5 פברואר 2014 | שי רוזנצווייג
כל סטארט-אפ צריך האקר (צמיחה)

איך נראה האקר הצמיחה המושלם? יצירתי וחריף, אבל גם בעל אתיקה גבוהה

המאמר פורסם לראשונה ב-Times of Israel

 

הכינוי "האקר צמיחה" - Growth Hacker -  החל לתפוס תאוצה לאחר שאיש השיווק שון אליס טבע את המושג ב-2010. לפני כן, בהיעדר תיאור מוצלח יותר, "האקרי צמיחה" נקראו פשוט "אנשי שיווק".

 

האקר צמיחה הוא איש שיווק, המתמקד בדבר אחד בלבד - צמיחה. זה לא אומר שכל אנשי השיווק לא מתעניינים בצמיחה. הם כן, אבל ההבדל הוא בהיקף ההתמקדות שלהם בנושא.

 

בחברה גדולה ניצב סמנכ"ל שיווק בראש פירמידת מחלקת המכירות. אותו בעל-תפקיד רואה את התמונה הגדולה של כל הפעילות - שביעות הרצון של הלקוח, ההכנסות, חשיפה למותג, ניהול מוניטין ושותפויות, ותחומים נוספים.

 

אלה משימות רבות לעסוק בהן, לכן צריך צוות שלם שיעבוד עליהן. איש אחד יתמקד בתוכניות שותפים, שני יכתוב את רעיונות הקריאטיב, שלישי יתמקד בפיתוח עסקי, וכן הלאה. כל אחד בצוות הגדול יהיה בעל אחריות, מטרות ושיטות לעמידה בהן.

 

להאקר צמיחה יש רק מטרה אחת והוא ישתמש בכל ערוץ ושיטה כדי להשיג אותה. לכן, האקר הצמיחה הטיפוסי יהיה בעל ידע במגוון תחומים, כמו עיצוב חוויית משתמש, ניהול רשתות חברתיות ושיווק בהן ועוד. באופן כללי ניתן לומר שהאקר צמיחה הוא צוות שיווק שלם באדם אחד, מבחינת האפיקים שבהם הוא משתמש והכישורים הנדרשים, אך לא מבחינת האחריות והמטרות.

 

 

האקרי-צמיחה ניחנים גם ביצירתיות וגם בכישורים אנליטיים. הם יערכו ניסויים עם גישות וכלים חדשים שיעזרו להם להשיג את היעדים, וימדדו כל צעד וצעד שהם עושים בדרך. יש שיגידו שהם צריכים להיות מתכנתים, אך זו לא באמת דרישת-סף.

 

האקרי צמיחה הם שוחרי טכנולוגיה, כי מרבית הערוצים שהם משתמשים בהם דורשים הבנה טכנולוגית, אך בהתחשב בכך שיש בצוות שלהם מפתח או מתכנת, האקר-צמיחה יכול להצליח גם עם ידע מינימלי בתכנות.

 

למה האקרי-צמיחה מושלמים לסטארטאפים?

 

יש שתי סיבות מרכזיות לכך שסטארט-אפ צריך האקר צמיחה: תקציב ויעדים.

 

תקציב:

לסטארטאפים אין בדרך כלל תקציב הדומה לזה של חברות גדולות או תאגידים והם לא יכולים להרשות לעצמם להעסיק צוות שיווק שלם.

 

למעשה, מרבית הסטארטאפים מתחילים עם שניים-שלושה אנשים, כשאחד מהם הוא המפתח הטכנולוגי, השני הוא איש הפיתוח העסקי והשלישי עוסק בשיווק.

 

מבחינת תקציב, האקר צמיחה הוא מומחה השיווק האידיאלי להכניס לצוות של סטארט-אפ. לא רק שהוא מסייע לאחראי הפיתוח העסקי בדמות צוות שיווק באיש אחד, אלא שהוא גם מצמצם את הוצאות השיווק. האקרי צמיחה משתמשים בכל ערוץ הפצה שהם יכולים, אך מתמקדים בשיווק בעל היקף הוצאה נמוך, כשהם נעזרים בפוטנציאל הוויראליות הטמון ברשתות החברתיות.

