123rf
29 יוני 2014 | קרן לויתן
האם ירושלים הופכת לעמק הסיליקון הישראלי?

משקיעים חדשים, תכניות האצה ועלייה ניכרת בכמות חברות הסטארט-אפ: ירושלים מגלה את עולם היזמות, ומאתגרת את התפיסה הרווחת שהיי-טק מוצלח תמצאו רק בתל אביב.

משקיעים חדשים, תכניות האצה ועלייה ניכרת בכמות חברות הסטארט-אפ: ירושלים מגלה את עולם היזמות, ומאתגרת את התפיסה הרווחת שהיי-טק מוצלח תמצאו רק בתל אביב.

 

לפתוח סטארט-אפ זה לא משחק ילדים. השעות המאומצות, התחרות הקשה הרדיפה אחר ה"תכף אקזיט", כל אלו מושכים לתחום טיפוסים בלתי שגרתיים, יצירתיים ועצמאים. עדיין, אצל הרוב המוחלט של היזמים חל קיבעון אחד ברור. ההנחה שהדרך להצלחה נמצאת בהכרח איפשהו בין דרך בגין לרמת החייל. ואולי בכל זאת אפשר גם אחרת. תכנית היזמות הירושלמית "סיפתח" (Siftech), שתצא לדרך היום (ב') בפעם השלישית, תלווה 12חברות סטארט-אפ חדשניות במטרה להביאן לפריצה, ועל הדרך ינסה להוכיח שדווקא עיר הבירה היא המקום הנכון ליזם המתחיל.

 

התכנית בת ארבעת החודשים שתיערך ברובע המדיה של JVP, הניבה הישגים בעבר עם הצלחת אפליקציות כמו"Inpris" או "BreezoMeter". גם הרשות לפיתוח ירושלים השקיעה סכום של 750 אלף שקלים בתכנית ההאצה באמצעות Jnext, פרויקט משלה לגידול ליזמות טכנולוגית בירושלים. "מדובר במעטפת שלמה של שירותים, משאבים ואמצעי תמיכה עבור קהילת יזמי סטארט-אפ וחברות טכנולוגיות בתחילת דרכן", מפרט המנכ"ל אודי בן דרור. 

אלא שמדובר רק בקצה המזלג. לפי נתונים, 300 חברות הזנק שונות פועלות כעת ברחבי העיר, מחציתן מתחום הביו-מד והאחרות עוסקות באפליקציות, מובייל ותוכנה. חלקן מפורסמות יותר כמו "FACETUNE" הסטודנטיאלית שכבר נמצאת בכל סמארטפון, או GLIDE שגייסה לא מכבר מיליוני דולרים. גם בתלפיות, גבעת רם ומוסררה ניתן למצוא מתחמי עבודה לסטארטאפיסטים. עם רשימה כזו אפשר לומר, בזהירות, שמשהו טוב קורה שם.

 

"התעוררות סצנת הסטארט-אפ בעיר היא תופעה די מדהימה", אומר חנן ברנד, מנהל השקעות בקרן JVP. "אמנם מרבית הכנסים והאירועים בתחום עדיין נערכים באזור המרכז, אבל אם בשנת 2012 הגיעו אלינו רק עשרה מיזמים ירושלמים, בשנה שעברה המספר כבר עמד על שישים. באחוזים אפשר לומר שמדובר בקפיצה משמעותית".

 

מה לדעתך הוביל לשינוי?

 

"אני חושב שהולכת וגדלה התובנה שאין סיבה למירכוז. אומת הסטארט-אפ לא תוכל להתקיים לנצח בין הרצליה פיתוח לשדרות רוטשילד. רק בשבוע שעבר ביקרנו בנצרת, ונחשפנו לרעיונות מעולים. אין סיבה שלא יוקמו עסקים כאלו גם בבאר שבע, אשדוד או הגליל. אנחנו אולי יושבים בירושלים, אבל מחפשים הזדמנויות טובות בכל פינה".

 

ברנד תולה את הפריחה גם בכניסתם של גורמים חדשים למשחק. "הכל עניין של יצירת וטיפוח מערכת האקו-סיסטם. משקיעים חדשים מצד אחד, סטודנטים מוכשרים מהאוניברסיטה העברית, המתכנתים, רואי הדין או עורכי החשבון באזור. כשכל אלו חוברים יחד לקהילה, אפשר ליצור ולמשוך מתעניינים נוספים".

 

אולי צעירים נוטשים בשל הקושי למצוא תעסוקה.

 

"בשנים האחרונות אכן לא היה מספיק דגש על מציאת פתרונות לתעסוקה הולמת בעיר, וזה היופי באפשרויות שמוצעות בתחום היזמות. היא דרך חדשנית וטובה לבנות קריירה שלא מאלצת אותך לעזוב. לפני כמה שנים נחשבתי לאחד הבודדים בעיר שיש לו סטארט-אפ. עכשיו, כשיש תשתית, אפשר לעשות כאן את מה שאתה אוהב".

 

 

 

אנחנו מציעים לכם לעקוב מקרוב אחר רשימת המשתתפים המלאה בתכנית "SifTech" 2014

 

PozZzi: מכשיר שמקרין אנימציה מרגיעה על התקרה ומסייע למתקשים להירדם.

 

GetaRoomateאפליקציה המסייעת למצוא שותפים לדירה.

 

TypicallyUsפלטפורמת רשת שתאפשר להורים לשמר זיכרונות משפחתיים.

 

MySkillsפלטפורמה שתאפשר לתכלל כישורים שונים של מועמדים למשרה ולשקלל אותם לציון אחיד ואובייקטיבי.

 

Clonies:אפליקציית תקשורת חברתית שמאפשרת למשתמש לשוחח עם חברים כאילו הם היו איתו בחדר.

 

Placerאפליקציית ניווט שבה המצלמה, יחד עם ה-GPSהמובנה במכשיר, מחליפים את המפה הסטנדרטית.

 

Mangafy: פלטפורמה שהופכת את התמונות שלנו לסיפור קומיקס ייחודי.

 

ShareTalkאפליקציה שתשנה את האופן בו אנו מדברים בטלפון על ידי אפשרויות שיתוף ואינטראקטיביות.

 

Qork: מפה חברתית אינטראקטיבית בה כל אחד יכול להמליץ על אירועים ומקומות בילוי.

 

Leelachמרקטפלייס המאפשר רכישה של בגדי מעצבים צנועים.

 

GradTrain: פלטפורמה שתציע לסטודנטים מנטורינג ומינוף מידע כי למקסם את הצלחתם בשוק ההשכלה.

 

ProductWise:פלטפורמה שתמיין המלצות על מוצרים ותיתן לרוכשים מידע בדוק ומהימן.

תגובות

1. אבי | 23 מרץ 2015

תגובה לשבביסט: בירושלים מפתחים ומייצרים שבבים באינטל...


2. שבביסט | 2 יולי 2014

תעשו לי טובה עמק סיליקון יכול להיות רק איםה שמפתחים סיליקון (שבבים) ולא ״פלטפורמות״ אפליקציות ו ״מרקטפלייס״

הגיע הזמן לחזור ולהשקיע בתחום המיקרו (נאנו) אלקטרוניקה שהוא הקטר האמיתי של ההיטק
לא סתם לעמק הסיליקון קראו עמק הסיליקון - זה הבסיס, משם הכל מתחיל


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.