14 יוני 2014 | גלעד בכר
אפל הולכת לקבור לכם את האפליקציה

אפל משנה את החוקים לגבי קידום האפליקציות באפסטור. כך תגיעו מוכנים לעדכון הקרב

אפל אמנם לא הציגה מכשירי מובייל חדשים בכנס המפתחים שלה בתחילת החודש, אבל כן נחשפנו ללא מעט עדכונים חשובים ומעניינים עבור מפתחי אפליקציות וגם עבור מי שעוסק בשיווקן וספציפית במנוע החיפוש של האפליקציות באפסטור ASO - ראשי תיבות של App Store Optimization.

 

 

רוב הפיצ'רים והחידושים עליהם דיבר באירוע המפתחים קרייג פדריגי, מנהל תחום פיתוח התוכנה באפל, עדיין לא יושמו באפסטור. יחד עם זאת, חשוב להכיר אותם ואת האופן בו הם ישפיעו על אסטרטגיית השיווק שלכם עם דגש מיוחד על מאפייני ה-ASO עם הפיכתם לזמינים בסתיו.

 

אפל "שאלה" חלק לא מבוטל מהפיצ'רים והשדרוגים שהוכרזו מחברות אחרות בשוק כשבראשן גוגל. עם זאת, בהתחשב בפערים העצומים בין הרצוי (על-ידי מפתחי ומשווקי אפליקציות) לבין המצוי (באפסטור של אפל), הפיצ'רים החדשים שהוצגו בהחלט רומזים שאפל שואפת לשפר את המנגנונים באמצעותם משתמשים מגלים אפליקציות ובוחרים מה להוריד ולהתקין.

 

ביטויים קשורים בחיפוש

 

אפל מעוניינת לסייע למשתמשים למצוא באפסטור את האפליקציה שתענה על הצורך שלהם, גם אם אינם יודעים בדיוק איזו מילת חיפוש תביא אותם אליה. לכן, באפליקציית האפסטור ל-iOS 8 יוצגו מעל תוצאות החיפוש מילות וביטויי חיפוש הקשורים לשאילתה של המשתמש ויכולים לסייע לו למקד את החיפוש שלו בחנות האפליקציות.

 

הפיצ'ר הזה נצפה כבר באפסטור מגרסת ה- iOS 7 אבל ב-iOS 8 הוא צפוי להיות חלק קבוע בחלון תוצאות החיפוש בחנות האפליקציות במכשירי האייפון והאייפד.

 

עבור משווקי אפליקציות מדובר בעוד כלי נוח לביצוע מחקר מושגי חיפוש, לצד כלי מחקר כמו MobileDevHQ, SensorTower ואחרים. הכלי הזה יכול לגלות לכם אילו מושגי חיפוש נוספים שווה לכם לכלול באסטרטגיית ה-ASO שלכם בהתאם להרגלי החיפוש של משתמשי האפסטור והאופן בו אפל מגדירה "דמיון" בין מושגי חיפוש.

 

 

 

חיפושים פופולריים

 

בדומה לרשת טוויטר, גם אפל מעוניינת להציג למשתמשים את 10 הנושאים הלוהטים ביותר בשאילתות החיפוש באזור הגיאוגרפי של כל משתמש. עדיין לא ברור כל כמה זמן תתעדכן הרשימה אבל אין ספק שזו תספק למפתחים ומשווקי אפליקציות הצצה מעניינת למאפייני הביקוש של המשתמשים המבצעים חיפושים באפסטור ועשוי אף לתת השראה למפתחי אפליקציות ליצור פתרונות חדשים שיענו על שאילתות חיפוש פופולריות.

 

עדיין לא ברור מה תהיה מערכת היחסים בין רשימה זו למצעדי האפליקציות הפופולריות אך סביר להניח שנראה השפעה הדדית מסוימת – אפליקציות שעונות על שאילתות פופולריות הגיוני שימצאו עצמן במקום מכובד במצעד האפליקציות המורדות ביותר.

 

הגלילה האנכית חוזרת

 

ב-iOS 6 אפל שינתה את האופן בו מוצגות תוצאות חיפוש באפסטור והחלה להציג את התוצאות על מסך מלא, אחת-אחת, כשהדפדוף בתוצאות החיפוש מתבצע בדפדוף ימינה ושמאלה. השיטה הזו גרמה לאפליקציות מובילות וחזקות שהופיעו במקום הראשון בתוצאות החיפוש רק להתחזק ולהתעצם, בעוד אפליקציות במקומות הנמוכים יותר ברשימת התוצאות זכו רק למספר זניח של צפיות בדף האפליקציה שלהם.

