15 דצמבר 2016 | אדם לזובסקי
4 הדברים הכי קריטיים שצריך לדעת לפני שאתם נרשמים לאקסלרטור

אז מה הוא מתכון הקסמים לתכנית מוצלחת? אם מישהו היה יודע, כבר מזמן הוא היה מולטי-ביליונר, אך המציאות מורכבת יותר. לאחר עשרות ראיונות עם יזמים מצליחים ומנהלי התכניות המובילות בישראל ובעולם, הצלחתי, לדעתי, לזקק כמה מרכיבים שהופכים תכנית מ'עוד אחת ביער' לפנינה אמתית.

יזמים בתחילת הדרך? צוות מגובש? הלכם לאיבוד בג'ונגל התכניות? הגיוני. תכניות יזמות בישראל קמות כמו פטריות אחרי הגשם. אמת, אין שום דרך אמתית לדעת האם תכנית מסוימת מתאימה עבורכם או לא. מאידך, אין ויכוח שלתכנית טובה יכולה להיות השפעה עצומה על ההצלחה שלכם. בכתבה שלפניכם אציע כמה מדדים קריטיים, רובם לא נבחנים בעין ביקורתית מספיק וחלקם בכלל לא אינטואיטיביים, לבחינת התכניות ולאופן שבו ניתן להקטין את הסיכון בהשקעת הזמן והמרץ שהן דורשות.

 

אז מה הוא מתכון הקסמים לתכנית מוצלחת? אם מישהו היה יודע, כבר מזמן הוא היה מולטי-ביליונר, אך המציאות מורכבת יותר. לאחר עשרות ראיונות עם יזמים מצליחים ומנהלי התכניות המובילות בישראל ובעולם, הצלחתי, לדעתי, לזקק כמה מרכיבים שהופכים תכנית מ'עוד אחת ביער' לפנינה אמתית.

 

1. מנהל התכנית – המון תכניות ממצות את עצמן תחת התפיסה – "נביא יזמים טובים והם יעשו את העבודה. כל מה שנדרש מאתנו זה להביא כמה מרצים והכרויות ולדאוג שהכל רץ חלק". האמת רחוקה מאוד. למנהל התכנית תפקיד קריטי בהצלחה שלכם – הכירו אותו לעומק. הוא זה שאמון על לדחוף אתכם מעבר למה שנראה לכם אפשרי. הוא זה שצריך להיות זריז וגמיש ולעזור לכם להכיר את האנשים שיעזרו לכם להצליח. לתפיסתי, מנהלי תכניות טובים רואים את עצמם כמי שנמצאים "מתחת לאלונקה" עם הצוותים או היזמים שלהם בתכנית. בסוף, חיבור טוב עם מנהל התכנית ברמה האישית, והתרשמות ברמה המקצועית יכולים להוות גורמים קריטיים בהתפתחות המיזם. השקיעו זמן בהכרות עמו.

 

2. מנטורים – מילה שמנוצלת יתר על המידה עד כי קצת איבדה את המהות האמתית שלה. היום כל תכנית מתגאה במנטורים שלה, בשמות המפוצצים ובהצלחת העבר שלהם. בפועל, פעמים רבות אותם מנטורים נוצצים כלל לא מעורבים באופן פעיל בחיי היזמים או הצוותים. עליכם לבחון בדיוק מהו מודל העבודה מול המנטורים. האם הוא כזה שהם באים, נותנים עצה והולכים, או האם מדובר במנטורים שמלווים את היזמים בתהליך של כמה מפגשים, כזה המאפשר באמת להבנות ולדחוף קדימה. כמובן שככה גם ניתן ליצור חיבור יותר אישי אשר יסייע לכם להתקדם בהמשך. מאה מנטורים הם פחות טובים משמונה מנטורים רתומים שבאמת מלווים את הצוותים או היזמים ומהווים עמדה להצלחה שלהם. חקרו מהו מודל העבודה מולם.

 

3. ערכי התכנית – מהן הסיבות שלשמן הקימו את התכנית? מידע זה יהיה קשה יחסית להשגה, שכן יש מטרות מוצהרות ומטרות נסתרות כמו בכל עסק. הייתי ממליץ כי את המידע הזה תשיגו על ידי ראיון עם בוגרי התכנית. ערכי התכנית הם מנוע המוטיבציה שמוביל את הארגון שיצר את תכנית היזמות. אם ערכי התכנית לא מתאימים לערכים שלכם, יהיה לכם קשה מאוד להתחבר לאותו חזון ולעבוד את השעות הנוספות במשרד שכולם כבר הלכו הביתה. אתרו את הבוגרים וראיינו אותם לעומק. אין דרך טובה יותר ללמוד על התכנית.

 

4. היסטוריית עבר – בניגוד לדעה הרווחת, אני מתנגד לפרמטר הזה. היסטוריית העבר, כגון אקזיטים וכדומה, בעיני, לא מעידה רבות על התכנית. זאת לא חכמה להיות תכנית הממותגת כ"יוקרתית", כזו שמושכת את היזמים הכי טובים שגם ככה היו מצליחים בלעדיה. עצם העובדה שקמו חברות במסגרת התכנית של יזמים סדרתיים לדוגמא, בעיני היא עדות מעטה עד אפסית על איכות התכנית. בהיבט הזה הייתי ממליץ שוב לראיין בוגרים ולתחקר אותם אודות התהליך שעברו בתכנית, מה קיבלו מעבר לצ'ק או לשעות ייעוץ עם מומחה כזה או אחר. יש להעלות את השאלות הבאות: מהי הדינמיקה הקבוצתית? כיצד קהילת הבוגרים פועלת? מה היו מבחינת מנהלי התכנית מדדי ההצלחה במהלך המחזור? מה היה מבנה העבודה השבועי והאם הוא מתאים לכם כיזמים?

 

לאיש אין את המתכון המדויק ואין מנה אחת שמתאימה לכולם. כמו הרבה דברים בחיים, תכניות יזמות הן "בופה" שכל אחד צריך לבחור מתוכו מהו הדבר שהכי טעים לו, ולאו דווקא למלא את הצלחת. הכתבה שקראתם הציגה שאלות שחשוב שתשאלו לפני שאתם משקיעים כמות זמן בלתי מבוטלת, לרוב בשלבים קריטיים של הקריירה היזמית שלכם. בעיני, המדד הכי חשוב לתכנית שכזו הוא מדד סובייקטיבי: מי הייתם כשנכנסתם ומי נהייתם כשיצאתם, האם התפתחם כיזמים? כצוות המקים סטארט-אפ?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.