20 אפריל 2016 | מערכת StartIsrael
לך אל מנהל ההשקעות, יזם

יזם מצליח הוא אחד שיודע לקרוא את השוק נכון. הוא מזהה צורך ויודע לענות עליו בדרך המתאימה ביותר עבור קהל היעד. הוא יודע להקדים את המתחרים, לא מפחד מסיכונים, תוך התנהלות במסגרת מסודרת ומתוכננת של תוכניות עסקיות מפורטות ויעדים מוגדרים. יזמים צריכים ללמוד מכל מי שרק יוכלו, גם ממי שפועל בתנאים דומים אך שונים. מנהלי השקעות הם כאלה, והנה מה שאפשר ללמוד מהם.

"מכל מלמדי השכלתי", אמרו חז"ל: יזמים צריכים ללמוד מכל מי שרק יוכלו, גם ממי שפועל בתנאים דומים אך שונים. מנהלי השקעות הם כאלה והנה מה שאפשר ללמוד מהם.

 

יזם מצליח הוא אחד שיודע לקרוא את השוק נכון. הוא מזהה צורך ויודע לענות עליו בדרך המתאימה ביותר עבור קהל היעד. הוא יודע להקדים את המתחרים, לא מפחד מסיכונים, תוך התנהלות במסגרת מסודרת ומתוכננת של תוכניות עסקיות מפורטות ויעדים מוגדרים.

מנהלי השקעות דומים מאד ליזמים. גם הם צריכים להבין את צרכי לקוחותיהם; להכיר היטב את השוק ולזהות לפני המתחרים את המקומות בהם שווה להשקיע; כמו יזמים, גם מנהלי ההשקעות מתמודדים עם קשיים ומודעים לאלמנט ההפתעה. השוק שלהם תלוי בשלל אירועים שאינם קשורים בשוק ההון או הבורסה, אך משפיעים עליהם רבות, כמו אסונות טבע, אירועים ביטחוניים מקומיים ובינלאומיים וכדומה. כמו יזמים, גם מנהלי השקעות מתמודדים עם חוקים מגבילים ופועלים במסגרת ובגבולות אסטרטגיית השקעה ברורה.

קווי הדמיון בין השניים רבים וסביבת העבודה דומה אך שונה. שניהם צריכים להתמודד לא מעט עם סביבה של עמימות גבוהה או חוסר ודאות, על שניהם לנהוג בשיקול דעת ולערוך ניהול סיכונים מסודר. מכיוון שכך, יזמים יכולים לשאוב השראה מעבודתם של מנהלי השקעות, בעיקר בתקופות משבר ונפילות.

 

 

התמודדות עם תלות כלכלית

יש משהו מאד מפחיד ביזמות: בהיעדר המסגרת המחבקת של ארגון מעסיק, מדובר בסיכון שנמצא כולו באחריות היזם עצמו. יחד עם זאת, פירות ההצלחה גדולים. בני פלומן, יזם סדרתי, טוען בראיון למגזין המכללה למינהל כי ניתן להגיע ליציבות כלכלית גבוהה יותר דווקא בעולם היזמי-עצמאי. והדרך לאי-תלות נעוצה, לטענתו, בשני גורמים: התבססות על מספר לקוחות מגוון ועל הקמת עסקים אשר מתעדכנים כל הזמן בהתאם למצב השוק. הוא מדבר על יזמות עם פוטנציאל לטווח ארוך ומבהיר שלא צריך להיות קשר ישיר בין הזמן המושקע במוצר לרווח, לאמור: רווח יכול להתקבל ממוצר באופן פאסיבי גם לאחר גמר ההשקעה הפעילה בו.

הרעיונות העומדים בבסיס דבריו של פלומן לקוחים ישירות מעולמם של מנהלי ההשקעות. כאשר בונים תיק השקעות, חשוב להקפיד על גיוון ולהשקיע במספר ערוצים וחברות. אפיקי השקעה מרובים ומגוונים מייצרים סיכונים במידה משתנה, כך שתיק ההשקעות כולו – שהוא התמונה הגדולה, מבחינת מנהל ההשקעות – הוא בעל פוטנציאל הפסד מצומצם. כך, במידה שאפיק אחד אינו עומד בציפיות הרווח, ההשקעה ביתר האפיקים תקטין את הסיכון הכרוך בהשקעה ותמזער את ההפסד. בדומה, השקעות רבות מניבות רווחים פאסיביים עבור לקוחותיהם וכל הנדרש הוא לעקוב אחר מצב השוק.

 

 

פוטנציאל לטווח הארוך

מנהלי השקעות וותיקים מסבירים כי רוב ההשקעות אינן יכולות להימדד בטווח הקצר. לא פעם, לאחר חיפוש ארוך למציאת ההשקעה הטובה ביותר, יש לקחת בחשבון כי תעבור תקופה מסוימת עד שהיא תניב רווחים.

יזמים יכולים ללמוד רבות מגישה זו של מנהלי השקעות וותיקים. חשוב מאוד להבין שמרגע הגיית הרעיון, דרך מימושו לכדי מוצר או שירות ועד התוצר המוגמר, כדאי לקחת נשימה ארוכה ולזכור כי ניתן יהיה לקצור פירות רק לאחר תקופה ממושכת. בדרך לארגון שעומד בזכות עצמו, יהיה על היזמים לבחון באופן תדיר דרכי פיתוח שונות, ולהתמקד תמיד באלה הטובות ביותר בהתאם למצב המוצר, השוק והמתחרים. גם לאחר בחירת הדרך הנכונה, כל יזם עוד יתקל בקשיים עד מימוש פוטנציאל ההשקעה והצלחת היוזמה.

