22 ספטמבר 2016 | ג'ון ראמפטון
12 ביטויים פאסיביים אגרסיביים שאני עושה בהם שימוש והם הורסים את העסק שלי

התנהגות פאסיבית-אגרסיבית היא מתסכלת עבור שני הצדדים המעורבים. היא לא פרודוקטיבית והיא גורמת לכם ולאחרים להיות פחות אמינים בסביבת העבודה. לאחר שאפשרתי להתנהגות שלי להרוס חלק ממערכות היחסים שלי (ואפילו לא הבנתי שזה מה שקורה), החלטתי שעלי להבין מה אני עושה ולתקן זאת.

נאמר לי שאני קצת פאסיבי-אגרסיבי. לא הבנתי זאת עד שהתחלתי להעריך חלק מהמילים הפשוטות אך ההרסניות שאמרתי. אם אתם חוויתם מעשה פאסיבי-אגרסיבי אז אתם כבר יודעים שזו לא הדרך הטובה ביותר לפתור קונפליקט. ואם אתם כמוני והתנהגתם כך לאחרים, אז אתם גם יודעים שזו לא הדרך הטובה ביותר לפתור קונפליקטים.

התנהגות פאסיבית-אגרסיבית היא מתסכלת עבור שני הצדדים המעורבים. היא לא פרודוקטיבית והיא גורמת לכם ולאחרים להיות פחות אמינים בסביבת העבודה. לאחר שאפשרתי להתנהגות שלי להרוס חלק ממערכות היחסים שלי (ואפילו לא הבנתי שזה מה שקורה), החלטתי שעלי להבין מה אני עושה ולתקן זאת.

 

 

הנה 12 ביטויים פאסיביים-אגרסיביים נפוצים והמשמעות האמיתית מאחוריהם, כך שבפעם הבאה שתתקלו בהם, תדעו כיצד להמשיך בהתנהלות טובה ופרודוקטיבית יותר:

 

 

1. "בסדר"

החבר הכי טוב שלי הפנה את תשומת לבי לביטוי זה. כפי שהוא אמר, כאשר מישהו אומר לכם שהכל "בסדר" זה תמיד אומר בדיוק את ההיפך. מהר מאוד הבנתי שהוא צודק. Signe Whitson L.S.W אומר ב-Psychology Today: "האדם הפאסיבי-אגרסיבי משתמש בביטויים כמו 'בסדר' כדי לבטא כעס באופן לא ישיר ולסגור אפיקי תקשורת ישירים, כנים ורגשיים".

 

 

2. "אין בעיה"

למעשה, יש לכם בעיה. Christine Schoenwald אומרת ב-Thought Catalog שביטוי זה מתרגם כך "אני אומר שאין בעיה אבל מה שאני מתכוון הוא לך תזדיין. אני לא אומר את מה שאני באמת מרגיש אבל אחזיק את זה נגדך עד שאתפוצץ".

 

 

3. "אם אתם באמת רוצים"

ייתכן ובמבט ראשון זה נראה נחמד, אבל שלא ישטו בכם. כאשר אתם אומרים למישהו או מישהו אומר לכם ביטוי זה, אתם למעשה לא מתחייבים. ייתכן וזה נשמע כאילו אתם מתכוונים ללכת עם התכנית, אבל למעשה בפנים אתם לא נלהבים - אבל אתם לא יודעים כיצד לתקשר רגשות אלה, או ייתכן ואתם חושבים שהאדם השני יכעס עליכם.

 

 

4. "תודה מראש"

עוד ביטוי שייתכן ונראה תמים בתחילה. אבל למעשה אתם מתכוונים שאתם מצפים ממי שלא יהיה שיעשו כבקשתכם והם חייבים לעשות זאת. זה הורס את היחסים שלכם עם אותו אדם.

 

 

5. "הופתעתי לגלות/אני מבולבל/ אני סקרן לגבי..." 

כאשר אתם שומעם או רואים טקסט זה, היו בטוחים כי זה נעשה כדי להסוות ביקורת, בניגוד לביקורת ישירה.  Jennifer Winter אומרת ב-The Muse שהיה לה קולגה שהשתמש בביטויים כאלה כדרך "להפחית את עוצמת המכה". אולם, היא "קיבלה את זה כמו סכין בגב מאחר והבוס שלי היה נוכח - ותחושה זו הובילה אותי להתעלם מהפידבק שלו". 

