23 מרץ 2016 | נרן אשכנזי
כמה שווה אתר האינטרנט שלך?

אתר אינטרנט הוא עסק לכל דבר. בין אם הוא מכניס קצת כסף כיס או כסף גדול - אתר אינטרנט מניב הוא נכס, ונכס שווה כסף. המחשבה על מימוש הנכס עולה באופן טבעי מידי פעם במהלך חייו. כיום, כשהשקעה בנדל"ן כמעט בלתי אפשרית והריביות בבנק שואפות לאפס, האלטרנטיבה הטבעית של משקיעים היא להשקיע באתרי אינטרנט.

אתר אינטרנט הוא עסק לכל דבר. בין אם הוא מכניס קצת כסף כיס או כסף גדול - אתר אינטרנט מניב הוא נכס, ונכס שווה כסף. המחשבה על מימוש הנכס עולה באופן טבעי מידי פעם במהלך חייו.
כיום, כשהשקעה בנדל"ן כמעט בלתי אפשרית והריביות בבנק שואפות לאפס, האלטרנטיבה הטבעית של משקיעים היא להשקיע באתרי אינטרנט. בהשקעה כספית נמוכה יחסית ניתן לייצר תשואות הרבה יותר גבוהות מאשר בהשקעה בנדל״ן וישנה התעניינות הולכת וגוברת ברכישת אתרי אינטרנט מניבים.

 

 

למה למכור אתר אינטרנט שמכניס כסף?


אחת השאלות שחוזרות על עצמן היא "מדוע שמישהו ימכור אתר רווחי?", לרוכשים רבים זה נראה חשוד כאשר מישהו מוכר אתר רווחי. ישנן מגוון סיבות אמיתיות מדוע אנשים מוכרים אתרים רווחיים. למעשה, הזמן הטוב ביותר למכור אתר הוא כאשר הוא רווחי ובסימן עליה - השווי שלו יהיה בהתאם.

סיבות למכירה יכולות להיות: העברת פוקוס לפרויקט חדש, חוסר בזמן לתפעול, מיצוי, מימוש, הגעה לתקרת הזכוכית מבחינת יכולת למנף את העסק ועוד ועוד.

 

 

מהם הגורמים העיקריים המשפיעים על שווי אתר אינטרנט?

 

1. סיכון - זהו הדבר הראשון שרוכש רואה לנגד עיניו, והוא יחפש בנרות נקודות חולשה שעלולות לסכן את השקעתו. נקודות חולשה אלה יהפכו לנקודות לחץ להורדת מחיר במשא ומתן.

 

2. סיכויי צמיחה - להבדיל מ״פוטנציאל״, המתבסס על השערות ללא כל בסיס, השערות ״סיכויי צמיחה״ מבוססות על נתונים וראיות. סיכוי הצמיחה הוא הכח המנוגד לסיכון ויכול להעלות את ערך האתר.
לדוגמה, אם היסטורית ההכנסות בסימן עליה קבועה משנה לשנה, או שישנן מקורות הכנסה שלא נוצלו כראוי - ישנו סיכוי מבוסס לצמיחה.

 

3. ניידות - האם ניתן להעביר את האתר לבעלים חדשים ללא פגיעה במצב הקיים?
למשל, תלות יתר בבעל האתר, או שנדרשים כישורים מאוד מסוימים כדי להמשיך להפעיל את האתר. אם ישנה בעייתיות בפרמטר הזה, ערך האתר ירד בהתאם.

 

 

איך מחשבים את השווי?

 

ככלל אצבע ונקודת פתיחה - שווי אתר נע בדרך כלל בין 10 ל-30 פעמים רווח הנטו החודשי. כמו רוב הדברים בשוק החופשי, כל נכס הוא שונה וכל עסקה נבחנת לגופה. לכל אתר יש את הייחודיות והמוזרויות שלו ולכן הוא ימשוך סוג שונה של רוכשים. במחשבון להערכת שווי אתר אינטרנט, המתבסס על ניסיון מעשי של מאות עסקאות, תוכלו לקבל הערכת שווי ראשונית לאתר האינטרנט שלכם.

זכרו - בסופו של דבר, האתר שווה כמה שמוכנים לשלם עליו!

 

 

איך להתכונן למכירת אתר?

 

מלבד הנתונים היבשים, משא ומתן עם רוכשים פוטנציאלים יעלה הרבה נקודות לדיון, כשהרוכש ינסה להוריד את ערך האתר על ידי התמקדות בנקודות החלשות או הבעייתיות. לפני שאתם ניגשים למכור את האתר שלכם - התכוננו היטב:

1. הכינו תיעוד פיננסי מפורט - שמרו על הפרדה פיננסית בין מה שמוצע למכירה לבין כל השאר, ותעדו כל הכנסה והוצאה לפי חודשים. אל תייפו את הנתונים, הם ייבדקו לעומק בבדיקות הנאותות.

2. אל תזניחו את האתר - תהליך המכירה עלול לקחת זמן. המשיכו לנהל את האתר לפחות כפי שניהלתם אותו עד כה. כל ירידה באיכותו בזמן זה עלולה להבריח רוכשים.

3. חשבו כמו רוכש פוטנציאלי - נסו לחשוב מהן השאלות שרוכש ישאל. הכינו מסמך מפורט עם תיאור העסק, הכולל את כל השאלות שעשויות להישאל והתשובות עליהן. היו כנים וישרים ואל תנסו להסתיר דבר.

4. הוציאו עצמכם מהמשוואה - זכרו, העסק צריך להמשיך לעבוד גם בלעדיכם. אם ישנו קשר הדוק מידי בינכם לבין העסק, לא ניתן יהיה למכרו או שערכו ירד משמעותית. רופפו את הקשר הזה לאט לאט והראו שגם בעלים חדשים יוכלו לנהל את העסק.

 

 

היכן מוכרים אתר אינטרנט?

 

אחרי שהבנתם את שווי הנכס שברשותכם והתכוננתם היטב, זה הזמן לחפש רוכש. גבשו לעצמכם פרופיל של הרוכש האידיאלי עבור האתר שלכם ונסו לכוון לאיתורו. אם הרוכש האידיאלי שלכם הוא מתחרה - פנו למתחרים שאתם רואים בהם פוטנציאל. אם טווח הרוכשים שלכם רחב - מצוין. בכדי להגדיל את הסיכוי לקבל את המחיר המבוקש, כדאי להגיע לקהל רוכשים פוטנציאלים גדול ככל האפשר דרך פלטפורמות למכירת אתרי אינטרנט בארץ או בעולם.

בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.