27 מרץ 2016 | מת'יו טורן
6 דרכים פשוטות להגביר את הביצוע המנטלי שלכם

יזמים מצליחים צריכים להיות מסוגלים לחשוב במהירות ולהישאר מעודכנים. קל לשקוע בשגרת היומיום, אבל אם תקפידו על 6 טיפים אלה, תפתחו במהרה מוח חריף.

יזמים מצליחים צריכים להיות מסוגלים לחשוב במהירות ולהישאר מעודכנים. קל לשקוע בשגרת היומיום, אבל אם תקפידו על 6 טיפים אלה, תפתחו במהרה מוח חריף. 

 

 

1. היפרדו מהשגרה

מוח שגרתי הוא מוח מוגבל. סביר כי מי שמתנסה עם חוויות שהן חדשות, מאתגרות ומרגשות ישמר תפקוד קוגניטיבי גבוה, כך לפי מחקר של האגודה למחקר פסיכולוגי. אולם, מעורבות פסיבית אינה מספיקה, לשמוע מוסיקה חדשה ואפילו לשחק במשחקי מחשב "המאמנים את המוח" לא יתרמו להתפתחות מנטלית, אם בכלל.

"נראה כי לא מספיק לצאת ולעשות משהו- אלא חשוב לצאת ולעשות משהו שהוא לא מוכר ומאתגר מבחינה מנטלית ושיכול לספק סטימולציה מנטלית וחברתית רחבה" אומר דניס פארק, חוקר פסיכולוגיה ומוביל מחקר באוניברסיטה של טקסס בדאלאס. "כאשר אתם נמצאים באזור הנוחות שלכם, אתם מחוץ לאזור ההעצמה שלכם".  

נסו פעם בשבוע לעשות משהו חדש שהוא מחוץ לאזור הנוחות שלכם- ייתכן ואפילו תמצאו לכם תשוקה חדשה.

 

 

2. המשיכו לזוז

לאימון יש יתרונות פיזיים ברורים, אבל גוף בריא קשור מאוד למוח בריא. באביב 2014 חוקרים באוניברסיטת מינסוטה מצאו כי לאימון סיבולת לב ריאה יש קורלציה ישירה עם יכולת קוגניטיבית משופרת בעתיד- ובאופן ספציפי עם זיכרון ורבלי טוב יותר ומהירות פיזיולוגית משופרת.

לפעילות פיזית יש אפקטים חיוביים על מחלות מנטליות נפוצות כמו דיכאון וחרדה, שיכולות לעתים קרובות למנוע גם מהאמביציוזיים ביותר להשיג יעדים. אם אתם עוד לא נלהבים מאימוני כושר, ייתכן וזו יכולה להיות הפעילות מחוץ לאזור הנוחות החדשה שלכם!

 

 

3. תישנו מספיק

יזמים לעתים קרובות צריכים להקריב שינה בשביל עבודה קשה, אבל אם אתם לא ישנים מספיק, ייתכן וזו הסיבה לכך שההתפתחות העסקית או האישית שלכם האטה. מחקר שנערך באוניברסיטת בראון אישר ששינה מספקת "נועלת פנימה" ידע שנצבר מלמידה של מטלות חדשות, במיוחד על ידי גלי מוח סיגמה, שהם הפעילים ביותר כאשר אנו ישנים.

רוב האנשים לא יודעים שלמרות שהם יכולים לבחור מתי ללכת לישון, נמנום יכול "לכבות" את המוח באופן לא מודע, וכך הופך את מרבית הלמידה או העבודה שנעשים מרגע זה ואילך ללא שימושיים באופן יחסי. הפרויקט שאתם תסיימו בשעה ה-19 של הערות, אינו ממש באותה איכות שחשבתם שתקבלו, או כמו שהייתם מקבלים אחרי שאתם מתעוררים- וזה הכל בשל חוסר בשינה. למרבית האנשים הבוגרים נדרשות לפחות שבע שעות שינה בלילה, אבל לכל אדם צרכים שונים - אם אתם מבצעים מטלות תובעניות במיוחד בזמן הערות, ייתכן ואתם זקוקים לעוד כמה שעות נוספות.

