18 פברואר 2016 | אייל בנבנישתי
10 עקרונות יסוד לעיצוב ממשק משתמש

זה לא סוד כזה גדול שממשקי המשתמש הטובים באמת הם אלה שמהונדסים בצורה החכמה והנוחה ביותר. הכוונה ב”נוחה ביותר" היא לא להסיח דעתם של משתמשים. לעומת זאת, ממשקי משתמש טובים מאפשרים למשתמשים שלך להשיג מטרות. התוצאה? הפחתה בעלויות ההכשרה והתמיכה והפיכת המשתמשים שלך לשמחים, מרוצים ומעורבים הרבה יותר בפעילות שוטפת. כאשר תתחילו ליצור ממשק חדש, שימו לב שאתם זוכרים את עשרת העקרונות הללו.

זה לא סוד כזה גדול שממשקי המשתמש הטובים באמת הם אלה שמהונדסים בצורה החכמה והנוחה ביותר. הכוונה ב”נוחה ביותר" היא לא להסיח דעתם של משתמשים. לעומת זאת, ממשקי משתמש טובים מאפשרים למשתמשים שלך להשיג מטרות. התוצאה? הפחתה בעלויות ההכשרה והתמיכה והפיכת המשתמשים שלך לשמחים, מרוצים ומעורבים הרבה יותר בפעילות שוטפת.

 

 

כאשר תתחילו ליצור ממשק חדש, שימו לב שאתם זוכרים את עשרת העקרונות הללו:

 

 

1. הכר את המשתמש שלך

"תתרכז בעיקר בלקוחות: בהינתן הבחירה בין התמקדות במתחרים שלך או בלקוחות שלך, תמיד תבחר להתרכז בלקוחות. התחל קודם עם הלקוחות ומשם חזור אחורה". 

– ג'ף בזוס (Jeff Bezos).

 

מטרות לקוחותיך הן המטרות שלך - שנן אותן, נסח אותן מחדש, חזור עליהן. לאחר מכן, למד על הכישורים והניסיון של המשתמשים שלך, ומה דרוש להם: גלה אילו ממשקים הם אוהבים והסתכל מהצד כיצד הם משתמשים בהם. אל תרוץ לניסיונות בלהתחרות על ידי חיקוי או אימוץ סגנונות עיצוב טרנדים חדשים. 

היה מונע על ידי כך שתתמקד קודם בלקוחותיך, משם תוכל ליצור ממשק המאפשר להם להגשים את יעדם. 

 

 

2. שים לב לתבניות חוזרות

משתמשים מבלים את מרבית זמנם בממשקים אחרים שהם אינם שלך (בפייסבוק, מייספייס, בלוגים, אתרי בנקים, בית ספר/אוניברסיטה, אתרי חדשות וכו'). אין צורך להמציא מחדש את הגלגל. ממשקים אלו עשויים לפתור חלק מאותן בעיות שיש למשתמשים בממשק שאתה יוצר. באמצעות השימוש בתבניות של ממשקי משתמש, עזור למשתמשים שלך להרגיש בבית. 

 

 

3. שמור על עקביות 

"ככל שציפיות המשתמשים מתגשמות, הם ירגישו יותר שליטה במערכת והם יחבבו אותה יותר". 

– ג'ייקוב נילסון (Jakob Nielson). 

 

המשתמשים שלך צריכים עקביות - הם צריכים לדעת שברגע שהם לומדים לעשות משהו הם יוכלו לעשות זאת שוב. שפה, מערך ועיצוב הם רק כמה מהמרכיבים בממשק שצריכים להיות עקביים. ממשק עקבי מאפשר למשתמשים שלך הבנה טובה יותר לגבי כיצד דברים יעבדו, ובכך מגביר את היעילות שלו. 

 

 

4. השתמש בהיררכיה ויזואלית

"מעצבים יכולים ליצור 'נורמליות' מתוך הבלגן; הם לגמרי יכולים להעביר רעיונות באמצעות סידור ותמרון של מילים ותמונות". 

