31 מרץ 2016 | גלעד ניומן
המפתח להעברת פרזנטציה מוצלחת

כיום, רבים מאיתנו נדרשים להעביר פרזנטציות מול קהלים שונים. לעתים אנו עושים זאת בהצלחה מוגבלת ואף נכשלים, זאת לאחר שהשקענו חודשים או שנים מחיינו, כסף רב בפיתוח מיזם ובסוף נופלים בישורת האחרונה. זה לא קרה מכיוון שהרעיון לא היה טוב, או מכיוון שהמיזם או הצוות לא היו נכונים, פשוט מכיוון שלא הצלחנו "למכור" את הרעיון שלנו. הנה 6 טיפים שיכולים לעזור לכם להעביר פרזנטציה אפקטיבית.

בפעם הראשונה כשנדרשתי לעלות על הבמה ולדבר מול קהל, כל מה שנתבקשתי לומר היה "ערב טוב גבירותיי ורבותיי, ברוכים הבאים ונא לכבות טלפונים ניידים" - הידיים שלי הזיעו, הבטן שלי התהפכה, הלב שלי דפק בקצב מטורף, הקול שלי רעד וראיתי שחור בעיניים, אפילו לא ראיתי את הקהל. מאז לאורך השנים, נתבקשתי לעמוד פעמים רבות על הבמה, להציג מרצים ואמנים. מעולם לא הרגשתי בנוח, תמיד הייתי חייב לכתוב את כל הטקסט מראש, אפילו את הבדיחות. תמיד שמחתי כשזה נגמר. נהגתי להביט בהערצה במרצים מדהימים שדיברו על הבמה ואמרתי לעצמי, "מה לעשות, הם נולדו עם זה ואני לא".

 

 

אבל לפני מספר שנים לקחתי קורס וגיליתי להפתעתי, שלא רק שאני יכול לדבר בהצלחה מול קהל, אני גם יכול לעשות את זה טוב ולהנות מזה, וכל הזמן לפתח יותר ויותר את המיומנויות שלי בתחום. כיום אני מחכה בכיליון עינייים להזדמנויות לדבר מול קהל. הדבר הנפלא ביותר היה כאשר גיליתי שדיבור מול קהל הוא מיומנות, שכל אחד יכול לרכוש - לא כולם ידברו ברמה של ביל קלינטון וכד', אבל לכל אחד יש את האפשרות לפתח מיומנויות דיבור אפקטיבי מול קהל.  

 

 

כיום, רבים מאיתנו נדרשים להעביר פרזנטציות מול קהלים שונים, החל באדם אחד, צוות או אולם מלא אנשים. לעתים אנו עושים זאת בהצלחה מוגבלת ואף נכשלים, זאת לאחר שהשקענו חודשים או שנים מחיינו, כסף רב בפיתוח מיזם ובסוף נופלים בישורת האחרונה. זה לא קרה מכיוון שהרעיון לא היה טוב, או מכיוון שהמיזם או הצוות לא היו נכונים, פשוט מכיוון שלא הצלחנו "למכור" את הרעיון שלנו. אנחנו נשמע הסברים מהמשקיעים: "זה לא התחום שלכם", "הרעיון לא מספיק בשל", "תחזרו בעוד שנה", "כרגע אנחנו לא משקיעים", וכן הלאה וכן הלאה. ייתכן שחלק מהסיבות אמיתיות, אבל אילו היינו מצליחים "להדליק" אותם על המיזם, ייתכן שהם היו נענים למרות הכל.

 

 

אז הנה 6 טיפים שיכולים לעזור לכם להעביר פרזנטציה אפקטיבית:

 

 

1. הכנת הפרזנטציה

 

זהו מי הוא קהל היעד, מהי מטרת הפרזנטציה, כיצד תפתחו את הפרזנטציה ותשיגו את תשומת הלב החיובית של הקהל, מהם 3 הרעיונות המרכזיים שחשוב לכם להעביר, כיצד אתם יכולים להוכיח אותם וכיצד תסיימו את הפרזנטציה. רק לאחר מכן, התחילו לעבוד על הפרזנטציה עצמה. חשוב לוודא שהפרזנטציה קלה להבנה. אל תנסו להעביר את כל תוכן המיזם ב-5 דקות או אפילו שעה - Less is More. הקהל לא יצליח לזכור הרבה, אז דאגו שהוא יזכור את מה שבאמת חשוב.

