23 נובמבר 2014 | ליאור אלדן
אבא, אמא, טאבלט! למי אתם משווקים כשאתם משווקים לילדים?

אחת הדרכים הטובות ביותר לבחון את גילו של העומד מולך, היא לשאול אותו לדעתו על השימוש שעושים ילדים בני שנתיים בטאבלט. אם הוא צעיר מאוד, הוא יזדעזע מכך שאתה שואל אותו על ילדים. אם הוא זקן, הוא יזדעזע מכך שאתה שואל אותו על טאבלט. אם הוא באמצע, הוא יזדעזע לגלות שהזאטוטים הללו עוקפים את המתבגרים בסיבוב.

אחת הדרכים הטובות ביותר לבחון את גילו של העומד מולך, היא לשאול אותו לדעתו על השימוש שעושים ילדים בני שנתיים בטאבלט. אם הוא צעיר מאוד, הוא יזדעזע מכך שאתה שואל אותו על ילדים. אם הוא זקן, הוא יזדעזע מכך שאתה שואל אותו על טאבלט. אם הוא באמצע, הוא יזדעזע לגלות שהזאטוטים הללו עוקפים את המתבגרים בסיבוב.

 

בכל מקרה, מובטח לך זעזוע. עכשיו הגיע הזמן לשאול: למה? למה צורם לנו כל כך לגלות שפעוטות מכירים היום את עולם המובייל? אחת התשובות נעוצה ודאי במשמעות הלא-כל-כך נסתרת של נתון זה. כי במקום בו יש משתמשים – נרצה או לא – יש משווקים. ואכן, עולם השיווק במובייל מתנצל פחות ופחות על הפנייה לקהל יעד צעיר מאוד ומנגד נתקל ביותר ויותר מגבלות מובנות בנוגע לאישור אפליקציות המיודעות לקהל היעד הרגיש הזה.

 

מתוך הבנה כי אכן מדובר בנושא רגיש במיוחד, ישנן הנחיות ספציפיות הנוגעות לקטגוריית האפליקציות לילדים. אפל מחמירה במיוחד בכל הנוגע לשמירה על פרטיות המשתמש, איסור על פרסומות מבוססות-התנהגות וכמובן תכנים בלתי הולמים. חשוב להזכיר גם את COPPA, החוק הפדרלי המגן על פרטיות ילדים ברשת ואוסר על איסוף מידע ללא אישור הורה.

 

נוסף על ההיבט האתי העומד במרכז סוגיה זו ומעבר לאישורים שתידרשו לקבל כדי לשווק אפליקציות לילדים, לא כדאי לכם להגזים בשיווק אגרסיבי מסיבה נוספת. לאחרונה קבעה נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב כי על גוגל להשיב סכום עתק שצברה עקב רכישות במובייל שביצעו ילדים, במקרים מסוימים עד כדי כניסת המשפחה לחובות. קביעה זו מגיעה לאחר שבשנה שעברה יושבה תביעה נגד אפל והאחרונה נאלצה להשיב סכום בלתי מבוטל מאותה הסיבה בדיוק. בעולם בו החוקים הולכים ומתגבשים תוך כדי מעשה, עצם העובדה שנדמה כי אינכם מוגבלים בפנייה לשוק מסוים – אין משמעה כי לא תשלמו על כך מחיר. מי שחשב שזה קל כמו לקחת סוכריה מתינוק – יחזיר את שלקח בבושת פנים.

 

אין ספק שישנה ביקורת עקרונית הטבועה בכל פניה לקהל שיכולות הסינון שלו טרם הבשילו, וטוב יהיה שהרגולציה תגן על ילדנו ממניפולציות לא להם. אבל היות ולא נוכל להתעלם מנתח שוק כה משמעותי, בחרנו להתמקד בכמה מהמאפיינים הייחודיים של השיווק במובייל לילדים.

 

של מי הטאבלט הזה בכלל?