 

בניסיון לשנות את המצב, אפל החליטה להחזיר את הגלילה האנכית ולהציג את תוצאות החיפוש ברצף, אחת אחרי השנייה.

 

 

עבור משווקים מדובר בהקלה מסוימת. בתצוגה החדשה, סביר להניח שיותר משתמשים ייחשפו ליותר אפליקציות שיוצגו בתוצאות החיפוש באופן רצוף, גם אם אלה לא מככבות בתוצאה הראשונה בחיפושם.

 

זוג תמונות בתצוגה המקדימה

 

נכון להיום, בפרטי האפליקציה המוצגים בתוצאות החיפוש מופיע צילום מסך אחד שמנסה למשוך משתמשים להקליק, לראות עוד צילומי מסך ולהוריד את האפליקציה. באפסטור של iOS 8 יוצגו שני צילומי מסך (קטנים יותר) בפרטי האפליקציה שמופיעים בתוצאות החיפוש, ועל משווקי האפליקציות להסתגל בהתאם ולדאוג להכין מבעוד מועד את צילומי המסך המתאימים.

 

זהו אמנם שינוי קטן בממשק, אך הוא מספק הזדמנות להשתמש ביותר רכיבים גרפיים להעברת סיפור האפליקציה והערך שלה למשתמש כבר בשלב תצוגת תוצאות החיפוש.

 

בחירת העורך

 

שינוי קטנטן נוסף בתצוגת תוצאות החיפוש היא תוספת הכיתוב "בחירת העורך" (Editor's Choice) שיופיע מתחת לשמן של אפליקציות שכיכבו בקטגוריית בחירת המערכת של אפל. כיום יש כבר מאות אפליקציות שזכו לתואר, ומיקומו של הכיתוב כבר בתצוגת תוצאות החיפוש באפסטור יוסיף לאותן אפליקציות נבחרות מעין "תו תקן" של אפל, לפחות בעיניי המשתמשים ויעודד את המשתמשים לבחור בהן.

 

עבור משווקי האפליקציות המשמעות היא שלבחירת העורכים באפליקציה יש ערך מוסף שמתחיל כבר בשלב התצוגה המקדימה של האפליקציה בתוצאות החיפוש, ושווה להתאמץ בשביל להגיע למעמד הנחשק של "מומלץ על-ידי עורכי האפסטור".

 

 

Explore: עוד דרך לגלות אפליקציות

 

גוגל שמסתמכת בעיקר על אלגוריתמים של היסטוריית שימוש והתקנות בשביל להחליט מה להציג ולהבליט למשתמשים בחנות האפליקציות שלה. באפל משקיעים בצוות עורכים שתפקידם לייצר לקטים של אפליקציות בנושאים מסוימים ומגוונים - החל מאפליקציות ייעודיות לעוסקים בריצה וכלה במשחקוני מובייל שמתאימים לימי הקיץ. את הקטגוריות המובלטות האלה (Featured Categories) תמצאו בדף הבית של האפסטור וב-iOS 8 גם תחת כפתור "Explore" שהחליף את כפתור "Near Me"במרכז שורת הכפתורים בתחתית תצוגת האפסטור במכשיר.

 

 

הוספת סרטון וידאו לדף האפליקציה

 

תהינו כבר מזמן מתי תחליט אפל ליישר קו עם חנויות האפליקציות של אנדרואיד שבהן הסטנדרט הוא להציג סרטון קצר לצד צילומי המסך בחנות. לאחר שהפיצ'ר נצפה באפסטור הבריטי בדף האפליקציה Clumsy Ninja,  סוף סוף הבשורה הגיעה. בסתיו הקרוב תוכלו להוסיף סרטון וידאו קצר לדף האפליקציה שלכם באפסטור.

 

נכון לעכשיו, רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לסרטוני ההדגמה לאפליקציות באפסטור. ידוע שהסרטון ייפתח לתצוגה במסך מלא ויופיע לצד צילומי המסך שבדף האפליקציה. לא ידוע מה תהיה הגבלת האורך, הנפח והאיכות והאם יהיה ניתן לצפות בסרטון רק מדף האפליקציה או גם היישר מרשימת תוצאות החיפוש.

 

 

משמעות הדבר עבור משווקי ומפתחי אפליקציות היא שעליהם להשקיע בסרטון תדמית לאפליקציה, אם טרם השקיעו באחד עבור גוגל פליי. יש לזכור גם שבדומה לצילומי המסך, גם לסרטון המוצג שווה לעשות A/B Testing עם מספר גרסאות שונות למציאת הסרטון שמייצר את אחוזי ההמרה הטובים ביותר בהורדות.

