13 דצמבר 2015 | מערכת StartIsrael
כך יש לנהל: שלבים קריטיים בניהול פיננסי

ניהול פיננסי מסייע לבחון את אפשרויות המימון של החברה או הקריירה, לבדוק כדאיות של השקעות ולהקטין סיכונים. השלבים הקריטיים בניהול כזה מתייחסים להתמודדות עם הוצאות בלתי צפויות ולעדכון שוטף של הנתונים. בנוסף, חשוב להכיר את העקרונות הנכונים לטיפול בחובות או יתרות זכות

ניהול פיננסי מסייע לבחון את אפשרויות המימון של החברה או הקריירה, לבדוק כדאיות של השקעות ולהקטין סיכונים. השלבים הקריטיים בניהול כזה מתייחסים להתמודדות עם הוצאות בלתי צפויות ולעדכון שוטף של הנתונים. בנוסף, חשוב להכיר את העקרונות הנכונים לטיפול בחובות או יתרות זכות.

 

ניהול פיננסי הוא אחד הכלים החשובים ביותר שיש למנהלים בתפקידי אורך ורוחב. תחום הניהול לא מפסיק להתעדכן ולהתחדש, לכן התפקיד מציב מגוון רחב של אתגרים. הדרך להתמודד עם האתגרים הללו היא באמצעות ניהול פיננסי מסודר. מצב העסקים בישראל לא מאפשר להקל ראש בחשיבות של ניהול פיננסי. לצד חסמים מסורתיים כמו תחרות לא הוגנת, עומס בירוקרטי וחסמים בתחום השיווק, האשראי הבנקאי וגיוס מועסקים מקצועיים, הקושי העיקרי של עסקים בארץ הוא בניהול פיננסי יום יומי.

 

בישראל יש מעל 250,000 עצמאים שמחזורם העסקי עומד על 4% מהמחזור במגזר העסקי. תרומתם של העסקים הזעירים והעצמאיים עם 0-4 מועסקים לתוצר העסקי מתקרבת ל-20% מהתוצר הכללי במשק, ובשנת 2014 לדוגמא היא עמדה על מעל 90 מיליון שקלים.

 

לצורך השוואה, מספר העסקים הקטנים באותה שנה עמד על 46,155 ומספר העסקים הבינוניים המעסיקים 20-99 עובדים היה 11,477. העסקים הגדולים המעסיקים 100 עובדים ומעלה מהווים קרוב לחצי אחוז בלבד מהמגזר העסקי, אך הם מעסיקים כמעט 600 אלף מועסקים. השאלה היא כיצד משתמשים בנתונים הללו והופכים את הניהול הפיננסי לחלק בלתי נפרד מהתנהלות העסק?

 

 

החלטה על ניהול פיננסי ושימוש בתוכנות מחשב

 

השלב הראשון הוא להבין שניהול פיננסי הוא כלי עוצמתי לחיים כלכליים מאוזנים יותר. הכלי מתאים גם לבעלי חברות ועסקים וגם למנהלים המועסקים בתור שכירים. בנוסף, ניהול פיננסי מיועד לאדם פרטי שנתקל בבעיות כלכליות או חווה חוסר ודאות כלכלית.

 

אחרי שמבינים את החשיבות של ניהול פיננסי ניתן לעבור לשלב השני: הכנה על בסיס הגדרת צרכים ומטרות. זהו שלב קריטי בגלל שבו מוזנים נתונים אישיים, שלאחר מכן הופכים לתכנית פעולה אופרטיבית. ניהול פיננסי לא דורש מאמץ, אך הוא בהחלט מחייב נכונות ורצון להגיע לתוצאות.

 

יש מגוון רחב של תוכנות מחשב שיכולות לעזור לעצמאיים ובעלי עסקים בניהול פיננסי. כמעט כל קורס מנהלים מעניק לבוגריו ידע מעשי לשימוש בתוכנות כאלה. בשלב המעשי של ניהול פיננסי מייצרים טבלאות וממלאים את הקובץ בנתונים. אלו למעשה הנתונים הגולמיים שעל פיהם נבנית תכנית ניהול לטווח הקצר והארוך. שלב זה הוא חשוב ביותר, היות והוא נותן את תמונת המצב הראשונית.

 

 

הוצאות ועקרונות לטיפול בחובות או יתרות זכות

 

השלב הבא הוא ניסיון לגלם בתוך ניהול פיננסי גם הוצאות בלתי צפויות. הוצאות אלו הן חלק בלתי נפרד מהעסק, לכן יש להקצות עבורן מקום בטבלה ולהקפיד לעדכן את הנתונים בזמן אמת. השילוב בין עדכון נתונים והתייחסות להוצאות בלתי צפויות כפקטור בסיסי, יקל על הניהול הפיננסי ויסייע להשגת השינוי הנדרש. בנוסף, בזיהוי הוצאות בלתי צפויות רצוי להתייחס גם לניסיון העבר ולהתנהלות של עסקים באותו תחום.

 

השלב האחרון בניהול פיננסי, הוא טיפול בחובות או יתרות זכות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, יתרות זכות לא תמיד צריכות להיות מנוצלות לטובת תזרים המזומנים של העסק. כדאי לקחת בחשבון תקופה של עד שנה מראש, ללמוד כיצד להתייחס לחובות או ליתרות זכות שמועד פרעונן אינו ידוע ולמצוא פתרון מהיר לבעיה תזרימית.

 

לסיכום, ניהול פיננסי מתחיל בקבלת החלטה ואיסוף נתונים. הוא ממשיך בשימוש בכלים ממוחשבים ומסתיים בטיפול בהוצאות, חובות ויתרות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.