 

 

4. הקפידו שהמקצבים הקשורים לתהליכים ביולוגיים שמתרחשים מדי יממה, יהיו בהתאם ללוח זמנים

מקצב סירקדי (circadian) הינו המחזור של כמעט 24 שעות שמווסת את התהליכים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים של האורגניזמים. למרות שמחזור זה פועל בעיקר בעצמו, ניתן לעשות מניפולציות קלות על ידי טמפרטורה ואור. מחקרים מראים שחשיפה לאור בזמנים נכונים (כמו בבוקר ואחרי הצהריים), יכולה לשמור על המחזור תקני. בעוד שחשיפה בזמנים "לא נכונים" (כמו בדיוק לפני השינה, או באמצע הלילה) יכולה להסיט אותו מהמסלול, מה שיכריח אתכם להיות ערים בזמנים מוזרים, וכפי שצויין בסעיף הקודם - יגביל את היכולת שלכם לחשוב בבהירות.

כדי לווסת את המחזור הסירקדי שלכם, חשפו עצמם לאור טבעי בבקרים ואחרי צהריים באמצעות חלונות פתוחים או אפילו עבודה בחוץ- גם הליכה קצרה בחוץ במהלך הפסקת הצהריים יכולה לעבוד. מומלץ להימנע משימוש במחשבים, טלפנים חכמים וטאבלטים בערב בשל האור הכחול שהם מקרינים, אבל אם עבודה בלילה היא בלתי נמנעת, נסו להוריד תוכנה כמו f.lux כדי להאיר באור צהוב וירטואלי מעל המסך שלכם.

 

 

5. אכלו מאכלים שמעצימים את המוח

ייתכן שלפטם את עצמכם בדג וירקות רגע לפני ריאיון לא יסייע לכם להשיג את העבודה, אבל זה יכול לסייע לכם בטווח הרחוק בשיפור הביצוע המנטלי שלכם. מאכלים עשירים בברזל, כמו בשר, ביצים, וירקות שצבעם כהה, יכולים להיות אחראים לריכוז גבוה וIQ-  גבוה יותר, בעוד שדגנים ולחמים מחיטה מלאה שמכילים ויטמין B1, אמורים לשפר את מהירות התהליכים המנטליים שלכם.

 

נוגדי-חימצון שנמצאים לרוב באוכמניות וגרגרי אסאי יכולים להאט אפקטים מזיקים שיש לרדיקלים חופשיים על המוח. מאכלים עשירים בחומצות שומניות מסוג אומגה-3, כמו דגים ואגוזים, יכולים לסייע למלחמה בדיכאון ולשפר קוגניציה לאורך זמן. אל תדלגו על ארוחת בוקר- חוסר מזון בבוקר יכול להפריע ליכולת קוגניטיבית וזיכרון. 

 

 

6. תצחקו  

צחוק וסוגים אחרים של אפקטים חיוביים, כמו צפייה בסרט קומי קצר או קבלת מתנה משמעותית, יכולים לשפר את היכולת שלכם לחשוב בצורה יצירתית ולהביט בבעיות מפרספקטיבה חדשה מחוץ לקופסא. אין הכוונה שעליכם לנצל את השעות הפרודוקטיביות ביותר שלכם בצפייה בסרטוני חתולים ביוטיוב, או במשחק דגדוגים עם ילדכם, אבל מומלץ לצחוק באופן רגיל ושגרתי כדי לשחרר אנדרופינים בעקביות, להפחית את הורמון הלחץ קורטיזול, ולסייע במחיקת אפינפרין, שתורם לכשל לב ומתח מוגבר.

צחוק יכול אפילו להשפיע על כמות הפלורה (flora) במעיים בגוף האדם, אשר יכולה להיות קשורה גם לאקזמות ודלקות של העור.

 

 

כפי שאתם רואים, מספר שיטות לשיפור יכולת מנטלית נמצאות ברשותכם. המחקר בתחום במגמת עליה, ובוודאי יהיו עוד שיטות שצפויות להתגלות בעתיד הקרוב. אילו שיטות אתם מתכננים לבחון? האם שמתם לב לשינויי אורח חיים מסוימים שגרמו שינוי בביצוע המנטלי שלכם?   

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.