24 דצמבר 2015 | רו"ח יואב ברוקנר ומרינה ליפקין מנהלת מחלקת תמריצי מו"פ, VBIR
תכנית "חברות צעירות" של לשכת המדען הראשי בישראל

אחד מאפיקי הסיוע שקיימים עבור חברות מתחילות ויזמים בתחילת דרכם המעוניינים לקדם מיזם טכנולוגי חדשני, היא תכניות הסיוע במסלול "חברות מתחילות" של המדען הראשי. במאמר זה תוכלו ללמוד יותר על התכנית, מסלוליה ויתרונותיה, ועל תנאי הסף להגשת הבקשות למענק.

שרידותם של מיזמים רבים תלויה בעיקר במשאבים כלכליים. לא לחינם משקיעים יזמים את מיטב מרצם בגיוס משקיעים והשקעות. קל וחומר כאשר מדובר במיזמים בתחילת דרכם, העוסקים במחקר ופיתוח ועלולים להתקשות מאוד בגיוס כספים מהשוק הפרטי.

אחד מאפיקי הסיוע שקיימים עבור חברות מתחילות ויזמים בתחילת דרכם המעוניינים לקדם מיזם טכנולוגי חדשני, היא תכניות הסיוע במסלול "חברות מתחילות" של המדען הראשי.

התמיכה הממשלתית במו"פ, בתעשייה הישראלית ובחיזוקה, הינה תחום פעילותה של לשכת המדען הראשי, המסונפת למשרד הכלכלה. באמצעות יחידה זו, מבקשת מדינת ישראל להבטיח את מקומה הבולט בתעשיית ההייטק העולמית וכמובילת ידע.

 

 

ההתערבות הממשלתית הניתנת במסגרת תכנית "חברות מתחילות" של המדען הראשי, נועדה לתת איתות חיובי למשקיעים וליצור תמריץ להשקעה בחברות מתחילות המוקמות בישראל ועוסקות במחקר ופיתוח.

התכנית מציעה תמיכה לחברות לתקופה של עד שנתיים ובתקציב של עד 10 מיליון ש"ח לכל חברה/מיזם ומעניקה לחברות מענק בסך  50% מהוצאותיהן בשנתיים הראשונות לפעילותן.

במסגרת התכנית קיימים 3 מסלולים: מסלול רגיל, מסלול בני מיעוטים ומסלול חרדים.ולאור הצלחתה בקרב היזמים, המדען הראשי הקטין את רף הכניסה לתכנית. את הבקשה למענק במסגרת תכנית "חברות צעירות" ניתן להגיש בכל עת ללשכת המדען הראשי, ההחלטה תתקבל בתוך חודשיים.

 

 

מי רשאי לגשת לתכנית?

בקשה למענק במסגרת תכנית "חברות צעירות", רשאיות להגיש למדען הראשי חברות ישראליות בתחילת דרכן, בכל ענפי התעשייה, המעוניינות לפתח או לשדרג מוצרים חדשניים ולשכלל תהליכי ייצור מקומיים. זאת בתנאי שלא קיבלו בעבר תמיכה מלשכת המדען הראשי.

 

 

תנאי סף להגשה

 

להלן תנאי הסף להגשה, אשר נקבעו בלשכת המדען הראשי:

 

1. היקף המכירות של החברה ממועד ההתאגדות ועד מועד הגשת הבקשה אינו עולה על 1,500,000 ש"ח בסך הכל, ואינו עולה על 750,000 ש"ח ב- 12 החודשים השלמים האחרונים לפני מועד הגשת הבקשה;

 

2. התאגיד לא קיבל בעבר מימון מלשכת המדע"ר, מלבד מימון במסגרת תכניות תמיכה מוקדמות כגון תכניות תנופה, החממות, מסלול מתקדם במרכז לאנרגיות מתחדשות ותכנית לעידוד פיתוחים טכנולוגיים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים;

 

3. טרם חלפו 4 שנים ממועד ההתאגדות ועד המועד שבו הוגשה הבקשה;

 

4. סך הוצאותיו של התאגיד ב- 12 החודשים השלמים האחרונים לפני מועד הגשת הבקשה, לא עלה על 2 מיליון ש"ח או 4 מיליון ש"ח כאשר מדובר על חברה בתחום הביוטכנולוגיה;