 

 

6. "אני לא כועס"

ביטוי זה הרס את מערכת היחסים שלי עם אשתי לשעבר. מעולם לא ביטאתי כיצד אני מרגיש באמת. כעת למדתי לומר בפתיחות את שאני מרגיש ולהיות כנה עם אשתי. זה אותו הדבר במקום העבודה. כן - אדם זה כועס מאוד, הוא פשוט לא כנה אתכם. אני מוצא שאני משתמש בביטוי זה כאשר אני לא מרגיש שאני יכול להיות כנה עם האדם. למדו לבטא את מה שאתם מרגישים. 

 

 

7. "לא משנה"

פעם היתה לי מחלוקת עם חבר סביב הודעת טקסט. כאשר הוא כתב את התגובה – "לא משנה", כמעט והתפוצצתי. זה הרתיח אותי כי ידעתי שאכפת לו, והוא פשוט לא רוצה להמשיך את הדיון. כן, אותו אדם כעס, וכעת גם אתם כועסים. זה לא עוזר לכלום.

 

 

8. "אז..."

כיצד מילה של שתי אותיות יכולה להיות כה עמוסת משמעות? אולי מפני שמרבית הזמן היא מקדימה טקסט שהוא מביך או מציג את התסכול. לדוגמא - "אז... האם אנחנו הולכים לסרט אחר כך?", או -"אז... האם קיבלת את המייל שלי?". האדם בצד השני מתוסכל בבירור מכך שלא הגבתם עדיין. וזוהי בעיה כאשר לא היתה לכם הזדמנות אמתית לחזור אליו.

או, שזו יכולה להיות תחילתה של שיחה לא נעימה, והוא פשוט לא יודע כיצד לומר את מה שהוא רוצים. כאשר מישהו אומר "אז..." ואז יש שתיקה מביכה, יש לי את הרצון לומר "אז... מה?" וללכת.

 

 

9. "חשבתי אולי..."

אתם רואים טקסט זה כאשר מישהו מבקש מכם בקשה לא הגיונית, כמו - "חשבתי אולי אם אתה בעיר מחר תוכל להקפיץ את אח שלי לתחנת הרכבת". גם אם היית בעיר, תחנת הרכבת לא קרובה בשום צורה למקום בו אתה נמצא. במילים אחרות, אותו אדם יודע שהוא לא אמור לבקש ממך טובה זאת, אבל מבקש אותה בכל מקרה. צריך לזכור שגם אנשים ביישנים לעתים משתמשים בשאלה זו, כאשר הם שואלים אותך אם אתה רוצה ללכת לאן שהוא, או לעשות איתם משהו, כמו לדוגמא "חשבתי אולי תרצה לבוא איתי לסרט?".

 

 

10. "רק צחקתי"

ציניות היא אחת הצורות הנפוצות ביותר של פאסיביות-אגרסיביות. אם אותו אדם מעיר הערה שמעציבה או מכעיסה אתכם וזה מה שהוא אומר לאחר מכן, אתם יודעים שזו לא היתה בדיחה. הם התכוונו למה שהם אמרו אבל מתרחקים מכך כדי לכסות על רגשותיהם האמתיים. זהו ביטוי הרסני במיוחד כאשר משתמשים בו במערכת יחסים, או (לעתים קרובות) בפני אנשים אחרים.

 

 

11. "מקווה שזה שווה את זה"

ביטוי זה אמור להיות ברור מאליו. האדם איתו אתם מתקשרים לא רוצה שתעשו משהו אבל הוא מודע לכך שאתם הולכים לעשות זאת בכל מקרה. במקום לבטא את הדאגה שלהם הם משאירים את הטקסט הזה ומתבשלים בזה עד שזה הופך להיות עניין משמעותי. אותו אדם יתחנן לאחר מכן שתעדכנו אותו, כדי שיוכל להשתמש בביטוי פעם נוספת. זהו ביטוי שנועד לעשות שיימינג.

 

 

12. "מחשבותיך?"

במרבית המקרים אני מוצא ביטוי זה כאינו מזיק במיוחד. לבקש ממישהו לומר מה הוא חושב על ארוחה וכדומה... אולם, ניתן להשתמש בביטוי זה כדי לומר למישהו שהוא הרס משהו. "ההתנהגות שלך היתה נמוכה מהממוצעת בעבודה, מחשבותיך?", או - "לא הייתי מרוצה מהתוצאה של מטלה זו, מחשבותיך?" שתי האפשרויות הן פאסיביות-אגרסיביות ופוגעות בקשר שלכם עם אותו אדם.

 

 

מחשבותיכם... על מאמר זה? באיזה עוד ביטויים פאסיביים-אגרסיביים אתם מוצאים את עצמכם או אחרים משתמשים? אני לא כועס, ספרו לי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.