24 נובמבר 2016 | דוראל ישי
חשיבות פיתוח אבטיפוס

חשוב להבין שרוב מוחלט של הסטארט-אפים לא מבשילים לכדי מוצר מוצלח, ורובם נכשלים בשלבים שונים של התהליך. אך מה עלינו לעשות על מנת להגיע לרמת ביטחון מקסימאלי שמה שיש לנו הוא הדבר הנכון? התשובה יכולה להיות - בניית אבטיפוס

לא פעם אני פוגש יזמים המעוניינים להפוך את הרעיון שלהם למציאות מוגמרת תוך ימים ספורים. הם להוטים כל כך על הרעיון, בטוחים שהוא יצליח, ומשוכנעים שיש להם ביד את הרעיון שהולך לשנות את העולם. "תחשוב מה יקרה אם זה יתפוס, בעצם עזוב שטויות, זה יתפוס! זה יהיה אדיר וימשוך מאות מיליוני משתמשים. אנחנו נשנה את העולם". משפטים מהסוג הזה אני שומע לא פעם, כאשר לפעמים המרחק בין החלום למציאות בכלל לא קיים אצל היזם.

 

כפי שציינתי כבר בעבר, 95% מהמיזמים מפסידים את הכסף של המשקיעים, ולא משנה איך תסתכלו על זה, גם לרעיון שלכם יש 5% הצלחה. האם זה אמור לייאש? ממש לא! האם זה אמור להכניס אותנו לפרופורציות? בוודאי!

חשוב להבין שרוב מוחלט של הסטארט-אפים לא מבשילים לכדי מוצר מוצלח, ורובם נכשלים בשלבים שונים של התהליך. אך מה עלינו לעשות על מנת להגיע לרמת ביטחון מקסימאלי שמה שיש לנו הוא הדבר הנכון?

 

 

את הרעיון שאציג כאן קראתי בספר נחמד מאוד שנקרא PretoType Itשנכתב על ידי Alberto Savoya.

גולת הכותרת של הספר, והרעיון העיקרי שלו הוא:

 

"MAKE SURE YOU ARE BUILDING THE RIGHT IT BEFORE YOU BUILD IT RIGHT"

 

אנחנו חייבים להבין האם מה שיש לנו ביד זה המוצר הנכון, לפני שאנחנו מייצרים בצורה נכונה את המוצר. אם קודם נייצר ורק אחר כך נבדוק האם המוצר שלנו הוא המוצר "הנכון", אנו חשופים למפח נפש גדול, בזבוז זמן וכסף.

 

 

אז איך בודקים אם יש לנו את הדבר הנכון?

Alberto Savoya נותן בספרו רעיונות לפתרון הבעיה אותה העלנו. במילים פשוטות, הוא מציע לבצע אבטיפוס, אשר אינו בהכרח פיתוח ראשוני של המוצר. על פי סאבויה, ישנה אפשרות לדמות את פעילות המערכת ולבדוק את תגובת הצרכנים הפוטנציאלים. האם מה שנראה מבטיח על הנייר מבטיח גם במציאות?

 

כדוגמא, מביא סאבויה בספרו סיפור מעניין על חברה שלפני כמה עשורים רצתה לפתח מכונה אשר ממירה דיבור למילים כתובות. הרעיון היה גאוני: כאשר מישהו ידבר למיקרופון הנמצא בקרבתו, המכונה תדע לקלוט את הקול, לתרגם אותו למילים ולהדפיס את המילים בצורה עצמאית. כעת, מול החברה ניצבו שתי אפשרויות, הראשונה, להתחיל לפתח את הטכנולוגיה, להשקיע במחקר ופיתוח ולהקצות משאבי ענק לנושא. האפשרות השנייה הייתה להכין מעין אבטיפוס שיבדוק את תגובת הנסיינים למוצר. אבל כאן ניצבה בפני החברה בעיה גדולה, איך נוכל לבצע אבטיפוס בלי להמציא את הטכנולוגיה? הרי ידרשו שנים רבות על מנת לבנות אבטיפוס כזה. ואז, עלה במוחו של אחד מהעובדים בחברה רעיון מבריק. הם יציבו מיקרופון בחדר אחד, ובחדר השני ישב אדם שישמע את ההקלטה ובאותו רגע יקליד את האותיות, שיופיעו במהירות מול האדם שהשמיע את הקול בחדר הראשון. רעיון גאוני המאפשר לנו לחקות את הפעילות האמתית של המערכת, ובכך לבדוק איך יגיבו אליה הצרכנים.

לאחר שביצעו את הניסיון, הבינו בחברה כי תגובת הנסיינים לא הייתה מלהיבה, כיוון שבאותם זמנים מכונות הדפוס לא היו נחלת הכלל, ומי שכן השתמש בהן, העדיף את הכתיבה הידנית, אשר לרוב מונעת טעויות הקלדה או חוסר הבנה של המכונה.

כאן ניתן לראות שבהשקעה מינימאלית, חסכו בחברה מאות מיליוני דולרים לפיתוח, שהיו פשוט נזרקים לפח.

הדרכים לביצוע אבטיפוס הינן רבות ומגוונות, אך חשוב מאוד להבין שאסור לדלג על השלב הזה. בשלב האבטיפוס המטרה שלנו היא לבחון את המוצר בשוק, תוך השקעה וסיכון מינימאליים.

 

 

אז מה היא המטרה של אבטיפוס?

לפני שאנו בונים אבטיפוס, עלינו לחשוב: "מה הן השאלות שעליהן הניסוי באבטיפוס אמור לענות?". לאחר שנדע על מה אנחנו מחפשים תשובה, נוכל לתכנן את האבטיפוס בצורה המיטבית עבורנו, ונוכל להפיק ממנו את המרב.

לאחר שבחנו את האבטיפוס, וקיבלנו תוצאות שהניחו את דעתנו, אין זה אומר שהמוצר שלנו יצליח, אך ללא ספק אנו נמצאים במקום בטוח הרבה יותר מאשר לפני הבדיקה, וכעת, נוכל לגשת לפיתוח בביטחון רב יותר, תוך סיכון נמוך יותר.

תגובות

1. בית תוכנה | 10 מרץ 2019

אולי כדאי להיעזר בבית תוכנה בשלב הסיד

פלעמים כדאי לשקול להעזר בבית תוכנה עם ניסיון של פיתוח אפליקציות ומיזמים לפחות בשלב הראשוני של המיזם. ישנם הרבה בתי תוכנה טובים. לי היה נסיון חיובי עם מיסטרביט. בית תוכנה אשר מפתח בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיש בשוק: VUE, ANGULAR, RAECT , NODE, MONGODB ברמה הכי גבוהה שיש.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.