 

 

לקחת סיכונים, להישאר אופטימיים ולהבין שלפעמים גם מפסידים

מנהלי השקעות חייבים להיות אנשים אשר מוכנים לקחת סיכונים, בדיוק כמו יזמים, שהרי הצלחה תלויה ביכולת העמידה גם בפני כישלונות או הפסדים, ואלה אינם זרים למנהלי השקעות. סביבת העבודה היציבה של מנהלי השקעות, לצד העבודה בצל הסיכון, מאפשרת להם לפתח מתודות ניהול סיכונים מקיפות. על-אף החשש מכישלון, הארגון והמתודולוגיה הסדורה של מנהלי ההשקעות בנושא זה יכולים לשמש יזמים רבים בבואם להקטין את מידת הסיכון הכרוכה ביוזמה חדשה ולהכין אותם להתמודדות עמו.

ישנם אנשים שקופאים מול סיכון, ישנם אנשים שפורחים בסביבה כזו. יזמים, מן הסתם, הם מהסוג השני. יותר מזה, רבים מהם יעידו כי היזמות היא "ג'וק" שאי אפשר להפטר ממנו – זאת לא סתם עבודה, זו דרך חיים. תמיד יהיו פרויקטים שיצליחו מעבר למשוער וכאלו שיצליחו פחות, ואופטימיות היא מרכיב הכרחי בעבודתו של מנהל השקעות מצליח, כמו גם של היזם.

בכיר בשוק ההון הישראלי אמר כי אחד הדברים החשובים למנהל השקעות היא היכולת להקדים אחרים בזיהוי  השקעה פוטנציאלית, בין אם מדובר בזיהוי צורך בשוק, בחוסר שעליו אפשר לענות, בזיהוי מגמה מסוימת, שינוי של מגמה קיימת או עיוות בשוק ההון.מנהל השקעות טוב הוא בעל היכולות לפעול בשונה מהקונצנזוס וללכת עם האמונה שלו. הוא גם בעל סיבולת גבוהה עד להבשלה:מרגע ביצוע ההשקעה ועד היום שבו השוק יתגמל אותה יהיו קשיים ומכשולים רבים בדרך. עד שההשקעה תניב רווחים, הסבלנות והאופטימיות המובנית הן חברותיו של המשקיע, יחד עם ניהול סיכונים מדוקדק.

 

 

 

איך מנהלים סיכונים בדרך מסודרת?

ניהול סיכונים הוא תהליך זיהוי והערכה של כל מה שעלול להשתבש וחשיבה על טקטיקת התמודדות מול מצבי הסיכון הללו. תהליכי ניהול סיכונים הם חלק אינטגרלי מאסטרטגיית העבודה של מנהל השקעות.

זהו תהליך הכרחי בבניית תיק השקעות ובניהולו השוטף. מנהלי השקעות תמיד יעבדו בתוך גבולותיה של רמת סיכון שנקבעה מראש וכל תהליך בתיק ובאחד ממרכיביו ייעשה בהתאם לאסטרטגיית סיכון זו. יחד עם זאת, רמת הגמישות הנדרשת ממנהל תיק השקעות היא גבוהה ותמיד הוא יידרש לקיומה של תוכנית ב' במגירה.

בפרויקטים יזמיים, ניתן ליישם תהליכי ניהול סיכונים באופן דומה. בשלב ראשוני יש לבחון מהם הגורמים המהווים סיכון לפרויקט היזמי, להעריך את הסיכוי שיתרחשו ומה תהיה מידת ההפרעה להצלחה. בהמשך, עם התקדמות הפרויקט, יש לעקוב אחר הסיכונים שזוהו, לבחון אילו מהם עדיין רלוונטיים והאם רמת הסיכון נשארה דומה. בדומה לנעשה בניהול השקעות, יש לחשוב מראש על תוכניות חלופיות ולהגיע להחלטה בנוגע למועד הפעלתן, בהתאם למידת הסיכון.

 

 

להכיר את השוק, להיות מוכן לשינויים

מנהלי השקעות חייבים להיות עם היד על הדופק ולהכיר היטב את השוק בתוכו הם פועלים: עליהם להכיר את השחקנים החשובים, קטנים כגדולים; עליהם להבין מהו ערכם הסגולי בשוק ועליהם לדעת מהו הייחוד של מתחריהם.

לצד האמונה בדרך ובפרויקט, על היזם להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולהיות מוכן לשינויים. השוק אינו נשאר קבוע – מתחרים באים והולכים, דרישות הלקוחות משתנות והסביבה הטכנולוגית דינאמית. כל שינוי כזה יכול לייצר צורך בשינוי הניהול של פרויקט עליו היזם עובד.

גם בנושא זה, יכולים היזמים ללמוד ולקבל השראה מניהול תיקים בשוק השקעות משתנה. על מנת שהתיק יישאר עדכני בהתאם למצב בשטח, על מנהל ההשקעות להיות ערני כדי להחליט מתי יש לבצע שינוי – למכור מניות של חברה מסוימת, לשנות את הרכב התיק או לעבור לאפיקי השקעה חליפיים. עליהם לקחת בחשבון לא רק מתחרים או את מצב מניות חברה מסוימת, אלא גם עדכונים רחבים יותר כחוקים חדשים, המצב הפוליטי העולמי, ותהליכים כלכליים גלובליים שונים שעלולים להשפיע על מצב תיק ההשקעות.

 

 

ישנם שטחי חפיפה מרובים בין תחומי ניהול השקעות ויזמות עסקית. יזמים שמכירים את תחום ניהול התיקים יכולים לשאוב ממנו ידע והשראה, ולהחיל את העקרונות המנחים את מנהלי השקעות גם בניהול העסקים היזמיים מאחוריהם הם עומדים, בדרך לארגון, עסק או חברה שעומדים בזכות עצמם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.