29 אוקטובר 2013 | מעיין ז'ורנו-סניור ודב אינגבר, VBIR
מהי הדרך הנכונה לניהול פיננסי של סטארט-אפ?

האחריות לניהול החברה והניהול הפיננסי מוטלת על היזם. האם אתם מבינים במה זה כרוך?

האחריות על ניהול כל הפעילויות בסטארט-אפ, לרבות האחריות לניהול הפיננסי, מוטלת על היזם, שבדרך כלל משמש בשלבים הראשונים גם כמנהל החברה.

 

היזם הטיפוסי הוא לרוב בעל רקע וידע טכנולוגי או שיווקי. אך למרות שבצדדי הפיתוח והשיווק היזמים שולטים, נסיונם בניהול עניינים כספיים של סטארט-אפ לרוב אינו רב. אף שאנו ממליצים כי למשימה זו תסתייעו בליווי של איש מקצוע מתאים, אספנו עבורכם מספר הנחיות והצעות בתחום הפיננסי שאימוצן יסייע להוביל את הסטארט-אפ שלכם להצלחה:

 

1. הכינו תחזית פיננסית שתשמש לגיוס הון

 

תחילה בנו תחזית פיננסית אשר תהווה חלק מהתוכנית העסקית הכוללת שלך. התחזית הפיננסית תכלול: מודל פיננסי התומך במודל העסקי, דו"ח תזרים מזומנים לטווח הקצר והארוך, מאזן, דו"ח רווח והפסד, ניתוח עלויות המוצר/שירות ועוד.

 

תחזית שנערכה כיאות תיתן למשקיע הפוטנציאלי מידע אודות היקף ההון הנדרש, פרק הזמן הנדרש  לכל אחד משלבי ההתפתחות בחברה ולא פחות חשוב – מתי יראה רווחים ובאיזה היקף. 

 

2. בנו  תקציב ועקבו אחר יישומו

 

לאחר גיוס ההון הנדרש מהמשקיעים והצגת התחזית הפיננסית יש לבנות תקציב על בסיס חודשי ובו סעיפים מפורטים לגבי הסכומים הנדרשים עבור כל הוצאה הצפויה בסטארט-אפ.

 

3. הבינו את מבנה העלויות בחברה

 

עליכם להבין את מבנה העלויות בחברה: עלויות כח האדם, ספקים ונותני שירותים, הוצאות תקורה.

 

לדוגמא: מהי העלות האמיתית של שכר העובדים?  כמובן שהוצאות השכר, אך לאלה נלוות הוצאות נוספות, כמו ביטוח לאומי, תשלומים לביטוחי פנסיה, קרן השתלמות, נסיעות וכיו"ב.

 

4. ערכו דיווח כספי חודשי להנהלה ולמשקיעים

 

לאחר הקמת החברה והתחלת הפעילות כדאי לערוך דו"ח חודשי להנהלה שיכלול דו"ח רווח והפסד חודשי, ובו פירוט של ההוצאות (הוצאות תפעוליות, הנהלה וכלליות, מימון), ופירוט ההכנסות .

 

בנוסף, יש לערוך  מאזן הכולל את מצבת ההתחייבויות והנכסים בחברה לטווח הקצר והארוך ודו"ח תזרים מזומנים, ממנו ניתן ללמוד בכמה מזומנים השתמשה החברה וחשוב מזה – מהי תחזית תזרים המזומנים.

 

בעת עריכת הדו"חות החודשיים יש להשוות את ההוצאות בפועל להוצאות שנכללו  בתקציב שהכנת.  אם מתגלים הפרשים מהותיים חשוב להבין מהי הסיבה להפרשים והאם יש מקום לשפר את דרך ההתנהלות בחברה.

 

5. דע בכל זמן מהן ההתחייבויות הכספיות בחברה

 

לכל חברה  יש התחייבויות שיש לקחת בחשבון בכל נקודת זמן. לדוגמא, התחייבות לעובדים בגין תשלומי פיצויים או זכאות לחופשה ולדמי הבראה.

 

דוגמאות נוספות הן התחייבות לתשלום שכר דירה: במקרים רבים חברות שוכרות מבנה בחוזה ארוך טווח שהאפשרויות לצאת ממנו מלוות בתשלומי קנסות רבים; שכירות כלי רכב (ליסינג) - חברות רבות שוכרות כלי רכב בחוזה התקשרות לשלוש שנים מראש, כאשר היציאה מהחוזה, לרוב, מלווה בתשלום קנס.


המודעות לסכומי ההתחייבות של החברה יסייעו בהבנת מצב המזומנים האמיתי בחברה וקביעת המועד בו עליך לצאת לסיבוב גיוס הון נוסף.


כמובן שמומלץ להיעזר במומחה פיננסי (חשב, מנהל כספים, רו"ח) בהכנת הדו"חות החודשיים, התחזיות והתקציב. זאת על מנת לוודא שיכילו מידע נכון ומדויק ככל האפשר. בהצלחה!
 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.