24 מאי 2014 | אורן הראל
ההון הפנוי הגדול להשקעה בסטארט-אפים מסתובב ברשת

ההון המוסדי להשקעה יורד אבל ההזדמנויות נמצאות בהון הפרטי שמחפש אפיקי השקעה

הסיסמה הזכורה ביותר ממערכת הבחירות שנערכה לפני למעלה משנה היא "איפה הכסף?" שהובילה את מפלגתו של שר האוצר לפיד. "איפה הכסף?" היתה סלוגן בחירות מבריק, אבל היא גם שאלה קיומית שמעסיקה כל מנהל בחברת היי-טק, ובמיוחד יזמים, עבורם המימון הוא בבחינת "להיות או לחדול".

 

הבשורה ליזמי היי-טק וליזמים בענפים אחרים היא שיש היום הרבה מאוד כסף בעולם. איפה? באינטרנט. למה דווקא שם? התשובה על כך דורשת הסבר מסוים, אז בואו נצא לדרך.

 

ירידה בהון המוסדי הפנוי להשקעה

 

תעשיית ההיי-טק הישראלית היא תעשייה משגשגת ובין המשקיעים בה, דרך קרנות ההון סיכון, היו גם המשקיעים המוסדיים. בשנים האחרונות ניתן להצביע על מגמה מובהקת של ירידה בהיקף ההון המוסדי המושקע בהיי-טק.

 

אחת הסיבות הבולטות לכך היא התשואות הנמוכות שמציגות חלק מקרנות ההון סיכון הישראליות  בשנים האחרונות. חברו תשואות נמוכות להשקעה שסיכון מובהק בצידה, למשך ההשקעה הארוך ולדמי הניהול הגבוהים, וקיבלתם מתכון מובהק לנטישת המוסדיים את ההשקעה בהון סיכון.

 

עלייה בהיקף ההון הפרטי המחפש השקעות

 

מגמה הפוכה להצטמצמות ההון המוסדי הזמין מאפיינת את ההון הפרטי. ההון המרוכז בידיים פרטיות בעולם מצוי במגמת צמיחה מובהקת לאורך השנים ועל כך מעידים כל הנתונים. 

 

כפי שהראה הכלכלן  תומס פיקטי, ההון הפרטי המוחזק בידי העשירים ביותר והתשואה על הון זה, הולכים וצומחים בקצב גבוה בהרבה מאשר ההון המוחזק בידי שאר האוכלוסייה ומאשר קצב הצמיחה של הכלכלות בעולם.  

 

על פי נתוני מחקר של דלויט למשל, בשנת 2000 עמד סכום ההון הכולל של המיליונרים ב-25 מדינות מפותחות ומתפתחות על 45 טריליון דולר. בשנת 2011 הכפיל עצמו סכום זה ועמד על 92 טריליון דולר, ועד 2020 צפוי קצב הצטברות ההון אף להאיץ, ולהגיע ל-202 טריליון דולר.

 

מקור נוסף להון הפרטי הוא גם האקזיטים המוצלחים בשנים האחרונות. יזמים בארץ ובעולם שהרוויחו הון באקזיטים מוצלחים פונים, באופן טבעי, להשקיע חלק מההון שצברו בתעשייה בה צמחו ושהקנתה להם את כרטיס הכניסה להצלחה. 

 

יזמות – המגזר הצומח

 

עלייה נוספת, שאינה נופלת מן העלייה בהיקף ההון הפרטי, היא הצמיחה המרשימה בארץ ובעולם של היזמות. ככל שהעולם הופך לכפר גלובלי, בו זורם המידע מקצה לקצה במהירות האור, צומחת יותר היזמות העולמית. היזמות היא כרטיס הכניסה של המאה ה-21 להצלחה וכולנו, באופן טבעי, רוצים להשתייך למצליחים. 

 

האקסיומה: יזמות זקוקה להון

 

בשביל להפוך רעיונות לחברות ולמוצרים צריך הון. כל מיזם מצליח זקוק לצוות מוביל ולרעיון מנצח, אך ללא הזרמה שוטפת של הון, בהתאם לשלבי ההתפתחות של המיזם וצרכיו המשתנים, לא יגיע המיזם לדבר.

 

לכן מהווה גיוס המימון לכל מיזם את החוליה החלשה בתהליך. כפי שעוד נראה, הצורך בהפגשת היזמים וההון הביא להתפתחות זירות ייעודיות שזה תחום התמחותן.

 

סביבת הריבית הנמוכה מנתבת את ההון הפרטי להשקעות ביזמות

 

העשור הראשון של המאה ה-21, בדומה לעשור השלישי של המאה ה-20, היה עשור של משברים כלכליים. כתוצאה מהמשבר הפיננסי של 2008 הפכה סביבת הריבית לנמוכה מאוד ואף אפסית. ירידת הריבית, עם זאת, לא הביאה להיעלמות ההון הרב הקיים בעולם אלא רק גרמה לבעלי ההון לחפש אפיקי השקעה חדשים ומסעירים, שיניבו רווחיות גבוהה.