 

בגוגל Play, כידוע, נותנת גוגל עדיפות בתוצאות החיפוש לאפליקציות עם סרטון בדף וסביר להניח שגם אפל תעשה זאת. ההבדל העיקר יהיה שבמקרה שלה אפל לא תשתמש ביוטיוב לאחסון הסרטונים אלא ב-QuickTime ששייך לה כמובן.

 

חבילות של אפליקציות

 

עבור מפתחים שמוכרים אפליקציות בתשלום פר-הורדה הציגה אפל אפשרות חדשה של מכירת "מארזי חיסכון" שכוללים מספר אפליקציות של אותה חברה עם או בלי הנחה ברכישה. משמעות הדבר היא שמפתחים יוכלו להציע מספר אפליקציות שפיתחו עבור קהל יעד דומה במחיר מוזל ובקליק אחד להורדה של כולן.

 

 

אם תשימו לב לצילום המסך מאירוע ההכרזה, תראו שלחבילות הללו שמות משלהן, מה שיכול לתרום ל-ASO על ידי מתן אפשרות לכלול בשם החבילה מושגי חיפוש רלוונטיים למספר אפליקציות של אותה חברת פיתוח.

 

השתלטות החנות גם על החיפוש המקומי

 

חיפוש ה-Spotlight הוא שורת החיפוש המובנת של iOS שמופיעה במשיכה מטה בדף הבית במכשיר ומאפשרת חיפוש של אנשי קשר, מסמכים, הודעות נכנסות ותכנים אחרים במכשיר מתוך ממשק חיפוש יחיד נגיש. עד כה, בתוצאות חיפוש אלה הוצגו רק אפליקציות שכבר מותקנות במכשיר ועונות על שאילתת החיפוש. ב-iOS 8 ויוצגו גם אפליקציות מהאפסטור, למרות שטרם ידוע כמה אפליקציות יוצגו ועל פי אילו קריטריונים ייבחרו האפליקציות לתצוגה. עבור משווקי אפליקציות מדובר בבשורה חיובית מאוד משום שמדובר בעוד מקום בו יופיעו אפליקציות רלוונטיות לשאילתת החיפוש של המשתמש, גם אם בפועל לא חיפש בכלל להתקין אפליקציות חדשות במכשירו.

 

תצוגת ביצועים לכולם

 

חידוש נוסף ב-iOS 8 שישפיע על תשומת הלב הניתנת ל-ASO הוא הוספת יכולות מעקב ואנאליטיקה באפסטור. מפתחי אפליקציות יוכלו לעקוב אחרי מספר המשתמשים שמתקינים את האפליקציה, כמה זמן הם משתמשים בה, וכמה ממבקרי דף האפליקציה באפסטור בוחרים להתקין אותה. עד כה לא סיפקה אפל למפתחים אפשרות לדעת מהו מספר המבקרים בדף האפליקציה באפסטור או מה הם אחוזי ההמרה של המבקרים בדף. האופן היחיד בו ניתן היה לבצע מדידה הוא באמצעות כלים חיצוניים שמוטעמים באפליקציה ומספקים מידע בעיקר על פעילות המשתמשים בה לאחר ההתקנה.

 

המידע האנאליטי הזה יאפשר למשווקי אפליקציות לבצע שינויים מושכלים יותר לדף האפליקציה באפסטור וכן לעשות בדיקות השוואת ביצועים לטיוב ההמרה - A/B testing - על רכיבים שונים בדף.

 

לסיכום

 

כמו בכל עדכון, גם הפעם חשוב לרענן את ה-ASO של האפליקציה ולהתאים את תכני דף האפליקציה באפסטור לפיצ'רים והיכולות של מערכת ההפעלה ואפליקציית האפסטור שלו. למרבה המזל, כל השינויים והעדכונים שצוינו מעלה צפויים להגיע לציבור המשתמשים רק בסתיו הקרוב, כך שלכולנו יש די והותר זמן להתכונן.

תגובות

1. סתם אחד | 15 יוני 2014

אפל שואלת מאפליקציות אחרות, אבל דבר אחד וודאי - היא עושה זאת טוב יותר.

וזה כולל טוב יותר מאותם יישומים באנדרואיד.

מה שלי ובטח לרבים חסר, זו היכולת לגלול לתחתית מאמר. לחזור לתחילתו כבר ניתן


2. משה פ. | 15 יוני 2014

לא הבנתי את הקשר בין כותרת הכתבה לתוכן.

בכותרת כתובשהולכים לקבור את האפליקציות, ואילו בכתבה מוצגות שלל דרכים בהן אפל הולכת להפוך את החיפוש אחר אפליקציות לקל ואינטואיטיבי יותר.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.