10 יולי 2014 | ברק גולדשטיין
הדרך המהירה ביותר לגייס הון לסטארט-אפ שלכם

מאות חברות סטארט-אפ מושקות בכל שנה, ומוסיפות לשכלל את אפשרויות גיוס ההון המוצעות למיזמים בתחילת דרכם. כיצד תדעו מהי הדרך הנכונה למיזם שלכם? המדריך המלא

בישראל נולדים כ-700 סטארטאפים בכל שנה. חלקם, מצליחים לגייס כסף בשלב העוברי וחלקם לא צולחים אפילו את השלב הראשון. האווירה היזמית בישראל הולידה בעשורים האחרונים מגוון של מודלים לגיוס כסף עבור פיתוחים טכנולוגיים והיזמים המעוניינים לגייס כסף מתמודדים עם דילמות לא פשוטות. וככל שהמיזם צעיר יותר- הדילמה גדולה יותר. סבבי הגיוס בחברות בוגרות יותר הם בסכומים משמעותיים ולכן האופציות לגיוס הולכות ומצטמצמות, אבל לעיתים סבב הגיוס הראשון, של החברה בחיתוליה, משפיע באופן מהותי על המשך דרכה של החברה והיכולת לגייס כסף בשלבים מתקדמים יותר. הגיע הזמן לעשות קצת סדר בבלגאן, ולאתר את דרך הגיוס הנכונה ביותר עבורכם.

 

שלב ה- Pre Seed

הרבה יזמים בשלב הראשון לחיי המיזם מעדיפים לקחת כסף מחברים ומהמשפחה. השיקול פה הוא ברור: לגייס כסף בסיסי שיאפשר את הפיתוח הראשוני ולתת כמה שפחות אחוזים במיזם. למרות הלוגיקה הברורה של היזמים בשלב הזה, אליה נוסף הקושי האמיתי לגייס מגופים חיצוניים בשלב מוקדם כל כך, זו לא בהכרח הדרך המומלצת. בשלב הזה, סביר להניח שיזמים בעלי רקורד עשייה מוצלח יצליחו לגייס כסף ממשקיעים פרטיים (אנג'לים) אבל יזמים חדשים, יצטרכו להתמודד עם הקושי של הגיוס הראשוני. בכל מקרה, חשבו על התרחיש הגרוע ביותר בו המיזם לא מתרומם- אתם תצטרכו להתמודד עם כעסם של קרוביכם על אובדן הכסף. אם בכל זאת בחרתם במסלול זה חשוב להסביר את הסיכון הגבוה ולא ליפות את המציאות.

 

תוכניות האצה (אקסלרטורים)

בשנים האחרונות צמחו בארץ ובחו"ל מאות תכניות האצה שמקרבות את המיזם לשוק היעד שלו. היתרון הגדול בתכניות הללו הוא שהן מאפשרות ליזמים בתקופת זמן של 3-4 חודשים לקבל פידבקים אמיתיים מהשוק. בתכניות הללו היזמים יצטרכו להיפרד מ 6-10% מהמיזם עבור תמיכה קצרת טווח ו20-30 אלף דולר ושווה כסף בשירותים שונים. לפני הצטרפות לתכנית כזו, בדקו היטב את הערך האמיתי שתוכלו לקבל.

 

שלב ה- SEED

הגעתם לגיוס SEED, ועכשיו זו כבר דילמה אמיתית. חלק מן היזמים רוצים לגייס נבחרת נוצצת של אנג'לים שיהיו חתומים על המיזם וחלק יתחילו ב- Road Showבין הקרנות. בשלב הזה, אף אחד כבר לא רוצה "כסף טיפש", אלא השקעה אסטרטגית יותר שתוביל את הסטארט אפ לא רק להצלחה טכנולוגית אלא גם להצלחה עסקית. ישנם כמה יתרונות בולטים וגם כמה חסרונות בולטים בכל אחת מן הבחירות הללו שישפיעו מאוד על המשך הדרך.

 

 

מימון המונים

אפשרות ההולכת ומתפתחת בשנים האחרונות אך במרבית המקרים לא מחליפה גיוס אמיתי, אלא מאפשרת להגיע מהר ללקוחות הקצה ולייצר באזז חיובי במידה והגיוס מוצלח.