 

 

2. מה המסר?

 

כפי שאומר רוג'ר איילס, מחבר רב-המכר "YOU ARE THE MESSAGE - SECRETS OF THE MASTER COMMUNICATORS" : "אתם המסר!". כלומר, ישנה מצגת, ישנם סרטונים ועוד כהנה וכהנה גאדג'טים, אבל כשאתם על הבמה - אתם רוצים שהקהל יתמקד בכם. כל שאר העזרים, הם בסה"כ... עזרים. לכן, הקפידו על הופעה נאותה ונקייה, הרבה אנרגיה והתלהבות - אם אתם לא מתלהבים מהמיזם שלכם, אל תצפו שמישהו אחר יתלהב ממנו.

 

 

3. הכשרה 

 

גם אם אתם חושבים שאתם טובים - קבלו הכשרה מעשית בהעברת פרזנטציות. המשותף לאנשים הכי מצליחים בעולם, הוא שהם ממשיכים לעבור הכשרות ולהתאמן.

אם ניקח דוגמא משחקני הספורט הטובים בעולם: סטפן קרי, ליאנול מסי, כריסטיאנו רונאלדו או טייגר וודס, וכל שחקן מצליח אחר בכל תחומי הספורט - המשותף לכולם הוא שלא משנה עד כמה הם טובים, הם משקיעים עוד כמה שעות יותר מכל שאר חברי הצוות שלהם באימון תחת הדרכה. וברגע שעושים זאת באופן עקבי מפתחים את היתרון התחרותי מול השאר. טייגר וודס, אולי שחקן הגולף הטוב בהיסטוריה, שינה באמצע הקריירה שלו את כל סגנון המשחק שלו ונזדקק לזמן רב של הכשרה ואימון כדי לעשות זאת. הוא הבין, שאם לא יעשה זאת, יפסיד בטווח הארוך.

גם הדוברים הכי טובים בעולם כיום, הגיעו למקום הזה כי הם כל הזמן ממשיכים לקבל ליווי והכשרה לפתח עוד יותר את המיומנויות שלהם. אז אם לא נלמד מהם - ממי נלמד?

 

 

4. התאמנו!

 

התאמנו היטב על הפרזנטציה. אל תלמדו אותה בעל פה, אך התאמנו על העברתה מול קהלים שונים. היחס הסביר בין משך ההכנה של הפרזנטציה לבין משך האימון עליה הוא 80-20. כלומר, עליכם להקדיש 20% לזמן הכנה ו-80% לאימון (רוב האנשים מתאמנים רק 20% מהזמן וזו אחת הסיבות לכשלון).

 

 

5. Q&A

 

הזמן לשאלות ותשובות נחשב על ידי רבים לעצם הסיבה להעברת הפרזנטציה. אם התכוננתם כראוי, אין מה לחשוש מהשלב הזה. להיפך, זו הזדמנות נהדרת לא רק לענות לשאלות הקהל, אלא גם להוסיף מידע רלוונטי וחשוב שלא הספקתם או שכחתם לציין קודם בעת המצגת.

זמן השאלות הוא גם הזמן שבו אתם מגלים מה הקהל לא הבין מהפרזנטציה שלכם, ו/או מהם הדברים החשובים עבורו שעליהם אולי הוא לא קיבל הבהרות. זו הזדמנות אמיתית להראות עד כמה אתם שולטים בידע על המיזם שלכם. אם אתם לא יודעים את התשובה לשאלה, אימרו זאת וציינו שתבדקו את המידע ותחזרו לשואל השאלה עם התשובה, וודאו שגם תחזרו אליו באמת. אם אתם לא יודעים את התשובה ליותר מדי שאלות, אז חיזרו לשלב 3, כי כנראה לא הייתם מוכנים וסביר להניח שלא הייתם צריכים לעלות על הבמה עדיין.  

 

6. תיהנו

כשאתם על הבמה - זה השואו שלכם, אם זה מרגיש לכם כמו עינוי סיני, סביר להניח שגם הקהל עובר חווייה דומה. אם אתם נהנים, גם הקהל יהנה. חייכו!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.