25 דצמבר 2016 | ניר יצחק
6 טיפים לכתיבת תוכנית עסקית

יש לך רעיון, אתה מזהה בו פוטנציאל, בדקת מספרים ועלויות ואתה מחליט ללכת עד הסוף... כעת אתה זקוק לשותף או למשקיע, להלוואה מהבנק ובעיקר אתה רוצה להתוות דרך ברורה לפיתוח המיזם שתסייע לך למזער סיכונים ולהגדיל סיכויים להצלחה - אתה זקוק לתוכנית עסקית. ריכזנו עבורך 6 טיפים עיקריים שיסייעו לך בכתיבת תוכנית עסקית יעילה וברורה.

יש לך רעיון, אתה מזהה בו פוטנציאל, בדקת מספרים ועלויות ואתה מחליט ללכת עד הסוף... כעת אתה זקוק לשותף או למשקיע, להלוואה מהבנק ובעיקר אתה רוצה להתוות דרך ברורה לפיתוח המיזם שתסייע לך למזער סיכונים ולהגדיל סיכויים להצלחה - אתה זקוק לתוכנית עסקית.  ריכזנו עבורך 6 טיפים עיקריים שיסייעו לך בכתיבת תוכנית עסקית יעילה וברורה.

 

1. הכר את המתחרים: בין אם נכנסת לנישה חדשה, או בין אם אתה כבר בתחום, חשוב לדעת היטב מה יש למתחרים שלך להציע. כך תוכל להעריך טוב יותר את המוצר או השירות שאתה עצמך מציע, ולזהות את היתרונות והחסרונות שלך מול האחרים. בדוק האם ישנן מגמות חדשות בענף העלולות להשפיע עליך באיזשהו אופן, מהו נתח השוק בו תצליח "לנגוס", ומהם אחוזי הצמיחה בענף. הכרות טובה של השוק תסייע לך בבניית אסטרטגיה עסקית מכוונת יותר, שתשכנע את המשקיעים והשותפים האסטרטגיים האחרים.
 

2. הכר את קהל היעד ואת הסביבה הגיאוגרפית בה תתמקם: מה מצבם הסוציואקונומי, הרגלי הצריכה, טווח הגילאים והשכר. כמו כן, האם מדובר באזור תיירותי, יוקרתי, שכונתי וכן הלאה.
 

3. תמחור המוצר: בעת התמחור קח בחשבון את עלויות (cost) המחירים בענף, את הלקוחות הפוטנציאליים שלך ואת הסביבה בה העסק ימוקם. כל אלה יעזרו לך להגיע למחיר מכירה מדויק. זכור, שינוי מחירים תוך כדי תנועה הוא אפשרי אך לא תמיד בעל השפעה חיובית על האופן בו אתה נתפס בקרב קהל הלקוחות שלך.
 

4. תהיה מכוון וברור: אל תסתבך עם מודל עסקי מורכב, בנה מודל שיסייע לך ואולי גם למשקיע הפוטנציאלי להבין מה עתידו של העסק ולא פחות, מה יקרה אם המודל העסקי לא יעבוד כפי שציפית. התבסס על מחירי שוק באומדנים שתיקח, קבע יעד ברור לכל תקופה ובנה תזרים מזומנים שיציג מתי אתה מעריך כי ההשקעה תוחזר. במקרה בו לא תמצא בסיס להערכותיך במחירי השוק, תן מרווח ביטחון לכל הערכה.
 

5. הקף עצמך באנשים הנכונים: הן השותפים והן העובדים צריכים להוות צוות מנצח. זהו הבסיס לעבודה. הנבחרת שלך חשובה למשקיע, הרי בידיה הוא מפקיד את כספו.

 

6. הצב מטרות ריאליות: בעת התמחור, בהצבת המטרות, קביעת היעדים ובעצם לאורך כל כתיבת התוכנית העסקית, תהיה ריאלי בהערכותיך ופתוח לקבל ביקורת ועצות מפי מביני עניין. הצג תרחישים אופטימיים, ראליים ופסימיים במקומות הרלוונטיים.
 

זכור: מעבר לגיוס משקיעים, התוכנית העסקית תשמש אותך בעת קבלת החלטות העסקיות - כמה כסף עליך לגייס, אילו סיכויים וסיכונים צפויים לך וכיצד תתמודד איתם מבעוד מועד. למעשה התוכנית מתווה איך יראה העסק שלך בטווח הקצר ובטווח הארוך.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.