 

כשפרסונליזציה היא שם המשחק, אין כמו מובייל כדי להתקרב אל המשתמש: אנחנו יודעים לאן הוא הולך, מה הוא אוהב ועוד שלל פרטים שעלולים בהחלט להלחיץ אתכם. מדובר במכשיר אישי המאפשר לנו לפנות אל אדם ספציפי על פי העדפותיו-הוא. אולם, ברגע שבאותו מכשיר עושים שימוש מספר משתמשים - הקלפים נטרפים. על אף העלייה ברכישת מכשירי מובייל עבור משתמשים צעירים מאוד, סביר להניח כי למרבית הילדים הקטנים עוד אין מכשיר מובייל אישי והם עושים שימוש במכשיר השייך להורים כדי לראות סרטונים, לשחק משחקים ולמרוח אותו במה שהם אכלו כרגע. וכך, למרות שלפי פרופיל הפייסבוק של בעל המכשיר הוא באמצע שנות השלושים לחייו, הרי שמי שבילה עכשיו שעתיים באפליקציה בקפיצה מעל רכבות עוד לא ממש יודע לקרוא. כדאי לחשוב היטב האם משתלם לכם להשקיע באיתור אותם המשתמשים שמעוותים לכם את התוצאות או לשנות את בחירת פלטפורמות השיווק שלכם בהתאם.

 

אבא, תקנה לי אפליקציה!

 

אם קודם הסברנו לכם שלמרות שנדמה לכם כי אתם פונים להורה, הלקוח שלכם הוא למעשה ילד - עכשיו נלמד למה ההיפך המוחלט הוא הנכון. כי אם נדמה לכם ששיווק לילדים יכול לדלג על ההורים – טעות בידכם. השיווק אמור לשכנע בו זמנית את הילדודס שמדובר באפליקציה כיפית, ואת ההורה שמדובר באפליקציה חינוכית. לא פשוט, הא? אבל אם הצלחתם לשכנע את ההורה שמשחק הזומבים אליו דבוק הזאטוט ארבע שעות ביום יכשיר אותו לשירות ב 8200, עשיתם את שלכם. עכשיו הגיע הזמן להגיד משהו קצת שנוי במחלוקת (אנחנו אוהבים כאלה): הורים לא מחפשים רק אפליקציה חינוכית, הם מחפשים אפליקציה שתעסיק את הילדים שלהם. 60% מהם מודים שהשתמשו בגאדג'טיםכדי להסיח את דעת הילדים, כך שהשקט שאתם מעוניינים להעניק להם הוא לא רק בידיעה שהילד נחשף לתוכן חינוכי. הוא פשוט שקט. רק קצת שקט.

 

הילדים רצו לבוא

 

אנחנו אוהבים לשגע אתכם ולכן, אם קודם הסברנו לכם שאתם זקוקים לאישור ההורים כדי לשווק לילדים – הנה מגיע (שוב) מסר סותר לחלוטין: ילדים משפיעים על רכישות במשפחה. האוכל, החופשות, המותגים הנבחרים – כל אלה מושפעים מהחלטות דיקטטוריות שמקבל הדור הצעיר. אם אתם רוצים להגיע אל הארנק ההורי, עליכם לפנות אל זה הילדותי. אתם יכולים להשקיע במסר בוגר ומתוחכם, שיתרסק נואשות אל מול ילד בן ארבע שצורח משהו אחר. כדאי ללוות כל פניה באלמנטים ויזואליים שיתפסו את תשומת לב הילדים, לדבר אליהם בשפה המובנת להם ותוך שימוש במותגים אהובים עליהם. הדבר נכון בעיקר כשמדובר בחופשות, היות ומציאת עיסוק הולם לילדים בחופשה מהווה אתגר שכל הורה מתמודד עמו, שלא לומר חרד מפניו. קחו בחשבון שטווח הריכוז של שכבת הגיל הצעירה הוא קצר מאוד ולכן השורה התחתונה צריכה להיות השורה היחידה.

 

אין ספק שמדובר באתגר לא פשוט ומרתק במיוחד. פילוח קהל היעד והתאמת המסרים אליו זו תורה שלמה ומקצוע בפני עצמו, כזה שאנו גאים להשתייך אליו. אבל אם הדבר המרכזי שהצלחנו לעשות כאן הוא לבלבל אתכם מעט – טוב מאוד. תראו את יובל המבולבל - הוא עשה מזה קריירה בשיווק לילדים. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.