– ג'פרי וין (Jeffery Veen)

 

עצב את הממשק שלך בדרך שתאפשר למשתמש להתרכז בדברים החשובים ביותר. ודא כי הגודל, הצבע והמיקום של כל אלמנט עובדים יחדיו, ובכך סוללים את הדרך להבנת הממשק. היררכיה ברורה תעמוד במבחן האורך בהפחתה של מורכבות מראה הממשק (למרות שהפעולות עצמן הן מורכבות).  

 

 

5. הקפד על הודעות מערכת

כדאי שהממשק שלך תמיד ידבר ללקוחותיך, גם כאשר פעולותיהם הן נכונות, או לא נכונות או לא מובנות. הבלט למשתמשים שלך את השינויים בפעולות ובשינוי מצב, או בדברים חריגים שמתרחשים. סימנים וויזואליים או הודעות פשוטות יכולים להראות למשתמשים האם הפעולות שלהם הובילו לתוצאה הצפויה. 

 

 

6. היה סלחן

לא משנה כמה העיצוב שלך ברור, אנשים יעשו טעויות. ממשק המשתמש צריך לאפשר ולהתיר טעויות משתמש. עצב דרכים שיאפשרו למשתמשים לשחזר פעולות, והיה סלחן לגבי קלטים (inputs) שונים (אף אחד לא אוהב להתחיל מחדש). כמו כן, אם המשתמש בכל זאת מבצע טעות, השתמש במסרים שלך כמצבים מלמדים על ידי כך שתראה איזו פעולה הייתה שגויה, ובכך תבטיח שהמשתמש ידע כיצד להימנע מאותה הטעות לקרות שוב.  

 

 

7. העצם את המשתמש שלך

ברגע שמשתמש הופך להיות מנוסה עם הממשק שלך, תגמל אותו והורד את 'גלגלי העזר'. עבור משתמשים מנוסים, הפירוק של מטלות מורכבות לצעדים פשוטים יהפוך להיות מסורבל ומטריד. לכן בכך שתספק דרכים יותר מופשטות על מנת לממש מטלות, כמו קיצורי דרך במקלדת, תאפשר לעיצוב שלך 'לזרום'.    

 

 

8. דבר בשפה שלהם

כל הממשקים דורשים רמה מסוימת של קופירייטינג. השאר את הדברים בשפת הדיבור, ולא בשפה סנסציונית. ספק הוראות ותוויות פעולה ברורות ומדויקות, וודא שהמסרים שלך פשוטים, ואל תחשוש להשתמש בשפה ״עממית״.

 

 

9. שמור על פשטות

"הפרדוקס המודרני הוא שפשוט יותר ליצור ממשקים מורכבים מכיוון שזה מאוד מורכב לפשט אותם". 

– פייר אלמקויסט (Pär Almqvist).

 

עיצובי הממשק הטובים ביותר הם הפשוטים ביותר. הם לא מכילים ראוותניות או אלמנטים מיותרים, במקום זאת, האלמנטים ההכרחיים הם תכליתיים והגיוניים. בכל פעם שאתה חושב על הוספת מאפיין (פיצ'ר) או אלמנט חדש לממשק שלך, שאל את עצמך את השאלה "האם המשתמש באמת זקוק לכך?" - האם אתה מוסיף דברים בגלל שאתה אוהב או רוצה בהם? לעולם אל תיתן לאגו שלך ביצירת הממשק לגנוב את ההצגה. 

 

 

10. שכלל

כשמדובר בפיתוח ממשקים תמיד אומרים שצריך להיכשל מהר ולהשתפר בסבב הבא. בעת יצירת ממשק משתמש אתה תעשה טעויות, רק המשך להתקדם וזכור שעל ממשק המשתמש שלך ‘לזרום’. בדוק ונסה אותו ככל האפשר על כמה שיותר קבוצות משתמשים, למד מהם והפק מהמשוב את הכי טוב שתוכל.

     

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.