 

אפיקי השקעה אלה, באופן טבעי, מצויים בתחום היזמות. משקיעים פרטיים בכל העולם, בין אם כבר רשמו אקזיט ובין אם לאו, רוצים לקחת חלק בחלום האקזיט הלוהט הבא והם תרים אחריו ללא הרף.

 

האינטרנט – זירת המפגש בין יזמים לבין הון

 

זירת החיפוש הטבעית, הקלה והזמינה ביותר לחיפוש אחר השקעות היא האינטרנט. יתרה מזו, סביבת האינטרנט הוא גם זירת החיפוש הטבעית ביותר אחר משקיעים. היזמים שנאלצו עד היום להכיר באופן אישי משקיעים בארץ ובעולם, ו"לחרוש" את העולם בחיפוש אחר קשרים, יכולים היום להגיע להון העצום שנמצא ברשת ומחפש אפיקים להגיע אליהם.

 

צמיחת זירות אינטרנטיות חדשות לגיוס הון והשקעות

 

חשיבות היזמות לצמיחה והשינוי בדפוסי ההשקעות וגיוס ההון לא נעלמו מעיניהם של גורמי הרגולציה בעולם ולא יהיה מוגזם להגדיר את השינויים הרגולטוריים שהתרחשו בשנים האחרונות כמהפכה אמיתית.

 

נותנת הטון בתחום זה היא ארצות הברית, בה קמו פלטפורמות אינטרנטיות המאפשרות לחברות פרטיות לגייס השקעות במסגרת השוק השניוני (secondary market). בין הפלטפורמות הללו ניתן למנות את SecondMarket  ,SharesMarket , Private Equity Exchange ואחרות, וכמובן את SharePost שחברה אל NASDAQ  ליצירת  private market NASDAQ – זירת המסחר השניונית של NASDAQ.

 

זירת מסחר זו, שהושקה במרץ 2014, מאפשרת למשקיעים לקנות ולמכור מניות של חברות פרטיות וחברות חדשות, כדי לאפשר למשקיעים בעולם לקחת חלק בהצלחות של חברות סטארט-אפ חדשניות. הבורסה מספקת את כל הכלים הדרושים לשם גיוס הון, מסחר במניות, ניהול תהליכים הקשורים בניירות ערך, ושליטה בהנפקות משניות.

 

זירת השוק השניוני הראשונה בישראל

 

התפתחות הפלטפורמות האינטרנטיות לא נעצרה מעבר לים, ולכן הקמנו בישראל לאחרונה זירת מסחר חדשנית בשם PrivatEquity.biz שעונה על צורך אמיתי שקיים כיום בשוק. הזירה מפגישה בין בעלי ניירות ערך בחברות היי-טק פרטיות שמעוניינים להציע את ניירות הערך שברשותם למכירה ויזמים של חברות סטארט-אפ צומחות שמעוניינים לגייס הון, עם מעגל נרחב מאוד של משקיעים פרטיים מרחבי העולם המחפשים השקעות ארוכות טווח. משקיעים אלה מעוניינים להשקיע בחברות היי-טק ולכן יכולים לתמוך בחברה בשלבי הצמיחה בה היא מצויה.

 

בנוסף מאפשרת הזירה לעובדים, עובדים לשעבר ויזמי היי-טק  לממש את המניות  המצויות ברשותם, לקבל תמורתן כסף נזיל ולבצע למעשה 'מיני-אקזיט' מבלי למכור את החברה או לבצע מהלך מורכב של הנפקה ציבורית. כך הופך האקזיט מאירוע חד פעמי לתהליך אשר ניתן לשלוט בעיתוי שלו, ובדרך זו ניתן לבנות חברות טובות יותר וגדולות יותר החשובות כל כך למשק הישראלי.

 

התחלנו את המאמר בשאלה "איפה הכסף" וסיימנו אותה בפלטפורמת גיוס ההון הפרטי PrivateEquity.biz, אליה מתנקזים משקיעים פרטיים מכל רחבי העולם, שברשותם סכומי כסף גדולים מאוד להשקעה במיזמים. המפגש בין עובדים ויזמים לבין הכסף הגדול המצוי ברשת מהווה מצב של win-win לכל הצדדים המעורבים – היזמים והעובדים מסוגלים לגייס הון ולהנזיל את הנכסים שצברו והמשקיעים מצליחים לאתר השקעות אטרקטיביות בתחומים הצומחים ביותר בכלכלה של המאה ה-21. 

תגובות

1. elhanan meirovithz | 4 יוני 2014

מאמר יפה - אתגר גדול להתאים השקעה לסטרטאפ


2. משקיע | 25 מאי 2014

איפה מסתובב הסטארט אפ שמתאים להון שלי?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.