18 אוגוסט 2014 | רינת בן סימון
המדריך להגשמת חלום היזמות

יש לך אופי עצמאי, תמיד חשבת שנולדת לנהל? אולי כדאי לך לשקול להקים עסק עצמאי ולקבוע את עתידך המקצועי בכוחות עצמך

נשים רבות  פונות ליזמות בגלל הצורך לתמרן בין כל העולמות. מצד אחד הרצון לפתח קריירה מצליחה ומשגשגת ומנגד האילוצים וההתחייבויות לבית ולמשפחה. כל אלה יוצרים לחץ ומצוקה אשר גורמים לקבל החלטה גורלית: לפתוח עסק עצמאי. פתיחת עסק עצמאי עבור אישה שהיא גם בעלת משפחה, אינו משימה קלה. ליתרון המובהק בלהיות אדון לעצמך מתווסף שיקול כבד משקל, המחויבות להכניס משכורת קבועה הביתה.

 

 

אז כיצד יוצרים את היסודות לעסק מצליח? להלן הדרך בה אני בניתי עסק בעשר אצבעות

 

לאחר 8 שנים כשכירה פניתי לדרך חדשה ועצמאית וכיום אני הבעלים של מינגלינק- סוכנות המספקת לעסקים וחברות שירותי שיווק במדיה חברתית, תוכן ויח"צ. את מינגלינק הקמתי לבד ללא הכנות מוקדמות. פשוט גיבשתי החלטה וקפצתי למים העמוקים בעודי מתעלמת מכל מי שמזהיר ומרתיע מפני "העתיד הקודר" של העסקים הקטנים בישראל.

 

 

הערכת מצב: ביקושים, רלוונטיות ותחרות

 

ראשית בדקי עד כמה המוצר או השירות שלך רלוונטי. מה הביקוש אילו, מי קהל היעד שיצרוך אותו, היכן הוא נמצא, כיצד תאתרי אותו ותפני אליו. באילו ערוצים תתקשרי איתו ותמכרי לו – האם באמצעות טלמרקטינג, דיוור במייל או אולי ע"י קידום אתר בגוגל, פרסום באינדקסים או ניהול תוכן במדיה חברתית.  חשוב מאוד לנתח את הסביבה העסקית - להבין מהם החוזקות והחולשות שלך ביחס למתחרים, מהם הגורמים שמהווים עבורך הזדמנות או איום ולגבש את צעדיך בהתאם.  קחי בחשבון שיתכן ולא תצליחי לעשות את הניתוח הנדרש מיד עם פתיחת העסק, אבל זה לגמרי בסדר. העיקר שתהיי ערנית וביקורתית, תלמדי את השוק היטב ותתאימי את עצמך לסביבה העסקית בחוכמה.

 

 

 

מיתוג: על צבע, ערכים ומה שביניהם

 

בחרי שם לעסק, כזה שישקף את אופיו ויהיה קליט. אל תשכחי לבדוק במנועי החיפוש האם לא היה מישהו לפניך שבחר את אותו השם בדיוק. חשוב השם יהיה ייחודי ככל הניתן כדי לשמור על בידול ונוכחות טובה ברשת! עכשיו תבחרי אילו צבעים יאפיינו את העסק שלך , מציעה לך, לפני כן, לקרוא מעט על משמעות הצבעים והשימוש שלהם בעולם העסקי. למרות שגרפיקאים טוענים שכל התורה סביב הצבעים הינה סוג של טרנד שמשתנה משנה לשנה, יועצי המיתוג ינחו אותך לפעול בהתאם למשמעות של כל צבע וצבע. תמקדי את עצמך באשר לערכי המותג שאת הולכת לבנות. תשאלי – על אילו ערכים המותג שלי מבוסס? מה המיצוב שאני רוצה ליצור לעצמי? הוא אני רוצה להיתפס כיוקרתית ורשמית או אולי חביבה ופשוטה? אגב, "פשוט" זו לא מילה גסה. אנשים אוהבים עסקים שמדברים אליהם בגובה העיניים, שמשדרים חיוך ואותנטיות. בחרי 3 ערכים שמאפיינים אותך או את המוצר שלך שאותם תתקשרי בכל תוכן ויזואלי או מילולי הקשור לעסק. הצבעים, התוכן הויזואלי והמילולי שתבחרי הם שיבנו לאט לאט את המותג שלך – עם עקביות והתמדה.  

