13 נובמבר 2013 | טל גרינברג
יומן יזם: מה עושים אחרי שנכשלים בשלב כל כך מוקדם?

הרעיון היה סטארט-אפ שיאפשר הצבעות אונליין בטלוויזיה. אבל האם מישהו צריך את זה?

מה עושים אחרי שנכשלים בשלב מוקדם? אחד מהדברים שהבנתי מהניסיון הקצר שלי, הוא שצריך סבלנות והמון עבודה קשה. וכל זה עוד לפני שבכלל עושים חצי צעד לכיוון של פיתוח מוצר.

 

הסיכון, ההשקעה הנדרשת, חוסר הידע וחוסר הוודאות הקיימים בשלב מוקדם כזה, לא מתאימים לכל אחד ולכן כדי להצליח ל"התניע" נדרשים שותפים בעלי מחויבות שהיזמות בוערת בהם.

 

לשמחתי, בדיוק באותה תקופה נפתח המחזור השני של חממת היזמות של המסלול האקדמי המכללה למנהל. בחממה הכרתי את השותפים שלי היום, שותפים עם מוטיבציה גדולה.

 

אבל שום דבר לא מושלם, כי עם כל הכבוד למוטיבציה גדולה בתוך חממה, סטארט-אפ טכנולוגי לא בונים רק עם אנשים שמגיעים מרקע עסקי (ובפעמים הבאות אדבר על איך מצליחים שלושה אנשי עסקים לצאת לדרך בעולם טכנולוגי).

 

הרעיון: הצבעות אונליין בטלוויזיה, אבל האם מישהו צריך את זה?

 

התחלנו את דרכנו בחממה, הרכבנו צוות ובחרנו את חמי ויינגרטן, מייסד ומנכ"ל Fooducate, שילווה אותנו במהלך השנה כמנטור. מתוך רשימה של רעיונות בחרנו רעיון חדש למיזם, ניהול סקרים והצבעות אונליין בטלוויזיות חכמות, מעין טלוויזיה וטאבלט במכשיר אחד (מצד אחד שידורי טלוויזיה ומצד שני אפליקציות).

 

הרעיון היה לשתף את צופי הטלוויזיה באופן אקטיבי ומקוון בסקרים ובהצבעות שיופיעו על גבי המסך. כך למשל אפשר יהיה להצביע למתמודדת המועדפת בסקר לקראת הבחירות, או למתמודד בתוכנית ריאליטי. כמובן, אפשר גם לשלב את בפרסומות ולאפשר לצופה להצביע אם הוא מעדיף "בפלות" או "וופלות".

 

באופן בלתי נמנע הגענו לנקודה שבה נכשלנו בניסיון הראשון. בשלב מחקר השוק ואימות הצורך, צריך להבין מהו השוק שאנו מדברים עליו, מי הם השחקנים הרלוונטיים בשוק, מי המתחרים ואחד הדברים הכי חשובים - מיהו הלקוח הפוטנציאלי. האם יש לו צורך בסקרים והצבעות אונליין על גבי טלוויזיות חכמות?

 

לא כל מה שנראה מגניב כשחושבים עליו בסלון יכול להיות פתרון אמיתי לצורך קיים ומהותי של מישהו אחר. רגע לפני שמתחילים את המסע ונושאים בסיכונים, כדאי לבדוק האם יהיה מישהו בצד השני שצריך את המוצר ויהפוך ביום מן הימים ללקוח.

 

מרגע שבוחרים רעיון, קל מאוד להתאהב בו ולהתחיל להשקיע בו זמן, אנרגיה וכסף. אך למרות האהבה חשוב להיות מודעים למגבלות הידע של אנשי הצוות ולהיות קשובים לסימני האזהרה שצצים בדרך.

