30 מאי 2016 | ג'ון ראמפטון
כיצד תדעו מתי להיות אסרטיביים עם הצוות שלכם

במהלך הקריירה המקצועית שלכם, בכמה מנהיגים נתקלתם שניתן לכנות אותם "בריונים"? וכמה היו לחלוטין "טרף קל"? העובדה היא - מנהיג טוב אינו בריון וגם אינו טרף קל. למנהיגים עם מאפיינים אלה אין צוות שתומך בהם. לעומת זאת, המנהיגים האפקטיביים ביותר נחנו באסרטיביות שבזכותה הם מניעים ומנהלים את הצוות שלהם בזמן שהם מתמודדים עם משברים באופן יעיל.

 

במהלך הקריירה המקצועית שלכם, בכמה מנהיגים נתקלתם שניתן לכנות אותם "בריונים"? וכמה היו לחלוטין "טרף קל"?

העובדה היא - מנהיג טוב אינו בריון וגם אינו טרף קל. למנהיגים עם מאפיינים אלה אין צוות שתומך בהם. לעומת זאת, המנהיגים האפקטיביים ביותר נחנו באסרטיביות שבזכותה הם מניעים ומנהלים את הצוות שלהם בזמן שהם מתמודדים עם משברים באופן יעיל.  

 

 

אבל מהי בדיוק אסרטיביות ומתי משתמשים בה מול הצוות שלכם? כדי להבין טוב יותר אסרטיביות עלינו תחילה לעבור במהירות על ארבע תבניות מובחנות של תקשורת שאנו נתקלים בהן מדי יום ביומו:

 

1. פסיביות: אלו הם אנשים שנמנעים מקונפליקט, מנוצלים ומתנצלים בתדירות גבוהה.

2. אגרסיביות: הרבה אנשים תופסים אינדיבידואלים אגרסיביים כבריונים צדקניים שממהרים להעביר ביקורת ומתעלמים מדעות של אחרים.

3. פסיבי-אגרסיבי: למרות שהם רוצים להימנע מקונפליקט, אנשים פסיביים-אגרסיביים יכולים להיות מניפולטיביים והם משחקים משחקים עם אחרים כדי לנסות לסחוט שליטה.

4. אסרטיביות: מאמינים כי זהו מדיום טוב בין פסיביות ואגרסיביות. מי שאסרטיבי מצליח לתקשר את הרגשות והדעות שלו אבל גם מחפש אחר סיטואציות של win-win.

 

 

בקליניקת  Mayo טוענים כי לא רק שאסרטיביות היא כישור תקשורת בסיסי, אלא "להיות אסרטיבי משמעו שאתם מצליחים להביע את עצמכם באופן אפקטיבי ולעמוד מאחורי נקודת המבט שלכם, בעודכם מכבדים את הזכויות והאמונות של אחרים". בנוסף, להית אסרטיבי יכול להגביר את הערך העצמי שלכם, להפחית לחץ ולהבטיח שהמסר שלכם יועבר לאלו שסביבכם.

 

 

 

מתי להיות אסרטיביים עם הצוות שלכם

אסרטיביות היא מאפיין שכל המנהיגים האפקטיביים חולקים. מנהיגים אסרטיביים, אחרי הכל, חולקים את גישת "אנחנו יכולים לנצח" בגינה הם משתפים דעות ורגשות באופן כנה. במקביל, הם מעריכים כל אחד מחברי הצוות וכאשר מתעורר עניין כלשהו, מנהיג אסרטיבי יחפש אחר פתרון. 

מנהיגים אסרטיביים יכולים גם מקשיבים לצוות ויודעים מהן הציפיות של חבריו, וזה מסייע להם להתמודד עם חברי צוות אגרסיביים או כנועים.

אבל, אין זה אומר כי עליכם להיות אסרטיביים עם הצוות שלכם כל הזמן. לדעת מתי להיות אסרטיביים ומתי לא הוא מרכיב חשוב נוסף של מנהיג אסרטיבי.