 

5. היקף המימון שגייס התאגיד, מכל סוג שהוא, ממועד התאגדותו ועד מועד הגשת הבקשה אינו עולה על 6 מיליון ש"ח, או 9 מיליון ש"ח בסך הכללי לחברה בתחום הביוטכנולוגיה. כמו כן, היקף המימון ב- 12 החודשים השלמים האחרונים לפני מועד הגשת הבקשה, אינו עולה על 3 מיליון ש"ח או 4.5 מיליון ש"ח לחברה בתחום הביוטכנולוגיה, לרבות גיוס מימון משלים הניתן במסגרת הוראה זו.

 


מה מקבלות החברות בתכנית?

 

כאמור, לתכנית "חברות מתחילות" 3 מסלולים שונים, כאשר המענקים והתמיכה משתנים בין המסלולים כדלקמן:

 

חברה מתחילה במסלול הרגיל, תהיה זכאית למענק כספי שלא יעלה על 5 מיליון ש"ח לתקופה של עד שנתיים. כמו כן תהיה זכאית החברה לתמיכה בשיעור של 50% מהתקציב המאושר לתכנית מו"פ,  תוספת תמיכה של 10% תוענק לחברות הפועלות באזורי פיתוח.

בנוסף ישנה אפשרות להעמיד מימון משלים למענק הניתן על ידי המדינה עד שישה חודשים לאחר אישור תכנית המו"פ.

 

חברה מתחילה מסלול בני מיעוטים או במסלול חרדים, תהיה זכאית למענק כספי שלא יעלה על 2 מיליון ש"ח לתקופה של עד שנה, ולתמיכה בשיעור של 85% מהתקציב המאושר לתכנית המו"פ.

גם במסלול זה, ישנה אפשרות להעמיד מימון משלים למענק הניתן על ידי המדינה עד שישה חודשים לאחר אישור תכנית המו"פ. 

 

בתום תקופת התמיכה במסלולים אלה, תתאפשר הגשת בקשה לקבלת תמיכה נוספת במסגרת המסלול הרגיל ועד לסכום מימון ממשלתי מצטבר בשני המסלולים שלא יעלה על 5 מיליון ש"ח לתקופה של עד 24 חודשים.

 

 

מדוע כדאי לגשת לתכנית?

 

לתכנית "חברות צעירות" יתרונות רבים המהווים תמריצים להגשת מועמדות.

ראשית, התכנית מאפשרת לחברות צעירות ולמיזמים בתחילת דרכם, להתגבר על השלבים הקשים של הקמת חברת סטארט-אפ, ובפרט גיוס הון בשלב פיתוח המוצר.

שנית, אמנם מדובר בתכנית תמיכה ממשלתית, אך היא יכולה להקל על המיזמים גם בגיוסי השקעות פרטיות, זאת משום שתמיכת המדען הראשי מהווה "תו איכות" לחברות אלו והוכחה להיתכנות המיזם. בנוסף, האפשרות לגייס את המימון המשלים עד חצי שנה לאחר אישור תכנית המו"פ מסייעת לחברה צעירה להפוך להשקעה בטוחה ואטרקטיבית יותר עבור משקיעים פרטיים.

יתרון נוסף הינו ההוצאות המוכרות, הכוללות הוצאות שכר, תקורות (שכ"ד, ארנונה וכו'), חומרים, ציוד, קבלני משנה, פטנטים, ומלבדן מכירים גם הוצאות שיווק ומסחור, כגון פרסום, נסיעות לחו"ל, השתתפות בכנסים ועוד.

 

תמיכת המדען הראשי במסגרת תכנית "חברות צעירות", אינה מצריכה מתן מניות בתמורה. כמו כן, במקרה של כישלון המיזם אין צורך בהחזר המענק. ואילו במקרה הרצוי של הצלחת המיזם, המענק יוחזר בתשלומי תמלוגים מהמכירות שיתבצעו (מענק מותנה בהצלחה).

 

 

ולסיום, פרט נוסף שחשוב לדעת: גם אם בקשתכם לתמיכה במסגרת תכנית "חברות צעירות" נדחתה, תוכלו לשוב ולהגיש בקשה נוספת בכל עת (כל עוד אתם עדיין עומדים בתנאי הסף).

 

 

בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.