20 אפריל 2018 | אור חביב
עצמאיים בשטח: פרויקט עצמאות תעסוקתית בתחום ההיי-טק לאנשים עם צרכים מיוחדים

ככל שהשנים עוברות והיכולת שלנו לאבחן את תחום האוטיזם משתכללת כך עולים המספרים ואנו מבינים שיותר אנשים באוכלוסייה האנושית מאובחנים על ספקטרום האוטיזם. כיום, רוב האנשים שנמצאים על ספקטרום האוטיזם מיועדים ומוכשרים למשרות של נותני שירות כגון קופאים וקופאיות, מארחים ומארחות ומקצועות שירות אחרים. עם זאת, המחקרים והניסיון האנושי מצביעים על כך שהיכולות של אנשים על ספקטרום האוטיזם גבוהות מאוד.

הסטטיסטיקה האחרונה מראה שאחד מתוך 160 ילדים בעולם מאובחנים כיום על ספקטרום האוטיזם. בארה"ב היחס עומד על ילד אחד מתוך כ-50 ילדים ובישראל היחס עומד על ילד אחד מתוך כ-100 ילדים.

ככל שהשנים עוברות והיכולת שלנו לאבחן את תחום האוטיזם משתכללת כך עולים המספרים ואנו מבינים שיותר אנשים באוכלוסייה האנושית מאובחנים על ספקטרום האוטיזם. כיום, רוב האנשים שנמצאים על ספקטרום האוטיזם מיועדים ומוכשרים למשרות של נותני שירות כגון קופאים וקופאיות, מארחים ומארחות ומקצועות שירות אחרים. עם זאת, המחקרים והניסיון האנושי מצביעים על כך שהיכולות של אנשים על ספקטרום האוטיזם גבוהות מאוד.

בהתחשב בעובדה שהמגמה בעולם הטכנולוגי היא לאוטומציה מלאה של תפקידי נותני השירות לדוגמה מה שניתן לראות בסופרים בארץ ובעולם בהם מכונות ומחשבים מחליפים קופאים וקופאיות, אותם תפקידים שאליהם מוכשרים אנשים רבים על ספקטרום האוטיזם, הם תפקידים הנמצאים בתהליך היעלמות מהעולם.

כאשר לוקחים בחשבון את המספר העולה של האנשים בעולם המאובחנים באוטיזם יחד עם יכולתם הגבוהה ואת מגמות המשתנות בעולם התעסוקה, נעשה ברור כי עלינו לפתוח תוכניות הכשרה למקצועות היי-טק שמיועדות לאוכלוסייה הנמצאת על ספקטרום האוטיזם.

לשם כך הוקם פרויקט ההיי-טק לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים של האב אילת -  שיתוף פעולה ייחודי בין האב אילת ובית הספר אורים לאנשים עם צרכים מיוחדים נועד לפתוח צוהר דו כיווני בין אוכלוסיית תלמידים עם צרכים מיוחדים לתעשיית ההיי-טק  כמעסיק עתידי, וזאת כדי לאפשר השתלבות תעסוקתית תוך כדי ניצול יתרונות התלמידים ונקודות הכוח שלהם. במסגרת המיזם הוקמו בביה"ס, במימון הרשות, קבוצות למידת תכנות ברמות שונות. בקבוצות התלמידים ילמדו תכנות אפליקציות במערכת ההפעלה אנדרואיד ברמת הקוד שהינה הרמה הגבוה ביותר (כתיבת הקוד) ולא תוך שימוש בטכנולוגיה מתווכת (תוכנות גישור המשתמשות בגישת אבני הלגו). תחילת הדרך הייתה ביצירת אפליקציות בתחומי העניין של התלמידים ובכך לקיים למידת תכנות. כיום התלמידים פועלים בבניית אפליקציות לפי צורך; אפליקציות חינוכיות ופלטפורמות בסיסיות לעסקים.

ביום ג', 10/4/18, נערך בבית ספר אורים אירוע 'דמו דיי', בו הוצגו האפליקציות שפיתחו התלמידים שהשתתפו בפרויקט. ח"כ נורית קורן, יו"ר השדולה לאנשים עם מוגבלויות, ביקרה באירוע שהתקיים בבית ספר אורים בניהולו של תומר גולדפרב וערן גינדי. חברת הכנסת קורן השתתפה באירוע ייחודי של הצגת אפליקציות שפותחו ע"י תלמידי ביה"ס בשיתוף עם מרכז היזמות והסטארטאפים של אילת "האב אילת" המלווים אותם לאורך כל הדרך כאשר המטרה היא לשלב את התלמידים בשוק התעסוקה. האירוע התקיים בנוכחות סגן ראש העיר אלי לנקרי, פיליפ אזרד מנכ"ל העירייה, חבר המועצה רוברט סיבוני ועוד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.