 

 

 

גיוס כסף מאנג'לים או סופר אנג'לים

מגלם בתוכו יתרון בולט: היכולת לגייס כסף בשלב שמרבית קרנות ההון סיכון בישראל לא מוכנות להכנס אליו. האנג'לס בישראל משקיעים בדרך כלל סכומים קטנים מהונם (בד"כ 25-100 אלף דולר).  אליהם יצטרפו בדרך כלל משקיעים פרטיים נוספים ואז סבב הגיוס יגמר מהר ובהצלחה. אבל כסף של אנג'לים הוא כסף פרטי, ואובדן שלו צורב מאוד לכיסו של מי שאינו נחשב למשקיע מקצועי ומבין את רמות הסיכון שבהשקעה. הרבה מאוד מהמשקיעים הפרטיים נוטים לבקש נתח גדול יותר באחוזים של החברה מכיוון שהם רוצים לגלם את הסיכון הגדול שהם לוקחים על כסף פרטי אשר עבדו עבורו לאורך תקופה ארוכה. בנוסף, לא תמיד תמצאו משקיעים פרטיים שבאמת מבינים את התחום הספציפי שבו המיזם שלכם עוסק. במקרה כזה, אל תהיו בטוחים שאלו יעזרו לכם לקדם את המיזם ברמה האסטרטגית.

 

 

תוכנית החממות

 

הנה פתרון גיוס טוב במרבית המקרים למי שנמצא בשלב הביינים אחרי שלב הסיד ולפני RoundA . מסגרת החממות מאפשרת ליזמים לגייס את הכסף ולאחר מכן להתמקד אך ורק בעשיה ובעבודה שוטפת על המיזם כאשר החממה מספקת את כל השירותים הנלווים - משרד, ניהול ספרים, ייעוץ אסטרטגי, צוות מקצועי ופיננסי. יתרון נוסף ומשמעותי של הפורמט הזה הוא הסיוע בגיוס סבבי המשך, כאשר תגיעו ל-Round A  . בשל כך, יש יתרון בבחירת חממה שאינה עומדת בפני עצמה אלה מגובה על ידי קרן הון סיכון.  אתם תרצו בהחלט שהקרן שהאמינה בכם בשלב ה- Seedתמשיך אתכם הלאה.

 

 

גיוס כסף מ- VC'S

הבסיס של קרנות ההון סיכון הוא מקצועי. חלק מן הקרנות מגדירות לעצמן את שלבי ההשקעה בהן הן מעוניינות ותחומי השקעה ספציפיים, בהם יש להם סוג של התמחות. הקרנות בניגוד לאנג'לים, שואפות לעשות פי-10 על הכסף, על פני תקופת זמן מקסימלית של 8-10 שנים. קרנות ההון סיכון הגדולות יכנסו למיזם בדרך כלל בראונד A ויקחו 20%-30% מהחברה. הקרנות יעדיפו בדרך כלל יזמים מנוסים או כאלה שעליהם קיבלו המלצות חמות ממקורות שונים, אך גם בתוך עולם הקרנות יש שוני גדול בין המגה-קרנות לבין הקרנות הבינוניות והקטנות. ככל שתשכילו לגייס כסף מקרנות זרות מחוץ לישראל סיכויים טובים שתאלצו להיפרד מפחות אחוזים עבור אותה השקעה.

 

 

לסיכום

לא משנה באיזה מסלול השקעה בחרתם, אל תחשבו רק על הכאן והעכשיו בגיוס הכסף. ככל שתשכילו לראות רחוק יותר ולאתר בעיות אפשריות שעלולות להתפתח בהמשך הדרך מול המשקיעים שלכם, כך תשכילו לבחור את המשקיע הנכון לכם, בין אם מדובר באנג'ל, חממה, בית השקעות פרטי או קרן הון סיכון.

 

ב-15 בחודש יתקיים Meetupבמאיץ של citiבקריית עתידים שיעסוק באפשרויות לגיוסי הון בחברות סטארט אפ. עוד פרטים כאן.

תגובות

1. רון | 12 יולי 2014

מחפש משקיעים?

למי שמחפש משקיעים, תבדקו את האתר הזה: cashlist.info
רשימה ענקית של משקיעים...


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.