 

חמי, המנטור שלנו, אמר לנו שעדיף ל"חתוך" רעיון שאין לו סיכוי מוקדם ככל האפשר ולא להגיע למצב ש"חותכים" אותו אחרי שהושקעו בו משאבים כשסימני האזהרה התריעו על כך כבר בהתחלה. על פניו נשמעת עצה טריוויאלית אבל זה לא פשוט לומר לאדם מאוהב שהקשר שלו נועד לכישלון.

 

ברעיון הסקרים וההצבעות בטלוויזיות חכמות התבססנו על מספר הנחות. הראשונה היתה שלעורכי סקרים ולמפרסמים יש צורך בקבלת תגובה מקוונת מצופי הטלוויזיה. השנייה היתה שטלוויזיות חכמות הולכות להיות "הדבר הבא". ההנחה השלישית היתה שצופי הטלוויזיה יהיו אקטיביים בתגובותיהם לנעשה על המסך.

 

כל אחת מההנחות משפיעה בסופו של דבר על פוטנציאל ההצלחה של הרעיון, מה שגורם לכך שהצורך מצד עורכי הסקרים והמפרסמים לא שווה דבר אם צופי הטלוויזיה לא יהיו אקטיביים (או אם הטלוויזיות החכמות לא ייקלטו כפי שצופים בשוק).

 

נורות האזהרה נדלקו. הגיע הזמן לעצור

 

מספר ההנחות הרב עליהן מבוססת הצלחת הרעיון התחיל לעורר אי-נחת. בנוסף, התקשינו להבין מיהו הלקוח שלנו בתוך שרשרת הערך של עולם הסקרים, הפרסום והשיווק. האם הלקוחות הם מזמיני הסקרים או עורכי הסקרים (מכוני המחקר)? האם אלו החברות המשווקות או משרדי הפרסום? או אולי הלקוחות הם יצרניות הטלוויזיות החכמות. בנוסף לכל השאלות הללו קיבלנו משוב לא אוהד מחברת פרסום ביחס לקיומו של צורך כפי שתיארנו.

 

סימני האזהרה גרמו לנו להבין שעלינו לעצור ולחשוב לגבי ההמשך. לבסוף הגענו למסקנה הכואבת שעלינו למצוא רעיון חדש שמתאים יותר ליכולותינו ולהיכרותנו עם הכאב והצורך.

 

ללא אפיון נכון של הצורך וללא היכרות עם השחקנים עמם תשחק במגרש, קשה מאוד להמשיך קדימה ולהרכיב פתרון מתאים שיצליח.

 

יכול מאוד להיות שהרעיון שזנחנו יהפוך להצלחה גדולה בידי חברה אחרת, אבל למדנו להכיר ביכולותינו המוגבלות ובסימני האזהרה שצצו. ההחלטה לחזור למצב המוצא היא קשה. עלתה תחושה של עמידה במקום ושל השקעת מאמצים לחינם. אבל עכשיו אני יכול להגיד שההרגשה של דשדוש חוזרת פעמים רבות במהלך הדרך ורצוי להתרגל אליה ולמצוא את הכוחות כיצד לייצר את המוטיבציה להמשיך קדימה.

 

לקריאה נוספת:
יומן יזם - פרק 1: מפסיקים לקבור רעיונות במגירה

תגובות

1. יונתן | 1 דצמבר 2013

אתה גדול


2. רזיאלי | 19 נובמבר 2013

פוסט מצוין! ישר כח!

קודם כל תודה רבה על השיתוף. אין ספק שרוב הרעיונות נידונים להיכשל בשלב זה או אחר וכמובן שעדיף מוקדם מאשר מאוחר. הכי חשוב לא לאבד תקווה ובאמת לזכור מדוע אנו עוסקים בעשייה בתחום זה במטרה למצוא אנרגיות חדשות לרעיון פורץ דרך!!!


3. שחר | 16 נובמבר 2013

תודה על השיתוף! יש מעט מדי פוסטים על ״כישלון״ למרות ש90% מההזנקים נכשלים.

מי שלא מנסה לא נכשל.


4. סתם איחד | 14 נובמבר 2013

תודה! פוסט מחכים!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.