3 אפריל 2016 | ג'ייסון דה-מר
האם אנחנו באמת ב"תור הזהב" של היזמות?

אין שאלה בכלל לגבי כך שליזמים (ולמעסיקים) הולך טוב בימים אלה. ניתן להשלים חלק גדול מתהליך הקמת סטארטאפ עבור כמעט כל תחום על ידי כל אחד, בעזרת חיבור אינטרנטי בסיסי ומעט זמן. עם הטכנולוגיות והטרנדים של היום שנראה כי רבים מעדיפים לפנות ליזמות, לכן האם נכון לומר שאנו "בתור הזהב" של יזמות? הבה נבחן זאת.

אין שאלה בכלל לגבי כך שליזמים (ולמעסיקים) הולך טוב בימים אלה. ניתן להשלים חלק גדול מתהליך הקמת סטארטאפ עבור כמעט כל תחום על ידי כל אחד, בעזרת חיבור אינטרנטי בסיסי ומעט זמן.

ואז, ברגע שהתחלתם את התהליך, העולם הוא שלכם- אתם יכולים להעביר מסרים ולהיות מעורבים. בהחלט, השוק רווי באפליקציות, אתרים ורעיונות חדשים שמשלבים רעיונות ישנים בדרכים חדשות ("ישן" בהקשר זה - מספר חודשים מועט לאחר פתיחת העסק).

 

 

עם הטכנולוגיות והטרנדים של היום שנראה כי רבים מעדיפים לפנות ליזמות, לכן האם נכון לומר שאנו "בתור הזהב" של יזמות? הבה נבחן זאת.

 

 

חוסר הפורמליות של סמנטיקה

המטלה הראשונה היא להתייחס לסמנטיקה של המושג "תור הזהב". זהו מושג מעורפל שאין לו גבולות כמותיים אינהרנטיים. ניתן לפרש את העידן בו אנו נמצאים כזמן טוב יותר מהממוצע עבור יזמים, או כהזדמנות של פעם בחיים שיזמים לא יוכלו לזכות בה שוב בעתיד.

מבלבלת באותה מידה היא העובדה ש"זהב" יכול להיות מיועד רק לעידן בו היזמים יכולים לעשות את מירבהרווח, או לעידן כאשר רוב היזמים מתחרים באותו שוק.

בעוד שניתן להתווכח על היתרונות של כל יישום, בואו נדבוק בהגדרה כללית, ממוצעת. כאן, ההגדרה "תור הזהב" של יזמות מתייחסת לעידן בו קל יותר עבור יזמים להתחיל עסקים וסביר יותר שעסקים אלו יצליחו - וכל זה קורה ברמה גבוהה יותר ממה שחווינו בעשורים קודמים.

 

 

טיעונים בעד

ראשית, בואו נתייחס לחלק מהטיעונים המאשרים כי "תור הזהב" אכן מתרחש כיום:

 

1. קישוריות גלובלית. אנשים יכולים להתחבר מכל מקום בעולם באופן מיידי בזכות האינטרנט. פתאום, העולם הפך להיות מטמון של משקיעים, שותפים, עובדים ולקוחות אפשריים הבשלים ל"בזיזה".

 

2. משאבים בלתי מוגבלים. חשבו על המשאבים החופשיים הקיימים: מידע כללי בויקיפדיה, מערכי הדרכה קצרים ביוטיוב, מטריקת ביצועמתקדמת של אתרי אינטרנט בגוגל אנליטיקס. המידע של העולם נמצא בקצות האצבעות שלנו, ולכן אין סיבה לקבל החלטות ללא המידע שיכול לגבות אותן.

 

3. אישור הקהל. מדיה חברתית ומימון המונים (crowdfunding), הן רק שתי פלטפורמות ששיפרו באופן דרמטי תנאים יזמיים. הן משמשות כאופציות פוטנציאליות למימון, למאגרי לקוחות פוטנציאליים, משאבים למחקר שוק ואפילו קרקע לבחינת רעיונות חדשים- והכל מתפקד בזמן אמת.

 

4. זמינות מימון. זהו בחלט תור הזהב מבחינת מימון סטארטאפ באמצעות משקיעים אנג'לים והשקעות הון סיכון. כמות המימון הזמינה לסטארטאפים צמחה במידה משמעותית,שנה אחר שנה, בעשור האחרון.

