח מאושר FDA שיכולה לזהות טראומה מוחית חמורה או מחלה. טכנולוגיות אחרות מבקשות למנוע פגיעה או להאיץ החלמה ולחזור לשדה. פיזימקס, לדוגמה, משתמשת בשילוב של מצלמות תלת-ממד, ניתוח וידאו ואלגוריתמים של מכונה כדי להעריך תנועה ולהתאים תכניות החלמה.

 

3. שיפור ביצועים

בנוסף להאצת ההחלמה, הטכנולוגיה של פיזימקס משמשת גם כדי לשפר את הביצועים. היא יוצרת מפת תנועה כדי להעריך טכניקה, בה יכולים הצוותים והמאמנים להשתמש כדי להנחות אתלטים באופן מותאם אישית. הטכנולוגיה הזו נמצאת כרגע בשימוש על ידי בולטימור רייבנס מליגת ה-NFL u וושינגטון נשיונאלס מליגת ה-MLB ובקרב ארגוני ספורט אחרים. FTBpro הישראלית מעניינת במיוחד מכיוון שהיא מתמקדת בביצועי טכנולוגית הספורט מההיבטים המנטליים של הביצועים, כלומר קבלת ההחלטות והתגובה במקום האימון הגופני. Sportlogiq משתמשת בטכנולוגית מעקב כדי למפות תגובת ספורטאים באמצעות משחק בסרט. בדרך זו, ניתן לקבל נתונים על האופן בו שחקן מגיב במצבים ספציפיים בתנאי משחק אמיתי. מאמנים יכולים להשתמש בנתונים אלה כחלק מאימוני הווידאו שלהם לספורטאים כדי לזהות דפוסים טובים ורעים. IntelliGym משתמשת בטכנולוגיית מציאות מדומה שפותחה במקור על ידי חיל האוויר הישראלי להכשרת טייסים. במקום לנתח את ביצועי העבר, היא מעמידה את הספורטאי במציאות מדומה כדי שיוכל להתאמן בקבלת החלטות טובות יותר בזמן אמת, וליישם את עקרונות החזרה ואת זיכרון השריר במוח.

 

 

אחרון, ביגוד שמקבל סיווג משלו - חיישנים שמוטבעים במועדוני גולף, כדורי כדורגל, וכדורי בייסבול שעוקבים אחר מהירות, תנועה וזוויות של מכשירים שיכולים לתת משוב לספורטאים על הטכניקה שלהם כדי שיוכלו להשתמש טוב יותר בציוד שלהם.

 

4. ניסיונם של אוהדים

את הטראומה שנגרמה מצפייה ב"דיסק הזוהר" בערוץ פוקס ספורט באמצע שנות ה־90 כל חובב הוקי מגיל מסוים מכיר. לפחות הטראומה הזו אולי השפיעה על הרעיון לייצר שורה וירטואלית ראשונה עבור הצופים בטלוויזיה שהוצגה בשנת 1998. כיום, מספר חברות בודקות דרכים חדשות להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר את חוויית האוהדים. ה־NBA פתחה את העונה בשנת 2015 בשיתוף עם NEXTVR במטרה ליצור מציאות וירטואלית מול המושב לכיוון המשחק בין גולדן סטייט ווריורס לבין ניו אורליאנס פליקאן באמצעות שימוש בכיסוי ראש של סמסונג. ה־YAHOO ,NFL ו־CBS ספורט שידורו בשידור חי את אחד מהמשחקים של הליגה בלונדון וסיפקו לצופים את האפשרות להשתתף ולהגיב במשחק.

 

מספר ליגות ברחבי העולם הציגו נתונים סטטיסטיים שמראים שיפור בחוויית הצפייה והם עשו זאת בעזרת שילוב אביזרים טכנולוגיים שמוטבעים במדים של השחקנים ומסביב לאצטדיון בכדי לספק מידע על המהירות, על המרחק ועל המיקום של השחקנים במהלך משחקים. אחד השימושים הראשוניים ביותר של הטכנולוגיה בספורט היה להציג את התמונה של הזוכה בתחרות מרוצי סוסים על מסך גדול בסיום המשחק בניו ג 'רזי בשנת 1880. היום, מצלמות מעקב בכדור משמשות במספר סוגי ספורט לקבוע אם היה גול או האם הכדור נשאר בחוץ.

 

הדמיה ממוחשבת מתקדמת וטכנולוגיית המצלמה משמשות גם חברות כמו Replay Technologies כדי לאפשר ראיה של 360 מעלות במשחקים כך שהשופטים, המאמנים והמעריצים יכולים לשוב אחורה ולראות את הפעולה מכל זווית.


 

וזו רק ההתחלה...

ביסודם של כל אביזרי הטכנולוגיה מונח הביג דאטה. מדע הנתונים כולל את נתוני הספורט של חברות כמו זו שמייקל ג'ורדן השקיע בה. הוא המנוע המאפשר ניתוח בזמן אמת של כמויות גדולות של נתונים אלה וייצור טכנולוגיות אחרות.

 

ההיקף העצום של הספורט העולמי והטכנולוגיות המתפתחות הוא מקור מתמיד לחדשנות, כולל שינויים ברמת הספורט הספציפית. האם חובבי קייאקים יכולים להתקין חיישנים על המשוטים שלהם כדי שאלו ילמדו אותם לחתור ויעזרו להם לחדד את הטכניקה שלהם? כן, כן הם יכולים. הדבר שהופך את התעשייה הטרייה של טכנולוגיית הספורט למקום מרגש עם הרבה פעולה, שמצליחה אף לייצר ולהקים תעשיות חדשות הוא כושר הצרכן והספורט המקצועי שכבר מגלגלים מאות מיליארדי דולרים ברחבי העולם. חלוקת פרסי טכנולוגיית הספורט שהחלה בשנת 2013 נושאת את הפוטנציאל הזה עבור מגוון רחב של חברות. בעוד ששמות מרכזיים כמו נייקי ו־SAP פעילים בתחום הזה, סקירה של רשימת המועמדים והזכאים מציגה סטארטאפים לא ידועים רבים שזוכים להיכרות ומקבלים חשיפה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.