10 מאי 2014 | תום ליבנה, עו"ד
צ'ק-ליסט: עשרת הדיברות ליזם המתחיל

למידה מיזמים סדרתיים יכולה להעלות את אחוזי ההצלחה. הנה כמה עקרונות של המצליחנים

אחד המונחים הנפוצים בעולם הייטק הוא "יזם סדרתי". אלו הם אותם אנשים שזמן קצר קודם לכן מכרו את החברה שלהם ומיד התחילו לעבוד על הפרויקט הבא. הודות לניסיונם העשיר והידע הרב שצברו, הם מצליחים באופן עקבי להקים חברות הזנק ולמכור אותן בעשרות ואף מאות מיליוני דולרים.

 

היזמים אלה הצליחו לפתח שיטה שמוכיחה את עצמה, ולפיכך הם יודעים מה עליהם  לעשות בכדי לייסד את הסטארט-אפ הבא.  לעיתים, אמנם, קורה שגם יזמים סדרתיים נכשלים ונאלצים לסגור את חברותיהם, אך תרחיש שכזה מתרחש פחות לעומת יזמים בראשית דרכם.

 

במאמר זה אסקור את עשרת המרכיבים שיזמים מתחילים צריכים לשים עליהם דגש בכדי להגביר את סיכויי הצלחת המיזם:

 

1. צוות

 

הגורם הראשוני והמהותי ביותר שעליו מסתכלים המשקיעים הוא ההון האנושי. קחו בחשבון שזוהי חתונה לכל דבר ואלו הם האנשים שאתם הולכים להעביר במחיצתם שעות רבות, לכן רצוי מאוד להסתדר היטב עם השותפים שלך.

 

חשוב מאוד להסדיר חלוקת תפקידים ברורה  כך שכל אחד ידע מהו תחום האחריות שלו.

 

2. קניין רוחני

 

במידה שאתה וחברי הצוות שלך מתלבטים האם כדאי לרשום פטנט או כל הגנה אחרת על הטכנולוגיה שפיתחתם, אל תהססו לעשות זאת.

 

מהרגע בו מתקבל האישור המיוחל לפטנט, זהו הנכס הכי משמעותי של החברה שלכם. בעוד 20 שנה כאשר יפוג תוקפו של הפטנט, ככל הנראה, בשל ההתקדמות המטאורית של הטכנולוגיה, יהיה כבר מוצר/שירות חלופי מתקדם הרבה יותר ממה שאתם מציעים כיום. לכן, רצוי תמיד להישאר מעודכנים במתרחש סביבכם ולהיות עם היד על הדופק. כדי להישאר רלוונטיים עליכם לבדוק כיצד החברה משתלבת באותם כיוונים שאליהם השוק מתפתח.

 

3. יתרון תחרותי

 

קודם כל יש לבצע מחקר שוק מעמיק, לדעת היטב מי הם המתחרים שלכם ומה יש להם להציע. לאחר מכן, יש להתמקד במה החברה עושה הכי טוב ומהו הערך המוסף אותו מעניקה החברה ללקוחותיה.

 

בכדי לעשות זאת בצורה הטובה ביותר, אף בטרם בנייתו של המודל העסקי, יש ללכת ולדבר עם מספר רב ככל הניתן של לקוחות פוטנציאלים, להבין מהו הצורך האמיתי שלהם וכיצד אתם יכולים לספק להם את השירות/המוצר אליו הם נזקקים.

 

4. מודל עסקי

 

בסופו של יום אתם גם רוצים להתפרנס. לאחר שזיהיתם את הצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים, עליכם לבצע סיעור מוחות משותף בין כל חברי הצוות ולזהות מהי הדרך הנכונה והיעילה ביותר על מנת למקסם את רווחי החברה. מרבית המשקיעים ידרשו לראות מקור הכנסה מוכח ויציב ככל הניתן.

 

5. Go to market plan

 

אחרי שהצלחתם לבנות מודל עסקי מתוחכם, לא פחות חשוב לקבוע מבעוד מועד מהי האסטרטגיה שבעזרתה אתם מעוניינים לצאת ולכבוש את השוק.

 

השאלות שעליכם לשאול הן כיצד אתם מתכננים להביא לקוחות לחברה, מיהם הלקוחות שלכם הלכה למעשה, מהו פלח השוק אליו אתם מכוונים (מדינות מתפתחות/מפותחות), מהי האסטרטגיה שלכם על מנת לחדור לשוק במדינות שונות ברחבי העולם, האם יש מגבלות רגולציה במדינות מסוימות שאתם רוצים להגיע אליהם.

 

6. אבני דרך ברורות

 

חשוב מאוד להגדיר יעדים ומטרות גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. יש לקבוע מהם השלבים להתפתחות החברה בחודשים הקרובים, מה נמצא בראש סדר העדיפויות בשלב הנוכחי ובמה על החברה להתמקד בזמן הקרוב.

 

בסוף כל תקופה עליכם לבדוק האם אכן עמדתם באותם יעדים ומטרות שהצבתם לעצמיכם. כמו כן, עליכם להציב מטרות  לעתיד הרחוק, איפה אתם רואים את החברה בעוד חמש שנים מהיום.

 

7. תכנית עסקית

 

אתם בטח שואלים את עצמכם מה ההבדל בין תכנית עסקית למודל עסקי. ובכן בשעה טובה לאחר שהצלחתם לגייס את הכסף למיזם שלכם, מה הצעד הבא? חשוב מאוד לתכנן בקפידה ולבנות תכנית מדויקת מה עושים עם הכסף.

 

חשוב להכין תכנית זו לפני שמגייסים את הכסף כדי שתוכלו להעריך את גובה הסכום שעליכם לגייס (לעתים גם גיוס של סכום גבוה מדי יכול לפגוע בחברה, קל וחומר גיוס סכום נמוך מדי).

 

8. מנטורים ויועצים מנוסים

 

בימינו, ליזמים ללא ניסיון קודם, קשה מאוד להקים סטארט-אפ מצליח ללא יד מכוונת מאותם יזמים סדרתיים אשר ניסיונם משחק תפקיד מכריע בהכרת השוק וניבוי המגמות. לכן חשוב מאוד להיוועץ ולקבל את הדרכתם של מנטורים מנוסים לאורך הדרך ולבנות Board Of Directors חזק, חכם ומנוסה ככל הניתן.  

 

9. מוטיבציה

 

הסוד להצלחת המיזם הוא לעסוק בתחום שאתה אוהב. להתעורר כל בוקר עם מחויבות ותשוקה בלתי נגמרת למיזם שלך, להפגין נחישות מתמדת מול העובדים ושאר חברי הצוות. בכל רגע נתון כדאי לחשוב כיצד אני משפר את החברה שלי והופך אותה לטובה יותר, כזו הנותנת ערך רב יותר ללקוחותיה.  

 

10. תזמון

 

יש הגורסים שטיימינג זה הכול בחיים. לפעמים ישנם מוצרים אשר מקדימים את זמנם, דוגמה מצוינת לכך היא חברת Better Place, רעיון מעולה שהקדים את זמנו. לכן, עליכם להיות אובייקטיבים ככל הניתן ולשאול את עצמכם האם בנקודת הזמן הנוכחית, זהו התזמון המתאים לצאת עם המיזם שלכם. כמובן שקצת מזל אף פעם לא מזיק.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.