עם הנקודות למחשה הללו, הנה כמה סיטואציות בהן אתם יודעים שעליכם להיות אסרטיביים עם הצוות שלכם: 

 

 

 

לרתום את כולם לתכנית או מטרה

הנה תרחיש מצוין שעלה בThe Muse: יש לכם רעיון טוב לקמפיין מכירות עתידי. כאשר אתם מציגים את הרעיון לצוות שלכם אתם מקשיבים לרעיונות ולהצעות שלהם. למעשה, יכולות להיות הצעות מצוינות שיחזקו את התכנית המקורית שלכם. זה יכול להיות אפילו משהו פשוט כמו מעקב אחר אינטראקציה עם לקוח במשך 3-6 חודשים. הרעיון הוא שאתם מגייסים את הצוות שלכם לתמוך בתכנית שלכם ויותר מכך, אתם משפרים אותה מעצם כך שאתם עובדים יחדיו כצוות. 

זה יהיה אפקטיבי יותר מאשר אם תהיו אגרסיביים ותאמרו לצוות שלכם "זה לא יעבוד" כאשר הם משתפים אתכם בדעה שלהם.

 

 

 

הנעת הצוות שלכם

לפעמים המורל נמוך והצוות שלכם צריך לקבל השראה. האם אתם חושבים שלקבל את הסטאטוס קוו או לצרוח עליהם יגרום להם להיות בעלי מוטיבציה? ממש לא. במקום, עשו שימוש באסרטיביות שלכם כדי להגביר את המורל ולהצית את התשוקה בצוות שלכם.

ניתן להשיג זאת אם תאפשרו לכל אחד בצוות שלכם לתרום לפרויקט מסוים. לדוגמא:

 

-  עודדו את הצוות שלכם לקבל בעלות על פרויקט בכך שתתנו להם את החופש להתנסות עם פתרונות שונים.

-  אל תתנו רק לאנשים האגרסיביים ובעלי ביטחון העצמי לדבר. תנו לכולם הזדמנות לדבר, במיוחד לאינדיבידואלים הפסיביים והשקטים.

-  הפכו כל אחד ואחד בצוות למנהיג בכך שתטילו אחריות שונה על חברי צוות שונים.

-  היו דוגמא טובה בכך שתהיו חיוביים, תחלקו את מחשבותיכם ותקשיבו לצוות שלכם.

-  דעו אם מישהו מחברי הצוות הוא יזם, ותאפשרו להם להיות יזם פנימי בתוך החברה שלכם.

 

 

לפקח על כולם

האם יש לכם צוות שתמיד מאחר? האם העבודה שלהם רשלנית? האם חברי צוות אחרים הופכים מתוסכלים לאור חוסר כבוד זה?

במידה וכן, אתם יכולים לבחור לנהל את הסיטואציה בכמה כיוונים שונים: אתם יכולים להיות פסיביים ולהמשיך לאפשר את ההתנהגות הזאת בכך שתתרצו עבור אינדיבידואל מסוים, או בכך שאתם או מישהו אחר יגבה אותו. אתם יכולים להיות גם אגרסיבים ולזלזל או לנזוף באותו אינדיבידואל לפני כולם.

או שאתם יכולים לנקוט בגישה הטובה ביותר ולהיות אסרטיביים.

בסביבה פרטית, אתם וחבר הצוות יכולים לשבת ולדון בהתנהגות הלא מתאימה שלהם ובאופן בו היא משפיעה על אחרים. בנוסף, תנו להם הזדמנות לדבר. אולי משהו אחר מתרחש בחייהם וזה משפיע על עבודתם. אולי לא הייתם מספיק ברורים עם ההנחיות שלכם. אם כן, אתם יכולים למצוא דרך לפתור עניינים אלה.

