1 ינואר 2017 | שחר מן
שחררו את המפתחים!

ארגונים תחרותיים שיודעים שפיתוח מהיר וגמיש עומד במרכז ההצלחה העתידית שלהם, זיהו גם שהמפתחים בארגון מחזיקים בידע אסטרטגי שיכול להיות המפתח שלהם לשרידות או לזינוק קדימה לפני המתחרים. הם היונה שמתעופפת לפני הסירה. מפתחים הם הגורם בארגון שיודע לזהות טכנולוגיות ולאמץ אותן לפני שהן הופכות לנחלת הכלל

כשנח שחרר את היונה, היא פרסה כנף והביאה לו מידע חיוני אודות אחת המגמות החשובות של התקופה – המים נמצאים בנסיגה ובקרוב כולם יוכלו סוף סוף לרדת מהספינה. אם יש לקח בסיפור שאפשר ליישם היום בארגונים, הוא לדעת לזהות אצל מי נמצא הידע ולהשתמש בו.

 

במשך שנים מפתחים בארגונים היו בגדר פועלים, אולי לא פועלים אפורים, אבל בכל זאת פועלים: הם קיבלו משימות שהגדירו קובעי המדיניות העסקית בארגון ונדרשו להוציאן לפועל. קו ייצור ללא מכונות היא אולי ההגדרה המדויקת לעבודתם, בעיקר מכיוון שהפיתוח באמת היה קווי מאוד - נכנסה דרישה בצד אחד ויצא תוצר בצד השני.

 

אבל בשנים האחרונות חל שינוי, ובשנה האחרונה מרגישים זאת במיוחד. הפיתוח כבר אינו לינארי. למעשה, ארגונים שלמים כבר אינם לינאריים. הם אינם יכולים להרשות זאת לעצמם, מכיוון שהשוק עבר לעבוד בקצב אחר ממה שהכרנו עד עתה. הדרישות מהלקוחות נוצרות ומשתנות במהירות, וההבדל במוצרים בין ארגונים מצטמצמים במהירות, כשיכולת הבידול נעוצה בעיקר במהירות התגובה אליהן. כדי להוביל את השוק, ארגונים חייבים לזהות, להגיב ולפתח באופן מידי. לא חסרות דוגמאות של ארגונים שפשוט לא הגיבו מהר מספיק, והשוק חלף על פניהם.

 

נוקיה היא כמובן הדוגמא הקלאסית, אבל גם רשתות אופנה, חברות ביטוח ועד רשתות חברתיות בגדלים שונים. המקום בו ארגונים מוצאים את המענה לדרישות הלקוח כיום הוא עולם הדיגיטל, ושם מפתח התוכנה והתשתיות הופך להיות נכס חשוב בהרבה, הוא הופך לפיבוט, לרכז, לקאווטרבק, או לכל אלגוריה שתמצאו מהספורט האהוב עליכם.

 

ארגונים תחרותיים שיודעים שפיתוח מהיר וגמיש עומד במרכז ההצלחה העתידית שלהם, זיהו גם שהמפתחים בארגון מחזיקים בידע אסטרטגי שיכול להיות המפתח שלהם לשרידות או לזינוק קדימה לפני המתחרים. הם היונה שמתעופפת לפני הסירה. מפתחים הם הגורם בארגון שיודע לזהות טכנולוגיות ולאמץ אותן לפני שהן הופכות לנחלת הכלל. לפעמים מפתחים בוחרים טכנולוגיות חדשות פשוט מטעמי נוחות, כמו לדוגמא שימוש בקוד פתוח, שהיה דבר בלתי ניתן נתפס מחוץ לעולם המפתחים, אך אימוץ של תפיסה זו שינה את העולם ואפשר יצירה של דברים מדהימים. אחד מהדברים המדהימים האלה הוא הענן, וגם כאן מי שחיפש מגמות בקרב מפתחים, היה יכול לדוג ולאמץ את הענן לפני האחרים.

 

הדוגמא העדכנית ביותר לטרנד שמובל על ידי מפתחים הוא עולם הקונטיינרים. דרך חדשה ומשנת עולם של פיתוח אפליקציות. האפליקציות נארזות בחבילות קטנות, קלות ומהירות להפעלה – ומשתלבות אחת בשנייה כמו בלגו. כמו במשחק המוכר, צורת עבודה זה מאפשרת לעשות שינויים מהירים גם במערכות גדולות. גם מגמה זו החלה להידחף קדימה על ידי הרצון של מפתחים לפתח מהר יותר. אך כעת היא גם משנה את הדרך בה פועלות הטכנולוגיות של גוגל, פייסבוק ואפל, וגם של ארגונים מסורתיים כגון גולדמן זקס וולמארט.

 

כבר שנים נשמעת הטענה כי ה"גיקים" הם קובעי הטרנדים החדשים. ה"גיקים" של הארגונים הם המפתחים. בחיפושם אחר ההזדמנות הבאה שתציב אותם לפני המתחרים, ארגונים צריכים לפעול כמו סטארטאפים, להציב את המפתחים במקום בו הם יכולים לתמרן ולהשפיע, ולאפשר להם חופש פעולה מסוים ומקום ליוזמות אישיות. יש גם צורך ליצור ערוץ תקשורת דו כיווני בין ההנהלה הבכירה לבין מרכז הפיתוח של החברה. במקביל, כדי לאפשר מהירות גדולה יותר בפיתוח וגמישות, יש ליצור סביבת פיתוח אג'ילית שתתמוך ביוזמות שכאלה ותאפשר אותן. DevOps היא אחת המגמות החמות בתחום שנועדו לתמוך בקצב הגובר באמצעות יצירת ממשק ישיר בין הפיתוח לביןה-IT. דברים אלו יעצימו את המפתחים, יעניקו לארגון גישה לידע שלהם, ויאפשרו לארגון להיות צעד אחד לפני השוק.

תגובות

1. רז | 1 ינואר 2017

כתבת 500 מילים שלא אומרת כלום...

היה נכון לתת לקוראים שלך כלים איך אפשר לתת למפתחים שלך את היכולת לחופש פעולה אך יחד עם עמידה באילוצים והיעדים העסקיים...

נקודה למחשבה לכתבות הבאות.


2. אנונימי | 3 ינואר 2017

שאשי יא מלך!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.