9 יוני 2016 | רונן פריימן
איש שיווק בעולם של מעצבים ומהנדסים

השבוע חשבתי שהגיע הזמן לחדש את האתר החדש שלנו, שהוא רק בן שנה וחודשיים. בזמן הזה גדלנו מחברה של 19 עובדים לחברה של 40 עובדים, קהל הלקוחות גדל והאתר שלנו, שהיה מדהים לחברה בצמיחה, לא מייצג את המקום שאנחנו נמצאים בו היום. למרות הגידול המדהים, עדיין נשארתי איש שווק אחד. כך מצאתי את עצמי בלב תהליך שלימד אותי שלושה דברים על ההבדל בין מפתחים למעצבים.

בספר בראשית (פרק ב, פסוק 18) כתוב: ״לא טוב היות האדם לבדו״, אבל מה עם לא טוב היות איש השיווק לבדו? בייחוד בחברה ששאר העובדים בה הם או מהנדסים או מעצבים?

 

 

השבוע חשבתי שהגיע הזמן לחדש את האתר החדש שלנו, שהוא רק בן שנה וחודשיים.
שנה וחודשיים בהם גדלנו מחברה של 19 עובדים לחברה של 40 עובדים. מסטודיו של מעצבת בחצי משרה לשלושה עובדים במשרה מלאה ועוד מעצב בחצי משרה. קהל הלקוחות שלנו גדל והאתר שלנו, שהיה מדהים לחברה בצמיחה, לא מייצג את המקום שאנחנו נמצאים בו היום.
למרות הגידול המדהים, עדיין נשארתי איש שווק אחד. שלא תבינו אותי, אני לא יכול להתלונן, צוות הפיתוח כאן מורכב מאנשים חכמים בטרוף שכל היום מאתגרים לוגית כל מהלך שיווקי שלי ועוזרים לי לדייק אותו עד לפרט האחרון, והסטודיו מוצף בכישרון שהופך כל מהלך כזה לאסטטי, יפה ונכון.

 

אבל אם נחזור לסוגיה השיווקית שלי, האתר שלנו נבנה מראש כ- second point of contact והתפקיד שלנו הוא לייצר לנו Social Validation כדי שהלקוח ואני נעבור במהירות וללא ריקודים מיותרים את שלב הגישושים ונעבור לשלב העבודה האמתית.

אולי זה גם המקום לציין כי האתר עושה את עבודתו נאמנה, כל לקוח שנכנס אליו טרח גם לציין ולשבח את האתר ואנחנו מרוצים.

אמנם קהל היעד שלנו לא השתנה, וגם המטרה של האתר נשארה ללא שינוי, אך הגדילה שלנו השנה אפשרה לנו להציע סל שירותים רחב וטוב יותר. תהליכי העבודה התחדדו ואנחנו יודעים היום, טוב מתמיד, מי אנחנו ואיך אנחנו יכולים,בצורה היעילה ביותר,לפתור כל צורך של כל לקוח כך שהוא לא יפסיק לחייך. ואת זה האתר שלנו לא מספר,לפחות לעניות דעתי.

 

 

אז כאיש שיווק טוב (שלא לומר חנון) הבנתי שחייבים מחקר משתמשים, וכאיש שיווק דל תקציבי מחקר, ביצעתי את מחקר השוק הראשוני בקרב עובדי החברה. איכשהו, באופן מקרי ובלתי מכוון, נוצרו בחברה שני מחנות: 32 מפתחים נגד 4 מעצבים. זה הזמן להרגיע אתכם - לא, הם לא הלכו מכות, אבל זה בהחלטת לימד אותי שלושה דברים על ההבדל בין מפתחים למעצבים.

 

 

מפתחים .Vs מעצבים - 1 round

(...If it works, don't touch it Vs. If you will give me one more day it will be perfect (and another day and another one and


כולנו מכירים את הקלישאה - אם זה עובד אל תיגע בזה - אבל מעולם לא האמנתי שהמפתחים שלנו הם גם כאלו. התגובות של כולם היו: "למה לגעת? זה עובד! זאת עבודה מיותרת! אתה סתם מייצר לכולנו עבודה" ועוד ועוד ועוד.
לעומתם המחנה של המעצבים כל כך התלהב מהרעיון, שבעשר דקות הם החליפו, שינו ודייקו את האפיון שלי לאתר ארבע פעמים. הם רק הוסיפו את ההוא, ורק כאן שינוי קטן, ואז התקבלה בסטודיו ההחלטה הבאה: "אנחנו צריכים שלושה ימי עבודה כדי לדייק את זה".
אני עוד לא יודע האם אני בעד או נגד השינוי, כשמצד אחד צועקים עלי שאני סתם מייצר עבודה מיותרת למשהו שעובד מדהים; ומהצד השני צועקים עלי שאני לא מספיק מדויק וכי צריך עשרות ימי עבודה כדי לדייק את זה.

 

 

מפתחים .Vs מעצבים - round 2

Efficiency Vs. Feeling

השיח בין שני הצדדים היה שונה לגמרי.

המעצבים דיברו איתי על רגשות, ולמה האתר של עכשיו גורם להם להרגיש מרובעים וכי הלבן באתר החדש גורם לתחושה פתוחה ונכונה. והכי חשוב שהם עגולים עכשיו….
ואילו המפתחים דיברו איתי במונחים של אפקטיביות, עלות תועלת, בכמה אחוזים אני חושב שאני אשפר את ה - leads באתר. העובדה שהאתר שלנו הוא בפועל second point of contact והקלט משתמש בעמוד הראשי לא ממש מעניין אותי, פחות דיברה אל המפתחים, כמו גם השאלה האם ההשקעה שלהם בפיתוח תשתלם בשיווק.
אני מסכים שהשאלה האחרונה היא מאוד חשובה - כמה מהר האתר החדש יאפשר ללקוחות פוטנציאלים לדלג מעל ריטואל ה"ריקודים" ולהגיע לדבר איתי על התכל׳ס, אבל לך תסביר למהנדס שאתה תוכל למדוד את מה שהוא רוצה שתמדוד רק אחרי שהאתר יהיה באוויר, ואולי בסוף נגלה שהוא צודק והכל היה מיותר.

ולשאלה שלי ״אז מה תחושת הבטן שלהם אומרת על סיכויי ההצלחה?״ קיבלתי בליל תשובות, שאם אצליח לנסח אותן בדרך מכובדת, אמרו: אם תהיה לי תחושת בטן אלך לבית הכיסא. 

 

 

מפתחים .Vs מעצבים - 3 round

Robots Vs. Visionaries

 

וואו, אני מרגיש שאני הולך כאן על חבל דק, אבל בשיחה עם המפתח היחיד שלנו שהוא לא באמת מפתח (כי הוא למד 5 שנים רפואה ואז עשה הסבה למפתח), הוא טען שמפתחים לא חולמים על המוצר, הם מקבלים סט של הוראות ומבצעים. הם לא חושבים על החזון וה- product וזה גם לא מתפקידם, אחרי השינוי הם ימדדו לך את מה שאתה צריך.

והמעצבים? הם עדיין דמיינו איך הם עגולים יותר :) והחזון של להיות עגול ולא מרובע... לא, הם לא יצליחו לזקק הערכה מה תהיה התועלת של השינוי, אלא רק שחייבים (!) שינוי.

 

 

אז נשארתי שוב תקוע עם עצמי, ללא יכולת לקבל החלטה מושכלת. ואז החלטתי ללכת על זה - מתיחת פנים לאתר שלנו. אתם כמובן מוזמנים לעקוב אחרינו ולבחון בעצמכם את התוצאה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.