אם חבר הצוות עדיין אינו מבין על מה אתם מדברים, או עדיין ממשיך עם אותן הטעויות הבעייתיות, אתם יכולים לנסות ולקבוע פגישות שבועיות שייתכן ויסייעו לו לשמור על המסלול וללכת בתלם.

 

 

ניהול קונפליקטים

אנו מבלים זמן רב עם העובדים והצוות שלנו. לפיכך, זה רק טבעי שיהיו זמנים בהם נהיה מתוסכלים, כועסים או אפילו נחווה שחיקה עם העובדים שלנו. בחלק מהמקרים זה יכול להוביל לקונפליקטים בסביבת העבודה, בה אחד העובדים פוגע באחר באופן רגשי, מנטלי או פיזי. לפני שזה מתרחש, עליכם להתנהג כמנהיג אסרטיבי ולנסות לפתור בעיות לפני שהדברים יוצאים משליטה.

שוב, בסביבה פרטית, הקשיבו לשני הצדדים ולסיפור של חברי הצוות המעורבים. קבלו את העובדות ושמרו על קור רוח. קחו זמן כדי להבין מהי התוצאה הטובה ביותר בכך שתתייחסו ישירות לעניין. לדוגמא, ייתכן ותבינו כי עובדים אלה לא יכולים לשבת אחד לצד השני, ולכן אם תשנו את מקומות הישיבה שלהם העניין ייפתר. אם הם לא יכולים לעבוד יחדיו על פרויקטים, הציבו אותם בצוותים שונים. אם אחד מחברי הצוות טועה, ונאמר מתנהג כמו בריון, הסבירו לו מדוע זו התנהגות לא נאותה במקום העבודה. 

 

 

טיפים של אסטרטיביות שתוכלו לנסות עם הצוות שלכם

מאחר ולא כולנו נולדנו אסטרייבים, הנה כמה טכניקות שיכולות לסייע לכם ללמוד כיצד להיות אסרטיביים יותר במקום העבודה:

 

האמינו בעצמכם. אתם חבר צוות מוערך ואל תתנו לאחרים לנצל אתכם.

שלטו ברגשות שלכם. אל תתנו לרגשותיכם לכלות אתכם. אם אתם חשים כעס, תסכול או אכזבה מצאו דרך לשחרר את הרגשות האלה על ידי מדיטציה או הליכה.

הציבו גבולות ברורים. גלן שפרד, נשיא של Glenn Shepard Seminars, אומר: "העובדים שלכם אינם קוראי מחשבות" לפיכך "עליכם להגדיר באופן ברור ברור ברור מה אתם מצפים ומה לא תסכימו לקבל".

התייחסו לנושאים באופן ישיר וברור. אל תרכלו או תאפשרו לחברי הצוות לדבר אחד על השני מאחורי הגב. היו כנים והתייחסו לנושאים באופן ישיר במקום העבודה.

דברו בגוף ראשון. זה יעביר את התחושה שאתם מביעים את עצמכם ולא את רגשותיו של מישהו אחר.

עשו שימוש בשפת גוף חיובית. עמדו זקוף ושמרו על קשר עין.

למדו לומר לא. לפעמים אתם לא יכולים להכיל חברי צוות ואין בכך משהו רע. במקביל, עליכם לכבד את העובדה שיהיו זמנים בהם חברי צוות אחר יאמר גם הוא "לא".

כולם אחראים. ייתכן וזה בעייתי אבל זה לא צודק או הוגן שעובדים מסוימים יתנהגו באופן לא יאה בעוד שעובדים טובים צריכים לנקות אחריהם.

עשו חזרות. תתכננו את השיחה שלכם בכך שתדעו את הנקודות העיקריות שלכם והיו מוכנים לשאלות או דחיות והתנגדויות.

בחרו את המלחמות שלכם. כפי ששפרד אומר "מנהל חכם יודע שעדיף להפסיד בקרב לפעמים כדי לנצח במלחמה".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.