 

יעדים

 

כאן הדברים מתחילים להיות מסובכים יותר. תפישת החשיבה של סמנכ"ל שיווק סטנדרטי לא תעבוד בסטארט-אפ, כי בתחילת הדרך יש לסטארט-אפ מטרה אחת בלבד לנגד עיניו - צמיחה.

 

ניהול מוניטין ושמירה על שביעות רצון הלקוחות היא חשובה, אך הם חסרי חשיבות אם אף אחד לא מכיר אותך. בשלבים הראשונים, העסק זקוק להאקר צמיחה, למישהו שישתמש בכל דרך כדי להשיג את מטרתו - צמיחה.

 

מציאת האקר צמיחה

 

מציאת האקר צמיחה היא לא המשימה הקלה בעולם. בשוק יש הרבה אנשי שיווק מוכשרים, שאינם מכנים את עצמם "האקרי צמיחה", למרות שזה בדיוק מה שהם עושים, בעוד שיש אחרים שמתהדרים בתואר למרות שאינם כאלה.

 

יש כמה תכונות שיש לבחון כשמחפשים האקר צמיחה:

 

 

יצירתיות:

 

כל עסק שונה זה מזה מבחינת קהל היעד, הנסיבות שבהן הוא פועל, התקציב. גם אם מצאתם האקר צמיחה שהצליח להגיע ליעדים מרשימים בפעילויותיו הקודמות, זה לא אומר שהוא ידע להשיג את אותו הדבר גם בעסק שלכם.

 

אם ההאקרים מתכוונים להשתמש באותן השיטות שהן נעזרו בהן בעבר, הם לא מתאימים לך. אתה רוצה למצוא מישהו שינסה דברים חדשים - ניסיון וטעייה חשובים כאן.

 

תרצו גם שהם יחשבו מחוץ לקופסא, שיציעו דברים להוסיף לממשק או לאתר שלכם שלא חשבתם עליהם בעצמכם.

 

עולם האונליין משתנה בכל יום. רשתות חדשות מתווספות, מנועי חיפוש משנים את האלגוריתמים שלהם, ויישומים שהיו להיט רק לפני חודש יכולים להיעלם תוך רגע - האקר צמיחה מודע לכל אלה וצריך לדעת להסתגל במהרה.

 

בעל חוש אנליטי ומסודר

 

בגלל שהאקרי-צמיחה צריכים להיות יצירתיים ולנסות דברים חדשים, ומכיוון שהם צריכים לפעול כך בכל-כך הרבה אפיקי פעולה - הם צריכים לדעת לעקוב אחרי כל מהלך שהם עושים ולהבין מה עובד ומה לא. הם צריכים להיות מסודרים (ברמת ה-OCD) כשזה מגיע לפרטים הקטנים.

 

אתיקה

 

בעוד שלהאקר צמיחה יש יעד אחד למולו - אתם לא רוצים מישהו שיעשה "כל דבר אפשרי" כדי להשיג זאת. בדומה לשיווק שותפים (Affiliate), האקריות צמיחה זוכה למוניטין שלילי בגלל כמה תפוחים רקובים שעושים כל דבר אפשרי כדי להרוויח כסף.

 

אתם לא רוצים מישהו כזה כי למרות שהוא יכול להפיק יותר הכנסות ולהרחיב את בסיס הלקוחות בטווח הקצר, כי זה יחזור אליכם כבומברנג.

 

האקר צמיחה מוצלח יהיה מספיק יצירתי ומוכשר בכדי להשיג את היעדים מבלי לפעול באמצעים לא-אתיים.

 

גם אם יש לכם האקר צמיחה שמשיג את הצמיחה שהחברה מצפה לה - סביר להניח שהוא ימשיך הלאה. ברגע שאתם גדולים מספיק והתקציב גדל, ההאקר יעביר את המושכות לידי צוות השיווק החדש שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.