 

5. קיבעון פופולרי. אל תשללו את השפעת רוח הזמן של ימנו. אילי הון של סטארטאפים הם למעשה סלבריטאים, עם שמות כמו מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ואילון מוסק שעושים כותרות מדי יום. אנשים אוהבים יזמים ורוצים ללכת בעקבותיהם.

 

6. סחורה דיגיטלית. הרבה ממה שאנחנו צורכים בעידן המודרני הוא דיגיטלי- במיוחד מידע ובידור. סחורות דיגיטליות אינן נתקלות בקשיים בשל תהליכים איטיים, קביעות או עלויות סטארטאפ גבוהות הכרוכות במוצרים פיסיים, דבר נוסף שמקל עלינו להפוך ליזמים.

 

7. אוקיינוס כחול. "Blue Ocean" הוא מונח הטוען כי תחרות מתחלפת עם יצירת מרחב שוק חדש. האינטרנט והיחסים שלנו איתו מתפתחים כל העת, ומספקים חזית חדשה רחבה ליצירת רעיונות. יזמים יכולים ליצור דרישה בדרכים שלא ניתן היה קודם לכן.

 

 

 

טיעונים נגד

כעת, חשבו על טיעונים סותרים אלה:

 

1. מימון סלקטיבי. כפי שצויין קודם לכן, יש טונות של מימון שם בחוץ שאפשר לקחת, אבל להיכן המימון הולך? בעבר דיווחתי על תופעה בקהילת מימון הסטארטאפים שנוטה לנתב הון זה לסטארטאפים שיש להם את התכניות העסקיות המוצלחות ביותר. ייתכן ואתם חושבים על כך כהישרדות של הטוב ביותר במובן הבסיסי, אבל לסטארטאפים עם רעיונות מבטיחים (ופחות באז תקשורתי) יש סיכויים נמוכים יותר להשגת הון. חוסר שוויון זה מבטיח הצלחה מוגברת רק למתי מעט.

 

2. שיעור הכישלון. יש צד נגדי לעליה המטאורית של סופרסטארים סטארטאפים טכנולוגיים: רובם מסיימים את חייהם בהתמסמסמות. רוב היזמים נכשלים פעמים רבות לפני שהם מצליחים ותודות לצמיחה הטכנולוגית מוגברת ולטרנדים צרכניים המשתנים תכופות, קשה מאוד להישאר רלוונטיים יותר ממספר שנים.

 

3. שבילים מוגבלים. הזמינות והדרישה הנרחבת למוצרים דיגיטליים יוצרות מגבלה קלה לפוטנציאל של עסקים חדשים. למעשה קשה יותר לפרוץ לתעשיה המסורתית, או כזאת הממוקדת במוצרים פיזיים ממה שהיה בעבר.

 

4. תחרות גבוהה יותר. ציינתי קודם את מצב ה"אוקיינוס הכחול" של החזית הדיגיטלית, אבל קשרי הגומלין המהודקים והמהירות המיידית של האינטרנט, פותחים פתח לתחרות מיידית. מספיק שתעלו רעיון ייחודי ומיד 12 יזמים רעבים ינסו לשפר את המודל שלכם.  

 

 

האם זהו באמת "תור הזהב" ליזמות? הלוואי ויכולתי לומר זאת לבטח, אם כי החלטה סופית תדרוש כיוון מדויק עוד יותר של ההגדרה הסובייקטיבית של המונח. ליזמים כיום יש יותר הזדמנויות, יותר משאבים ויותר פוטנציאל להצליח ממה שהיה להם אי פעם, אבל דלתות חדשות אלה מאפשרות גם כניסה של אתגרים, מגבלות ודרישות חדשות.

אם המונח היה מתייחס רק לפעילות היזמית, הייתי אומר שכן, ללא ספק, אנו נמצאים בתור זהב יחסי. אבל אין זה אומר שהכל זהוב עבור יזמים מודרניים.

 

 

ומה לגביכם? האם אתם חושבים שאנחנו נמצאים ב"תור הזהב", של היזמות?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.