24 דצמבר 2015 | רונן פריימן
מהו האינטרנט של הדברים (IoT) - סדר במונחים

IoT - Internet of Things ובעברית, האינטרנט של הדברים, הוא תחום מרתק בפני עצמו, שיותר ויותר מיזמים בעולם ובישראל נוגעים בו. בכתבה זו, הראשונה מתוך סדרה בנושא IoT, נתחיל בלעשות קצת סדר במונחים הבסיסיים בתחום.

החברה שלנו עובדת הרבה עם סטרטאפים בתחום האינטרנט של הדברים, כאשר בדרך כלל התפקיד שלנו הוא ביצירת הפתרון התכנותי המשלים למוצר שהם מפתחים.

כחלק מעבודה זו, אנחנו נחשפים לכל החידושים בתחום. כך התחלנו לכתוב על מגמות ה-IoT שאנחנו צפויים לראות ב 2016. הכתבה הראשונה התפתחה במהירות לסדרה שלמה בנושא האינטרנט של הדברים - החל מהמגמות הצפויות ב – 2016, דרך עולם המכשור הרפואי, ה- Big data ועד Ambient User Experience.

 

רגע לפני שאנחנו, ורבים אחרים כמונו, ננסה לחזות את העתיד לגבי המגמות המובילות בעולם בתחום ה-IoT, או מה ההבדל בין Medical device ל-Medical app, בואו נתחיל עם לעשות קצת סדר במונחים הבסיסיים.

 

 

מה זה בכלל IoT?


קוראים לזה IoT - Internet of Things  ובעברית, האינטרנט של הדברים. אבל אנחנו שומעים גם שמות אחרים כמו: IoD (Internet of Data), או Internet of Everything) IoE)  ויש המרחיקים וקוראים לזה אפילו ה- Big Data.

אם תחפשו את ההגדרה לאינטרנט של הדברים, סביר להניח שתתקלו בזו של ויקפידיה: "האינטרנט של הדברים הוא רשת של חפצים פיזיים, או "דברים", המשובצים באלקטרוניקה, תוכנה וחיישנים המאפשרים תקשורת מתקדמת בין החפצים ויכולות איסוף והחלפת מידע. רשת זו צפויה להוביל לאוטומציה בתחומים רבים".

 

האינטרנט של הדברים, כולל בין השאר את תחומי "הבית החכם" ו"העיר החכמה", ומתייחס למגוון רחב של מכשירים, כמו: ניטור שתלי לב; שבבים המותקנים על חיות משק לצורכי ניטור ומעקב; כלי רכב המצוידים בחיישנים מובְנים; התקני שטח המסייעים לכבאים בפעילויות חילוץ והצלה; והתקנים המתקשרים בינם לבין אחרים כדי לספק חווית שימוש משותפת (ובתקווה, גם סינרגטית), כמו הטלפון החכם אל מול תאורת הבית והקומקום החשמלי, שיוכלו לפעול מרחוק ובכניסת המשתמש לבית.

דוגמאות נוספות שכבר קיימות בשוק הפרטי, הן מכונות ומייבשי כביסה, שמשתמשים בשירותי האינטרנט האלחוטי לניטור והפעלה מרחוק; התקנים לבישים כמו שעונים ונעליים לניטור מדדים בריאותיים ומדדי כושר; ניטור למערכות אבטחה ושליטה מרחוק; וניהול אפקטיבי וחכם של מערכות חשמל (כמו דוד חשמלי).

התקנים כאלה מצויים בשימוש כבר היום, ועל פי נתונים של חברת המחקר "גרטנר", עד סוף שנת 2020 מספר ההתקנים המחוברים בעולם יגיע לכ-26 מיליארד. על פי חברת הייעוץ "מקינזי", שווי השוק הגלובלי של תחום האינטרנט של הדברים צפוי לצמוח ל-620 מיליארד דולר עד שנת 2025. חברת "סיסקו" צופה שוק של 14 טריליון דולרים ב-2020 בתחום זה.‏

 

 

מה ההבדל בין IoT לבין IoE?

 

רבים מתבלבלים בין IoT ל - Internet of Everything) IoE), אבל בפועל חשוב להבדיל בניהם.