 

 

שיווק: לא על הפייסבוק לבדו

 

תבחרי את הפלטפורמות בהן תקדמי את העסק שלך. האם תיעזרי ביחסי ציבור, בפרסום במקומונים או בחלוקת פליירים. המדיה הדיגיטלית מציעה עולם מלא של אפשרויות – עמוד עסקי בפייסבוק, דיוור לרשימת תפוצה, חנות און ליין באתר, לינקדאין, פינטרסט תוכן בבלוגים ועוד. כדי לדעת מה הפלטפורמות שנכונות לך תבדקי היכן נמצא קהל היעד שלך ותכווני את התוכן לערוצים אלו. כך למשל, עפ"י מחקרים שבוצעו בתחום השימוש במדיה החברתית, קהל בני הנוער נוהר אל עבר Instagram, הנשים יותר ויותר מתחברות ל- Pinterestואילו עסקים B2Bמצליחים ליצור שיתופי פעולה עסקיים דווקא ב- Linkedin. לא משנה היכן תבחרי לשווק, חשוב להתאים את אסטרטגית השיווק לתקציב העומד לרשותך. תקציב שיווקי הינו עקב האכילס של מרבית העסקים, לכן השתדלי להקציב מדי חודש סכום מוגדר לטובת פרסום ושיווק.

 

 

תוכן: מסר מותאם לקהל

 

את אסטרטגית התוכן יש להתאים לאופי קהל היעד  ולפלטפורמה השיווקית בה העסק פועל. תבדקי מה קהל היעד שלך אוהב, מה מאפייניו, מה התוכן שמדבר אליו – האם תמונות, מאמרים או פוסטים קצרים. תייצרי תוכן שעונה על מאפיינים אלו. שימי לב כי כל תוכן שתייצרי יותאם לאסטרטגית המיתוג שלך הן במסרים הוויזואליים והן בטקסט.

 

 

הגדרות חזון ויצירת בסיס לתכנית עסקית: לא צריך לראות אופק כדי לדעת שהוא שם

 

התבונני קדימה, הסתכלי רחוק אל האופק ותחשבי כיצד את מדמיינת את העסק בעוד שנה, שנתיים, חמש. מהתמונה הזו שנחרטת לך בתודעה תגזרי את החזון שלך. כדי לממש אותו תתחילי ליצור בסיס לתכנית העסקית. בשלב הראשון כשאת עסוקה בהקמת העסק, בבניית מצבת לקוחות ומוניטין, חשוב שהתכנית העסקית תתמקד בטווח הזמן הקצר של השנה הקרובה, ולאחר מכן יהיה ניתן להתפנות לבניית תכנית גם עבור השנים הבאות. התכנית העסקית צריכה לכלול נקודת הצלחה ונקודת כישלון אותם תגדירי מתוך הרבה כנות ונאמנות לעצמך.

 

 

יצירת מכירות מהרגע הראשון: מבצע "הקש בדלת" מתחיל עכשיו

 

אל תהססי, פשוט תתחילי למכור – למשפחה, לחברים, לשכן ולקולגה מהעבודה. חשוב שכולם יכירו את העסק שלך. מרבית הסיכויים שהלקוחות הראשונים יגיעו מהמעגל הקרוב אליך. אלו יהיו תיק העבודות הראשוני, על בסיסו תמשיכי לגייס לקוחות נוספים בדרכים נוספות כמו שיווק און ליין, טלמרקטינג ועוד.

 

 

היערכות נפשית: אני מודה לכל אלה שאמרו לי לא, כי בזכותם עשיתי הכל בעצמי

 

להיות יזמת ולהקים עסק מצריך הרבה אורך רוח ונחישות. היי סבלנית ונחושה. תדעי שהצלחה מגיעה לאט ועם הרבה עבודה קשה, השקעה, התמדה וחריצות. לא פעם תרגישי מתוסכלת, עייפה, מיואשת, עצבנית וחסרת מנוחה. לא פעם תיתקלי באנשים שינסו לשכנע אותך לוותר, שיזלזלו וידכאו, אך זכרי, כל זה מתגמד לנוכח העובדה שאת עובדת עבור עצמך, מממשת חזון, יוצרת יש מאין והעיקר – את אדון לעצמך. יהיו רגעים קשים של שבירה, יהיו עליות וירידות, אך עם גישה נכונה תעברי את הכל. כדי לשמור על מצב רוח אנרגטי וגישה חיובית , הקיפי את עצמך באנשים תומכים ומפרגנים. את בטוח תזדקקי להם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.