29 דצמבר 2016 | טל מנדלביץ'
העתיד נמצא בענן – חלק א'

בעולם כבר מזמן הבינו כי המעבר לסביבת מחשוב בענן בלתי נמנע. בשנים האחרונות נושא הענן הולך ותופס תאוצה ובשוק צצים יותר ויותר ספקי שירותי ענן. זהו אחד מתחומי המחשוב החדשניים ביותר בשוק. הוא ההווה והעתיד בתחום מערכות המחשוב בעולם העסקים.

בעולם כבר מזמן הבינו כי המעבר לסביבת מחשוב בענן בלתי נמנע. בשנים האחרונות נושא הענן הולך ותופס תאוצה ובשוק צצים יותר ויותר ספקי שירותי ענן. זהו אחד מתחומי המחשוב החדשניים ביותר בשוק. הוא ההווה והעתיד בתחום מערכות המחשוב בעולם העסקים.


כיום, ארגונים רבים מבינים שאם הם לא יהיו מוכוונים חדשנות טכנולוגית, הם עלולים להישאר הרחק מאחור. אל מול החסרונות השונים, מחשוב ענן מביא עמו שינוי תפיסתי לצד יתרונות רבים הנוגעים לייעול ושדרוג תהליכים בארגון.

 

בחלק הראשון של הכתבה נביא לפניכם את היתרונות המשמעותיים במחשוב ענן. בחלק הבא נדבר גם על החסרונות.

 

שרידות – ספקי שירותי ענן נותנים מענה מלא לאתר על מנת שהוא יהיה עמיד וישרוד מול איומים כמו: הפסקות חשמל, שריפות, הצפות, טילים, רעידות אדמה, התחממות וכיוצא בזה.

 

פריסת עלויות - פריסת העלויות שונה מאוד מהקמת אתר פרטי. בשירותי ענן משלמים סכומים קבועים ועל בסיס קבוע (חודשי/שנתי) עבור השימוש בפועל, וזאת לעומת הוצאה גדולה ומשמעותית בהקמת אתר פרטי בבעלות החברה שבו כלולות הוצאות רבות טרם תחילת השימוש בו כגון: רכש ציוד מחשוב, הקצאת שטח, חיבורים לחשמל, מערכות מיזוג, חיבורים למערכות UPS, גנרטורים, מערכות מיגון, כיבוי אש וכמובן יצירת שרידות לרכיבים אלו. לאחר מכן להוצאות מתווספות עלויות שוטפות עבור תחזוקת כלל הרכיבים באתר.
 

הקצאת יתר והקצאת חסר – בהקצאת יתר הארגון רוכש מראש את המשאבים בהיקף גדול עבור פוטנציאל גדילה ובפועל יהיו משאבים יקרים רבים שלא יהיה בהם שימוש זמן רב. הקצאת חסר זהו מצב בו חסר לארגון משאבים מתאימים כאשר נכנסים הרבה פרויקטים, הזמנות או מערכות חדשות ואז נדרש לבצע רכש שיעכב את כל התהליך. במחשוב ענן ניתן לקבל משאבים כמעט מידית ולכן לא נדרש לקנות משאבים מראש שלא לצורך. ישנו חיבור ישיר בין מה שמשתמשים בפועל לבין מה שהחברה משלמת.

 

Time to market: הזמן מרגע הנעת הצורך למשאבי מחשוב ועד למימושם ואספקתם לצרכן הסופי. במקרה של ענן ניתן לקבל משאבים מהיום להיום. במקרה של אתר פרטי, התהליך לוקח זמן רב יותר כתוצאה מתהליך רכש ואספקה, התקנה פיזית של החומרה, אינטגרציה, הקמת מערכות ועוד.

 

מיקוד עשייה: התחזוקה השוטפת של אתר פרטי מצריכה החזקת צוות טכני מקצועי לתחזוקת האתר על רכיביו השונים (תקשורת, אבט"מ, סיסטם, מבנה וכו'). מדובר בהוצאות מאוד גדולות. ברגע שמעבירים את התפעול השוטף לספק חיצוני, כל הארגון יכול להתמקד טוב יותר בתחום העיסוק שלו ולשלם בצורה אופרטיבית רק על השימוש במשאבים.

 

גמישות משאבים: חברות רבות פועלות על פי עסקאות או פרויקטים. בזמן עליה בכמות היקף העבודה, עולה הצורך בהגדלת מספר העובדים וכמובן כפועל יוצא, עוד עמדות מחשוב, שרתים, אנשי מחשוב וכדומה. מדובר בהוצאות גבוהות עבור הארגון. במקרים של צמצום בכמות עובדים או מערכות, משאבי מחשוב רבים מוצאים את עצמם ללא שימוש. הגמישות בשירותי ענן מאפשרת הוספה וגריעה של משאבים בזמן קצר ובהתאם לצורך.

 

דינאמיות של מיקום החברה: שירותי ענן מתאימים במיוחד לארגונים שמעתיקים את משרדיהם לעיתים תכופות, לארגונים המפוזרים במקומות שונים גיאוגרפית ולחברות שלא מחזיקות במשרדים ומאפשרות לעובדיהן להתחבר מהבית למערכות החברה. במקרים של מעבר משרדים לא נדרש לבצע העברה של Data Center שלם, פרויקט גדול מאוד שכולל עלויות גבוהות.

 

אבטחת מידע: זהו נושא שנוי במחלוקת. אחד מהשיקולים העיקריים מצד מנהלי תשתיות ומנמ"רים נגד מחשוב ענן הוא אבטחת מידע. התפיסה הרווחת היא שבגלל שהמידע של הארגון לא נמצא אצלו פיזית הוא יהיה פחות מוגן. בפועל ההפך הוא הנכון, וכיום יש גם הרבה חברות ביטחוניות המקבלות שירותי ענן. כשהמידע נמצא אצל החברה באתר פרטי מיקום האתר ידוע לפורצים ומקל עליהם לבצע פריצות מכוונות נגדו. לעומת זאת, כאשר המידע נמצא בענן הוא מפוזר על משאבים רבים ברחבי העולם, דבר המקשה ברמה ניכרת על איתורו ופריצתו על ידי גורמים זדוניים. כמו כן, כלל רכיבי אבט"מ שקיימים באתר ראשי יכולים להיות מסופקים על ידי ספקי ענן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.