18 יולי 2016 | דן בלטר
דור העתיד של אומת הסטארטאפ

בשנים האחרונות, מדינת ישראל מוכרת ברחבי העולם כ-"אומת הסטארטאפ", כמובן שלא לשווא, הכינוי תואם את הצמיחה המופלאה בתחום. ישראל מייצרת יותר חברות סטארטאפ לנפש מאשר בסין, הודו, קנדה, יפן ובריטניה. כמו כן, ישראל כמו ארה"ב מושכת פי 30 יותר השקעות מאירופה. תל האביב, נחשבת לאחת מהסביבות הטובות בעולם ליזמות. אך מה מכל מה שנעשה עד כה שווה אם הדור הבא, דור ה-Y והדורות שלאחריו, לא ימשיכו את העבודה הקשה?!

 

בשנים האחרונות, מדינת ישראל מוכרת ברחבי העולם כ-"אומת הסטארטאפ", כמובן שלא לשווא, הכינוי תואם את הצמיחה המופלאה בתחום. אומת הסטארטאפים מייצרת יותר חברות סטארטאפ לנפש מאשר בסין, הודו, קנדה, יפן ובריטניה. כמו כן, ישראל כמו ארה"ב מושכת פי 30 יותר השקעות מאירופה. הבירה הכלכלית של ישראל, תל האביב, נחשבת לאחת מהסביבות הטובות בעולם ליזמות, מקום שני אחרי עמק הסיליקון שבקליפורניה, ארה"ב.

אך מה מכל מה שנעשה עד כה שווה אם הדור הבא, דור ה-Y והדורות שלאחריו, לא ימשיכו את העבודה הקשה?!

 

 

אני עצמי הגעתי אל עולם היזמות כנער מהפריפריה, אשר ההזדמנות לעולם חדש נפתחה לו על ידי תכנית מובילה לחינוך ליזמות לנוער ישראלי - תכנית Unistream, שהוקמה על ידי רוני צארום, איש עסקים מצליח שפועל למען הנוער בישראל ועתיד טוב יותר למדינה. התכנית פועלת כדי לגשר על הפער בין מרכז הארץ לפריפריה, מתוך מטרה היא לתת לנוער בקהילות עם משאבים מוגבלים סיכוי להצליח בעולם העסקי. תכנית מובילה זו מהווה מודל חיקוי לרבות אחרות ולאחרונה זכתה בפרס ייחודי על פועלה מטעם האו"ם.

כבוגר התכנית, הגעתי לעיסוקי כיום. ולאחר עבודה ממושכת עם מדינות מתפתחות לשם פיתוח אקוסיסטם יציב ובר קיימא, אני יכול לומר שתכניות החינוך לנוער הן הדרך החשובה והבטוחה ביותר לשימור היכולת שלנו כמדינה ליצור דורות המשך, אשר ימשיכו לחדש מתוך הבנה שאין חשוב כמו עם שרוצה ועושה למען התקדמות העולם.

 

 

מלבד תכנית Unistream, אשר מושתת על המוטו "הצלחה, סובלנות, ועצמה אישית", ישנן כיום עוד תכניות ייחודיות בתחום יזמות בני-נוער. אחת מהתכניות הללו היא תכנית היזמות של מחלקת המחוננים של משרד החינוך בשיתוף StarTAU מרכז היזמות של אוניברסיטת ת"א. התפיסה המנחה את התכנית הזו, רואה בנערים ובנערות מחוננים משאב אנושי מדהים, אשר יש למנף את יכולותיו ולהביאו להישגים מקסימלים הן בהיבטים מקצועיים והן בהיבטים אישיים, אשר ימקסמו את יכולות הנוער המחונן להשפיע על החברה העירונית בה הוא חי וכמובן גם הלאומית.

 

תכניות אלו סבורות כי אבני היסוד של מנהיגות עסקית ופעילות חברתית הן רכישת ידע, מיומנויות ניהול, ניסיון מעשי, שינוי חשיבה, והעצמה אישית - כל אלו יכולות לתת לכל נער/ה את ההזדמנות להצליח בכל שיחפצו. התכניות מספקות למשתתפים את הכלים הדרושים להם כדי להעצים את עצמם ואת הקהילות המקומיות שלהם. וכן, הנתונים הסטטיסטיים מראים כי הם מצליחים מאוד בהשגת מטרותיהם. המשתתפים נוטים יותר לשרת כקצינים בצה"ל ולהיות מתנדבים פעילים.

 

 

לחינוך נוער ליזמות יש את הכוח לשנות את נוף התרבות והכלכלה של החברה כולה.

תכניות לחינוך נוער ליזמות יוצרות בסיס מוצק בחברה אשר בנויה מיחידים עם אמביציה חדשנית, מיומנויות חשיבה ביקורתיות, יכולת לפתור בעיות, וכמובן השראה ותשוקה לעשייה.

כאחד ממרכזי היזמות העולמיים וכמדינה אשר חרטה על דגלה חדשנות ויצירתיות, ישראל היא הסביבה האידיאלית לאיסוף כישורים וידע עבור המוחות הצעירים. וכמובן, ישראל מהווה פלטפורמה לקטוף הצלחות באקוסיסטם המקומי וליצור אימפקט בינלאומי.

תכניות כמו אלה חיוניות עבור החברה שלנו, ולא רק בכדי ליצור דור עם ידע וכלים, אלא גם כדי לקדם  את החשיבה היזמית, אשר ברגע האמת תעניק לבני הנוער את נקודת המבט המסוגלת לזהות הזדמנויות, אך חשוב מכך – ליצר הזדמנויות חדשות בעצמם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.