בעוד האינטרנט של הדברים (IoT) מדבר על מכשירים פיזיים והתקשורת ביניהם לפני שהם מתחברים לרשת הגדולה, האינטרנט של הכל (IoE) מדבר על כל המידע הזורם מכל המכשירים.

 

בפועל מדובר על שלוש תת מערכות המרכיבות את האינטרנט של הכל  IoE:

Internet Of Things - מידע העובר בין מכשירים למכשירים;

Internet of Humans - המידע שבני האדם מכניסים אל תוך המכשירים;

Internet of Digital - יצור מידע כדי לתקשר אותו במועד מאוחר יותר.

 

במציאות של מי שאינו טכנולוג, החוויה היא חיבור דיגיטאלי של הכל להכל.

ב-IoT המכשירים מתחברים אחד לשני, והמציאות הזו כבר קיימת ועובדת, למשל: ה-BMW סדרה 7 שלי (אין לי אחת כזאת באמת) מריצה בדיקת אבחון על עצמה ומאבחנת תקלה. במקרה של תקלה, היא שולחת מייל למוסך כי הגיע הזמן לטיפול וכי נמצאה בעיה במערכת הבלימה. המייל כבר כולל תאריכים המתאימים עבורי לטיפול שנקבעו על פי לוח השנה בנייד שלי.

לכל זה מצטרף המידע שאנחנו, האנשים, מוסיפים למערכת (IoH). המכונאי מכניס אל תוך הדוח את הממצאים שלו, והמערכת עושה על פי סטטיסטיקות פנימיות של חברת BMW צפי לטיפולים עתידיים וצפי בעיות.

 

 

אז מה זה Big Data?

 

ניתן להבין בקלות איך מציאות כזאת יוצרת מהר מאוד את הBig Data שכולם מדברים עליו.

Big Data הוא מונח המתייחס למאגר מידע הכולל נתונים מבוזרים שאינם מאורגנים לפי שיטה כלשהי, אשר מגיעים ממקורות רבים, בכמויות גדולות, בפורמטים מגוונים, ובאיכויות משתנות. למאגרים כאלה ארבעה מאפיינים עיקריים, שגורמים לקושי בניהול המאגר בכלים שהתאימו למאגרי מידע קטנים יותר: Volume (נפח), Velocity (מהירות), Variety (גיוון) ו-Volatility (נדיפות).

 

המידע היה קיים תמיד, בכל מקום, אבל הוא עמד בפני עצמו, אצל גורם יחיד, מבודד מחיבורים אחרים. המוסך של BMW היה מנותק מכרטיס המועדון שלכם ברמי לוי, ואלו היו מנותקים מחברת כרטיסי האשראי, מהפייסבוק שלכם וכו'. בין אם נאהב את זה או בין אם לא, היום כל המידע הזה מתאחד ויוצר יחד את מאגר הBig Data העצום.

 

 

החיבור בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי יוצר אין ספור אפשרויות המוגבלות רק על ידי הדמיון שלנו.

בכתבות הבאות נדון בהתפתחויות הצפויות ב 2016, נבחן איך ה-Big Data משפיע על חיינו; נצלול לעולם ה-Medical device וה-Medical app; נסקור מוצרים מיוחדים שפיתחנו בתחום ה IoT; ונקנח בבחינה של איך לאפיין ולעצב את אותו המוצר כך שיתאים לנקודות הממשק המגוונות והשונות, אך ישמור על שפה משותפת ואחידה. אנחנו מאמינים שלאחר סדרת הכתבות תמצאו את העולם הזה מרתק ומרגש כמו שאנחנו מוצאים אותו.

תגובות

1. דני | 14 אוגוסט 2017

לימודי IoT אקדמיים, היכן?

שלום,
רציתי לדעת באיזו פקולטה אני יכול לרכוש את המידע הזה.
לאיזה נושא מרכזי הוא שייך ,כלומר אני מסיק שהוא תת נושא בתחום מסויים.
בנוסף, אשמח לדעת אם יש לכם כתבות נוספות על הנושאים:
Connectivity RD
Microwave
נ.ב. הכתבה על ה Iot הסבירה היטב !


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.